Moderator: Moderafo's
MB, heeft het OT nog wel enige waarde voor je?mealybug schreef:Ook dit wijst op het enorme verschil tussen het oude en het nieuwe verbond.
mona schreef:MB, heeft het OT nog wel enige waarde voor je?
nee, want ik vind dat je heel vaak negatief commentaar levert, als er ook maar iets uit het OT wordt geciteerd. Daarom vroeg ik mij dit af, en in die zin vind ik de vraag helemaal niet raar.mealybug schreef:Wat een rare vraag.
Marnix schreef:Inderdaad. De offerdienst was noodzakelijk omdat het vooruit wees naar Jezus Christus. Alleen door bloed vrijspraak. Jezus Christus is het werkelijke offer en in Hem had God WEL behagen.
Spreeuw schreef:
Maar had God dus geen behagen in de offerdienst van het OT?
Spreeuw schreef:
Natuurlijk ken ik die wel, wat is dat nou voor een vraag?
Het ging mij om het feit dat God in Psalm 40 zegt dat Hij geen behagen heeft in de offers van het Oude Testament. En dan m.n. de vraag waarom Hij dit zo stellig zegt, (helemaal) geen behagen!
gravo schreef: Dat de rituelen die uiterlijk worden verricht (offers als verzoening voor de zonden) ook innerlijk worden ervaren en verricht. Natuurlijk gingen de barndoffers gewoon door in de tijd van deze Bijbelschrijver. Zelfs Jezus heeft de offerdienst in de tempel nog bijgewoond en geëerbiedigd.
Spreeuw schreef:
Maar had God dus geen behagen in de offerdienst van het OT?
mealybug schreef:Oordeel zelf:
11 Ik heb genoeg van de brandoffers van rammen
en het vet van gemest vee;
en in het bloed van jonge stieren, lammeren of bokken
vind Ik geen vreugde.
12 Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen –
wie heeft dit van u gevraagd,
dit platlopen van Mijn voorhoven?
13 Breng niet langer nutteloze offers.
Het reukwerk is Mij een gruwel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten