naamloos schreef:1. Dat bepaal ik niet, dat doen ze zelf. Ik lees ook wel de uitslagen van enquetes.
rotterdam schreef:Wat denk je ? Zou Hij die het hart aanziet ook deze enquêtes lezen ?
Zeker weten, er ontgaat hem niets!
Zegt Jezus niet 'uit uw mond zal ik u oordelen'. Dus als ze zelf getuigen niets met God te maken willen hebben .... (cijfers uit de enquêtes + van mensen die ik zelf ken)
Het is niet mijn keus, ik zeg alleen maar wat ik hoor en lees. En ik ben niet gewoon iemands eigen getuigenis in twijfel te trekken.
naamloos schreef: Ik ken heel wat mensen die de babydoop gehad hebben en die zeggen nergens in te geloven, en met God niets te maken willen hebben.
rotterdam schreef:Zoals gezegd die zijn ook te vinden bij hen die de volwassendoop kregen - dus nogmaals "waar zit hier het verschil ?".
Dat heb ik uitgelegd, maar je snapt het (helaas) niet.
Verder is het een kinderachtig argument. Daar probeerde ik als kind ook mee weg te komen ''maar zij deden het ook ....''
Daar trapt God niet in hoor (mijn moeder trouwens ook niet)
rotterdam schreef:Nou en of dat je die kan aanspreken - je begrijpt de kinderdoop (helaas) niet.
Niks niet, je kunt ze niet aanspreken op de doop, wél op hun ongeloof, onwil en het verwerpen van het evangelie, dat tot hen kwam door het
woord en niet door de
doop.
Ik heb het boek uit de dogmatische reeks van Ouweneel over het verbond gelezen, en daar heeft hij zeer uitvoerig de babydoop behandeld.
Dus ik ken de gedachtegang wel, maar hij klopt gewoon niet. Spijtig, maar ik kan er niets anders van maken.
rotterdam schreef:Ja daar weet God ALLES van.
Jaja, het zijn Gods kinderen, maar later kan het tegendeel blijken. Je bent een kind van God of je bent het niet, punt!
rotterdam schreef:Jammer maar je zit er weer naast. De R.K.K. ziet de doop als de afwassing van de erfzonde.
Dat is iets anders.
Aha, dan heeft Faramir me op het verkeerde been gezet. Die heeft letterlijk gezegd dat je door de doop wordt wedergeboren.
Maar met de versie die jij hier geeft ben ik het evenmin eens, dus wat dat betreft maakt het niet uit.
rotterdam schreef:Onze kinderen worden met Christus in zijn dood begraven worden, en mogen met Hem opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde.
Met Hem begraven en ook met Hem opstaan in een nieuw leven - wil je dit wedergeboorte noemen - mag van mij.
Precies, dat noem ik wedergeboorte. Dan zitten we nog met een 'kleinigheid', want wat uit het vlees geboren is dat is vlees.
Bovenstaande zal dus nog moeten gebeuren voordat iemand werkelijk een kind van God is.
En daarom lopen evangelischen niet op de zaken vooruit, zaken, waarvan ze bovendien niet weten of die ooit wel zullen gebeuren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)