Wat moet je nou met .....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat moet je nou met .....?

Berichtdoor Mortlach » 28 okt 2014 17:29

Maar het is wel een typisch voorbeeld van de manier waarop dat soort charlatans te werk gaat. Ja, er zijn inderdaad Neanderthalers gevonden die sporen droegen van reuma en verschillende botaandoeningen. "Zie je wel!" roept Hovind dan "Alle neanderthalers waren gewoon mensen met reuma!"

Alle neanderthalers, beste Kent? Van de 500 gevonden resten hadden er 3 reuma! Maar goed, dat past niet goed in zijn verhaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2014 08:51

Mortlach schreef:Het is inderdaad relatief. En er zijn inderdaad ook mensen die behoorlijk wat groter zijn dan normaal - Denk aan Amerikaanse worstelaars Andre the Giant en The Big Show. Dat heet een groeistoornis en het is niet sjiek iemands ziekte te gebruiken als munitie in je geloofsdebat. Maar goed.

Verder is er een absolute bovengrens aan hoe groot een mens kan worden. Dat heeft namelijk te maken met de draagkracht van botten. Die hangt namelijk af van de DOORSNEDE van het bot. Een oppervlakte van een cirkel (wat een doorsnede is) bereken je met het kwadraat van de straal.

Dus een bot dat 2 keer zo lang is, moet 4 keer zo dik zijn om even stevig te zijn. 3 keer zo lang, 9 keer zo dik. En dat zie je ook terug als je naar grote dieren kijkt (olifanten, neushoorns, nijlpaarden); die hebben allemaal relatief korte, maar zeer dikke poten.

Je kunt een mens niet zomaar 'opschalen' qua lengtes. Het formaat van een organisme heeft grote invloed op de vorm.

Hoewel je dicht bij de werkelijkheid zit: het gewicht vermeerderd met een derdemacht (twee keer zo lang is acht keer zo zwaar, drie keer zo lang is 27 keer zo zwaar, enz...).
De draagkracht van botten neemt inderdaad ongeveer kwadratisch toe...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2014 08:53

Mortlach schreef:Maar het is wel een typisch voorbeeld van de manier waarop dat soort charlatans te werk gaat. Ja, er zijn inderdaad Neanderthalers gevonden die sporen droegen van reuma en verschillende botaandoeningen. "Zie je wel!" roept Hovind dan "Alle neanderthalers waren gewoon mensen met reuma!"

Alle neanderthalers, beste Kent? Van de 500 gevonden resten hadden er 3 reuma! Maar goed, dat past niet goed in zijn verhaal.

Maak alsjeblieft niet de fout om te denken dat alle creationisten de leugens van Kent Hovind geloven of goedpraten...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2014 09:46

StillAwake schreef:Hoewel je dicht bij de werkelijkheid zit: het gewicht vermeerderd met een derdemacht (twee keer zo lang is acht keer zo zwaar, drie keer zo lang is 27 keer zo zwaar, enz...).

Oeps, o ja, oppervlakte is 4pi^3, niet pir^2. De middelbare school ligt alweer een tijdje achter me. Maar in dat geval is het verschil nog dramatischer dus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2014 09:48

StillAwake schreef:Maak alsjeblieft niet de fout om te denken dat alle creationisten de leugens van Kent Hovind geloven of goedpraten...

Dat probeer ik te onthouden. Het is helaas zo dat holle vaten het hardst klinken en Hovind een bijzonder onsympathieke figuur is in dat wereldje. Verder laat ik creationist vaak samenvallen met JongeAarde-creationist. Dat moet ik voortaan misschien beter specificeren.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2014 10:03

StillAwake schreef:Hoewel je dicht bij de werkelijkheid zit: het gewicht vermeerderd met een derdemacht (twee keer zo lang is acht keer zo zwaar, drie keer zo lang is 27 keer zo zwaar, enz...).

Mortlach schreef:Oeps, o ja, oppervlakte is 4pi^3, niet pir^2. De middelbare school ligt alweer een tijdje achter me. Maar in dat geval is het verschil nog dramatischer dus.

Nee, inhoud is een derdemacht (m^3). oppervlakte blijft een kwadraat (m^2).
sowieso is het gemakkelijker om alleen in kubussen te denken, die pi-factor is toch maar een constante...
Overigens ligt mijn schooltijd ook al jaren achter me, maar kom ik dit nog dagelijks tegen...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 29 okt 2014 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2014 10:05

StillAwake schreef:Maak alsjeblieft niet de fout om te denken dat alle creationisten de leugens van Kent Hovind geloven of goedpraten...
Mortlach schreef:Dat probeer ik te onthouden. Het is helaas zo dat holle vaten het hardst klinken en Hovind een bijzonder onsympathieke figuur is in dat wereldje. Verder laat ik creationist vaak samenvallen met JongeAarde-creationist. Dat moet ik voortaan misschien beter specificeren.

Het zou een beetje hetzelfde zijn wanneer alle atheïsten met Richard Dawkins vergeleken zouden worden: ook daar klinken holle vaten het hardst...
En geloof me: er zijn voldoende creationisten die niet onder de YEC gerekend kunnen worden ;-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2014 10:25

StillAwake schreef:Het zou een beetje hetzelfde zijn wanneer alle atheïsten met Richard Dawkins vergeleken zouden worden: ook daar klinken holle vaten het hardst...
En geloof me: er zijn voldoende creationisten die niet onder de YEC gerekend kunnen worden ;-)

Gelukkig maar. En ja, Dawkins heeft zich helaas ontwikkeld tot een splijtzwam. Veel mensen lopen nog steeds met hem weg, voor anderen - inclusief mezelf - zijn zijn recente uitspraken nogal genant.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 nov 2014 09:37

Waarom wordt toch steeds gepoogd wetenschap en geloof bij elkaar te brengen?
Het zijn 2 werkelijkheden die naast elkaar kunnen bestaan. En dat al zolang de mensheid bestaat.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 03 nov 2014 15:31

hubert schreef:Waarom wordt toch steeds gepoogd wetenschap en geloof bij elkaar te brengen?
Het zijn 2 werkelijkheden die naast elkaar kunnen bestaan. En dat al zolang de mensheid bestaat.

Omdat het gaat om de vraag of wetenschap God uitsluit, waarbij ik stellig denk van niet.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2014 15:47

BladeStraight schreef:Omdat het gaat om de vraag of wetenschap God uitsluit, waarbij ik stellig denk van niet.

Nee, maar in de wetenschap is God wel onnodig als verklaring, en dat kunnen sommigen niet verteren.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 03 nov 2014 15:52

Mortlach schreef:Nee, maar in de wetenschap is God wel onnodig als verklaring, en dat kunnen sommigen niet verteren.

En dat in combinatie met de overtuiging (die sommige gebruikers hier hebben) dat een letterlijke interpretatie van Genesis nodig is om een échte christen te zijn maakt dat deze eindeloze discussie al een paar jaar door moddert :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2014 16:03

En die nog jarenlang zal doormodderen, ook al kunnen we over een aantal jaar op commando nieuw leven laten ontstaan in laboratoria, ook al vinden we nieuw leven op andere planeten. Het maakt allemaal niet uit.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 nov 2014 10:48

Mortlach schreef:ook al vinden we nieuw leven op andere planeten. Het maakt allemaal niet uit.

Dat vraag ik me dus echt af. In 2018 gaat de gigantische James Webb telescoop (http://nl.wikipedia.org/wiki/James_Webb-ruimtetelescoop) de ruimte in, een jaar daar voor gaat de Transiting Exoplanet Survey Satellite (http://en.wikipedia.org/wiki/Transiting_Exoplanet_Survey_Satellite) de lucht in met maar één doel; planeten als de Aarde vinden.

De komende paar jaar gaat het aantal gevonden rotsachtige exo-planeten (zoals de Aarde) hartstikke snel omhoog, daarnaast gaan we dan ook de techniek hebben de atmosfeer van deze planeten te "lezen". Met andere woorden, ik geloof er in dat we binnen 10 - 15 jaar buitenaards leven vinden.

En dan? Is Jezus ook voor dat leven gestorven?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2014 11:33

Lock&Stock schreef:De komende paar jaar gaat het aantal gevonden rotsachtige exo-planeten (zoals de Aarde) hartstikke snel omhoog, daarnaast gaan we dan ook de techniek hebben de atmosfeer van deze planeten te "lezen". Met andere woorden, ik geloof er in dat we binnen 10 - 15 jaar buitenaards leven vinden.

Ik vraag me wel af hoe ze dat willen doen dan. Je moet dan een atmosfeer vinden met een samenstelling die alleen door bacteriën zo te maken is - net zoals op aarde, eigenlijk. Het zal zeker interessant zijn.

Terug naar “Archief”