Interessante artikelen op refdag welke ik geheel kan onderschrijven:
http://www.refdag.nl/opinie/volwassendo ... g_1_862607
http://www.refdag.nl/opinie/nogmaals_ee ... d_1_862880
Moderator: Moderafo's
alexander91 schreef:Interessante artikelen op refdag welke ik geheel kan onderschrijven:
alexander91 schreef:Interessante artikelen op refdag welke ik geheel kan onderschrijven:
http://www.refdag.nl/opinie/volwassendo ... g_1_862607
http://www.refdag.nl/opinie/nogmaals_ee ... d_1_862880
Je vergeet iets: "in Mijn bloed". Zonder het bloed van Christus is de drinkbeker dus geen beker van het nieuwe verbond, maar een gewone beker. Evenzo is het doopwater volstrekt waardeloos kraanwater zonder het bloed van Christus. De beker is een teken, niet de zaak zelf. Op dezelfde manier is het doopwater een teken van het verbond.Anoniem_89 schreef:Pff.. nieuwe verbond, DE DOOP IS GEEN VERBOND, de doop is een teken dat we vragen om een zuiver geweten.
DE BEKER IS HET NIEUWE VERBOND.
Dat zegt Jezus zelf nota bene, "DEZE BEKER IS HET NIEUWE VERBOND".
Nooit Hand. 22:16 gelezen?Anoniem_89 schreef:Hoezo de doop wast onze zonden af? Dus Jezus stierf voor ons, maar de doop wast onze zonden af?
Er wordt niets verdraaid. Er wordt een andere interpretatie gegeven van het griekse woord oikos, nl. de gangbare. Volgens jou is dat een verzameling van individuen die het eerst samen eens moeten zijn en dan gedoopt kunnen worden als huis. Volgens de predikant en zowat elke kenner van de antieke oudheid was het zo dat het hoofd van het huisgezin christen werd en dat alle andere gezinsleden dan ook gedoopt werden, dus inclusief slaven en kinderen van slaven.Anoniem_89 schreef:Woedend kan ik van zulke teksten worden waar ze de boel willens en wetens verdraaien![]()
elbert schreef:Je vergeet iets: "in Mijn bloed". Zonder het bloed van Christus is de drinkbeker dus geen beker van het nieuwe verbond, maar een gewone beker. Evenzo is het doopwater volstrekt waardeloos kraanwater zonder het bloed van Christus. De beker is een teken, niet de zaak zelf. Op dezelfde manier is het doopwater een teken van het verbond.
Hoeft niet want de gebiedende wijs in 16:31 staat in enkelvoud en niet in het meervoud.Anoniem_89 schreef:Gruwelijk is meneertje bij punt 3 de boel aan het verdraaien.
Handelingen 11:14 HET HELE HUIS KAN GERED WORDEN DOOR DE DOOP!!!
Ja want Handelingen 11:18 slaat de zogenaamde 'geleerde' over;
17 Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’
Handelingen 16:31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’
Leuke citaat van meneer weer... maar vergeet je vers 32 niet??? Die citeer je niet..
elbert schreef:Je vergeet iets: "in Mijn bloed". Zonder het bloed van Christus is de drinkbeker dus geen beker van het nieuwe verbond, maar een gewone beker. Evenzo is het doopwater volstrekt waardeloos kraanwater zonder het bloed van Christus. De beker is een teken, niet de zaak zelf. Op dezelfde manier is het doopwater een teken van het verbond.
Jij bent dus afgestapt van de doop door onderdompeling leid ik hieruit af? Of ga jij ook nog aan de slag met water?mealybug schreef:
De Bijbel leert een net iets overdrachtelijkere invulling:
Matth 26:39 ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.
Matth 26:42 En weer, voor de tweede maal, ging Hij bidden: ‘Mijn Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker voorbijgaat zonder dat Ik hem drink, laat uw wil dan geschieden.
Marc 10:38 Kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drink, en met den doop gedoopt worden, waar ik mede gedoopt word?
Waarom zei Johannes dat Degen die na hem kwam zo veel belangrijker was dan hij, omdat Deze niet met water maar met Geest en vuur zou dopen?
En waarom gaan velen toch weer met water aan de slag, terwijl Paulus blij was dat hij niet gezonden was om te dopen en niet eens meer wist wie hij had gedoopt, en ook zegt dat we dat stadium voorbij zijn, over de leer der dopen etc
Heb 6.
elbert schreef:Er wordt niets verdraaid. Er wordt een andere interpretatie gegeven van het griekse woord oikos, nl. de gangbare. Volgens jou is dat een verzameling van individuen die het eerst samen eens moeten zijn en dan gedoopt kunnen worden als huis. Volgens de predikant en zowat elke kenner van de antieke oudheid was het zo dat het hoofd van het huisgezin christen werd en dat alle andere gezinsleden dan ook gedoopt werden, dus inclusief slaven en kinderen van slaven.
Of dacht je dat slaven in die tijd een keuze hadden? Echt niet! Slaven hadden per definitie geen keus.
rotterdam schreef:Het is derhalve, uiteraard niet glashard te bewijzen, maar praktisch ondenkbaar dat er in zulke grote samenlevingsvormen geen kinderen aanwezig zijn geweest.
Marnix schreef:Anoniem, de essentie van de doop is niet dat je als ouders belooft je kinderen christelijk te zullen opvoeden. De essentie is, net als dat bij de besnijdenis was, dat God een verbond sluit met de gelovigen en hun kinderen. Zoals God tegen Abraham en zijn kinderen en zelfs zijn slaven zei: Ik wil je God zijn, zo geloven kinderdopers dat God dat ook tegen gelovigen en hun kinderen zegt. Zoals Paulus ook zegt dat de kinderen van de gelovigen heilig zijn.
Dat is een soort van verbondsautomatisme (de kinderen kunnen er niets aan doen en toch zegt God dit) maar tegelijkertijd geen "ticket to heaven". De doop kent een belofte maar ook een eis.
En de vraag is dan waar de doop in dat proces hoort plaats te vinden. Als teken van het verbond dat God met mensen en hun kinderen sluit, of als teken op het antwoord op dat verbond. Dat is het verschil tussen kinderdoop en volwassendoop en dan is het ook minder complex. Het wordt ingewikkeld als dat verandert wordt, als volwassendopers zeggen: Kinderen horen helemaal niet bij het verbond... Of als kinderdopers zeggen: Je hoeft dus net opnieuw geboren te worden als kind, je bent er al.
Marnix schreef:Anoniem, de essentie van de doop is niet dat je als ouders belooft je kinderen christelijk te zullen opvoeden. De essentie is, net als dat bij de besnijdenis was, dat God een verbond sluit met de gelovigen en hun kinderen. Zoals God tegen Abraham en zijn kinderen en zelfs zijn slaven zei: Ik wil je God zijn, zo geloven kinderdopers dat God dat ook tegen gelovigen en hun kinderen zegt. Zoals Paulus ook zegt dat de kinderen van de gelovigen heilig zijn.[color=#FF0000]Maar nergens in het NT wordt er ook maar met 1 woord gerept over dit nieuwe "verbondsteken".
Besneden joden lieten zich dopen, en gedoopte joden lieten zich besnijden.
(Waaronder Timotheus, eigenhandig door Paulus, zie je het al voor je?!)
Dat is een soort van verbondsautomatisme (de kinderen kunnen er niets aan doen en toch zegt God dit) maar tegelijkertijd geen "ticket to heaven". De doop kent een belofte maar ook een eis.
En de vraag is dan waar de doop in dat proces hoort plaats te vinden. Als teken van het verbond dat God met mensen en hun kinderen sluit, of als teken op het antwoord op dat verbond. Dat is het verschil tussen kinderdoop en volwassendoop en dan is het ook minder complex. Het wordt ingewikkeld als dat verandert wordt, als volwassendopers zeggen: Kinderen horen helemaal niet bij het verbond... Of als kinderdopers zeggen: Je hoeft dus net opnieuw geboren te worden als kind, je bent er al.
Nee: 2 Kor. 3:6, Gal. 3:17. De apostel der heidenen is dienaar van het nieuwe verbond. Zij zijn er dus in begrepen. En nee, je kunt geen belofte voor heidenen hebben buiten het verbond om, dat is er onderdeel van.mealybug schreef:Er wordt in het NT alleen over verbonden gesproken , wanneer het de israelieten aangaat.
Zodra je zegt dat er redding is door het geloof, zegt dat ook dat er sprake is van een verbond. Want geloof zonder verbond is inhoudsloos. Zeg mij wat je gelooft en dan zal ik je zeggen wat het verbond is waarin je staat. Want wat is onderdeel van het geloof (en dus het verbond):mealybug schreef:Wij heidenen worden gered buiten de wet en de verbonden om, maar door geloof.
elbert schreef:Omdat wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij onszelf reinigen van alle bezoedeling van vlees en geest, en de heiliging volbrengen in het vrezen van God.[/i] (Lev. 26:11,12, Ezech. 37:26, Jes. 52:11, 2 Kor. 6:16-7:1)
Dit zijn vermaningen en beloften die onder het oude verbond aan Israël gedaan zijn en die voor "ons" (gelovigen in Christus uit jood en heiden) nog steeds gelden. Dit is verbondstaal!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten