mealybug schreef:De Bijbel is ons compleet achtergelaten, en de Trooster ons gezonden. Leg eens uit waarom we nog historisch onderwijs nodig zouden hebben.
Omdat dat zo beter de inhoud van Bijbelse begrippen leert verstaan. Een kwestie van context dus.
Concreet: het griekse woord oikos, wat betekent dat?
Het betekent het geheel van het gezin ongeacht de samenstelling.
Dus niet: "de optelsom van alle individuen in een gezin", maar wel "de eenheid van het gezin waarin iedereen per definitie inbegrepen is".
In de gehele klassieke oudheid is het ondenkbaar dat het woord "oikos" zou betekenen dat de kinderen (of slaven of wie dan ook) uitgesloten zouden zijn van het gezin.
Als een man (of vrouw) besloot dat hij tot een ander geloof overging (christendom) dan betekende dat automatisch dat zijn hele gezin christen werd. Hij ging niet eerst een familiebijeenkomst houden met de vraag wie er voor en wie tegen was en dat vervolgens iedereen mocht uitmaken of hij wel of niet christen wilde worden. Nee, hij besloot voor het gezin: vrouw, kinderen, slaven, slavinnen. Zij hoorden er dan helemaal bij: zij werden dus ook christenen.
Dus is de discussie over de huisteksten (of ze wel of niet bewijzen of er kinderen bij waren) volslagen overbodig. Alleen het feit dat hier oikos gebruikt wordt, is al voldoende om te bepalen of kinderen gedoopt mogen worden.
En als we dat begrijpen, dan snappen we ook waarom Paulus in 1 Kor. 7 wel stilstaat bij het feit dat in een gezin er wel een ongelovige man of vrouw is: dat is dus iemand die tegen deze gewone orde ingaat. Een uitzonderingssituatie dus. Zo iemand verzet zich tegen hoe gezinnen functioneren, nl. als een eenheid. Hoe moet je dan de kinderen zien? Nou, de apostel had natuurlijk een individualistisch 21 eeuws antwoord kunnen geven ("dat moeten ze zelf beslissen"), maar in plaats daarvan zegt hij "ze zijn heilig", net als de gelovige man of vrouw heilig is. Daarmee sluit hij aan bij het bestaande oikos denken.
mealybug schreef:Heeft de kerk de macht ontvangen van God of van de keizer in de vierde eeuw?
Een vraag: het concilie van Carthago uit 252, was dat voor of na de 4e eeuw? Want daarin wordt gezegd dat de kinderen zo snel mogelijk gedoopt dienen te worden, op de 2e of 3e dag (en niet pas de 8e dag zoals voorgesteld werd).
mealybug schreef:Hou je toch aan de Schrift ipv allerlei wind van leer....
Prima, maar dan wel de Schrift uit de 1e eeuw en niet een interpretatie uit de 21e eeuw die voorbijgaat aan basale historische feiten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)