Ayla schreef:Hoewel je dit misschien grappig bedoelt, is dit juist een van de gevaren van de protestantse visie.
Men zegt de Heilige Geest te hebben en daarom zélf wel te kunnen beoordelen wat goed of fout is,
ook of iets wel of niet behoort tot de Schrift. Het grootste voorbeeld hiervan is Luther.. De bijbel die protestanten nu lezen is grotendeels gebaseerd op zijn argumentatie waarom bepaalde boeken wel of niet tot de canon behoren. Luther zei net als jij: De katholieke kerk heeft fouten gemaakt bij het vaststellen van de canon. Daarom heeft Luther de deuterocanonieke boeken (zoals ze nu genoemd worden) eruit gehaald. Echter wilde hij ook verder gegaan: hij meende dat ook de Hebreeënbrief, de brief van Judas, de brief van Jakobus én Openbaring niet tot de canon behoorden. Hierin zijn protestanten hem echter niet gevolgd... Duidelijk is dat Luther daarin wel een fout heeft gemaakt, en toch volgen protestanten hem wel in zijn beoordeling van de deuterocanonieke boeken. Ik denk dat ook jij het verafschuwt als iemand op een dergelijke wijze omgaat met Gods Woord, maar wie zegt dat er straks niet nog iemand opstaat, zegt de Heilige Geest te hebben en naar eigen goeddunken andere boeken uit de bijbel zou gooien?
Dit is zeker niet grappig bedoelt, ik zou bijna zeggen 'was het maar waar'.
Ik vond alles een stuk eenvoudiger toen ik alleen nog maar met interpretatieverschillen en vertalingsproblemen zat.
Waar het me nu om gaat is 'wat is Gods woord'? De RKK kan wel zeggen 'onze bijbel' maar ik waarom zou ik mensen geloven?
De katholieke kerk zegt de leiding van de H.G. te hebben gehad bij het vaststellen van de canon.
Luther zal hetzelfde gedacht hebben, maar waarom zat Luther fout en de katholieke kerk niet? Iedereen is feilbaar.
Het feit dat zij eerder leefden houdt niet in dat zij onfeilbaar waren in het vaststellen van de canon. Zij kunnen de H.G. ook verkeerd begrepen hebben.
De katholieke kerk heeft evengoed als Luther beoordeeld welke boeken goed of fout zijn (ik meen trouwens toch dat er toen nog geen sprake was de R.K.K. zoals later is ontstaan)
De Joden, die beslist geen Luther-fan zijn, hebben hetzelfde O.T. als de protestanten, dus zonder de deuterocanonieke boeken.
Voor mij is hetgeen Jezus uit het O.T. citeerde een belangrijke leidraad, en verder let ik op zijn leven en woorden.
En zelfs dan moet ik er maar vanuit gaan dat de evangeliën juist zijn weergegeven.
Het woordje 'woord' heeft twee betekenissen 'logos en rhema' = het geschreven woord en het gesproken woord.
Als ik de bijbel (of andere geloofsboeken) lees, dan is het voor mij doorslaggevend dat de H.G. het geschreven woord 'logos' voor mij tot 'rhema' maakt.
Dan heb ik het zelf van hem gehoord, en ben ik volkomen overtuigd. Woord en Geest!
Alles wat daar (nog) niet aan voldoet, dat verwerp ik niet, maar daar ben ik nog mee bezig.
Ayla schreef:Het gaat er niet om dat je een paus of dominee hersenloos moet volgen, het gaat erom dat eenheid in het geloof belangrijk is, omdat God maar één waarheid heeft. Helaas is er van die eenheid niets te merken onder protestanten, en dat is iets wat mij diep raakt, wetende dat de Heere Jezus zelf gebeden heeft om eenheid.
Toch weet ik me één met iedereen die tot het lichaam van Christus behoort.
Dat we in bijzaken verschillende dingen geloven ... tja, je kunt het ook zien als een mogelijkheid om de vruchten van de Geest te vertonen.
Hoe zou je verdraagzaamheid kunnen laten zien als er niemand was die tegen je in ging?
Hoe kan je geduld laten zien als er niemand was die het op de proef stelde? enz.
Jezus bad niet om de eenheid van een instituut, maar de eenheid van gelovigen. En die zitten overal verspreid.
Ayla schreef:Je zegt dat je de Galaten terug zou verwijzen naar de bron, het probleem is echter dat zij, (of anderen) als zij protestant waren geweest simpelweg konden zeggen dat zijzelf die bron, met behulp van de Heilige Geest, anders interpreteerden. Hiermee wordt Gods waarheid gerelativeerd en kunnen de vreselijkste ketterijen wortel schieten.
Nee, de bron komt bij God vandaan.
De Galaten luisterden naar de Judaïsten, terwijl ze eerder het evangelie geloofden wat Paulus van God had ontvangen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)