jaapo schreef:Volgens sommigen schiep God de Aarde, zag dat het goed was, maar in Zijn Almachtige Voorzienigheid schiep hij de mens, de kroon op de Schepping met al de voorbestemming, dat de mens zou zondigen en daardoor ten onder zou gaan. Wat was dan de zin van dat leven?
Nee, de levensboom stond er vanaf het begin als een reddingsboei, het was dus wél de bedoeling dat de mens zou zondigen maar niet dat hij verloren zou gaan. Indien God absoluut niet wilde dat dat gebeurde, dan had hij wel een hof van Eden zonder een verboden boom gemaakt, toch?
jaapo schreef:Vervolgens probeert Hij het met Noach nog een keer, maar dat wordt ook geen succes. Dat wist Hij dus al tevoren. Wat was dan de zin van het behoud van Noach?
De zondvloed wees vooruit naar de doop in Christus door wie de mensheid behouden wordt. God wist inderdaad tevoren wat er zou gebeuren, maar zijn schepselen niet.
jaapo schreef:Daarna gaat het eigenlijk weer niet zo lekker, maar er wordt met Abraham weer een nieuwe start gemaakt. Maar God wist tevoren al, dat het uiteindelijk tot de komst van Jezus weer niet veel zou worden. Dan stuurt Hij zichzelf, in de gestalte van een mens, wist tevoren al, hoe dat zou aflopen en maakt er nog een paar slachtoffers bij: Judas, Pilatus, de Joodse Raad. Goed, de Zoon wordt weer tot leven gewekt, maar kennelijk kan niet voorkomen worden, dat slechts weinigen zullen worden uitverkoren, het Koninkrijk te beërven. Tevoren was al bekend, dat vele levens in zinloosheid zouden opgaan en weer verzinken. Wat ze ook doen, ze waren tevoren al gerekend tot de niet-uitverkorenen. Inmiddels zijn we in 2014 en de Boze gaat nog steeds rond als een briesende leeuw. En God weet al tevoren, wie het niet zullen redden tegen de Kwade Machten, ondanks Zijn Almacht..........
Ik schreef al eerder dat ik geloof in de uitverkiezing tot de komst van Christus en dat sindsdien iedereen is uitverkoren. Snapt u wat ik daarnet schreef? Dit is volgens mij de derde keer dat ik u daar op wijs.
jaapo schreef:Wie dit allemaal voor zijn of haar rekening neemt, MAAKT GOD TOT EEN KARIKATUUR. Ik beschouw God beslist niet als een karikatuur, maar wel als een Geest, die in ieder wil wonen en werken, als we ons openstellen. En verder weet ik van God heel weinig en zijn er tal van mysteries, waarmee ook de diverse bijbelschrijvers worstelden. Maar de wetenschap van deze worsteling geeft mijn persoonlijke geloof verrijking en verdieping en ook een zekere rust. De krampachtigheid rond de waarheid van de bijbel kun je loslaten, als je ziet, dat wat niet waar gebeurd hoeft te zijn, zeker wel WAAR kan zijn.
Dus uw vrouw kan werkelijk vreemdgaan zonder dat het gebeurd hoeft te zijn? Wie maakt er hier nu een karikatuur van de zaak, u of ik?