Pesten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Pesten.

Berichtdoor xsidd » 15 okt 2014 19:50

Hoi,

Van de week zag ik het nieuws, en daaruit bleek dat de 15 jarige jongen, 8 jaar gepest werd. En die jongen heeft nu een 16 jarige jongen neer gestoken, die inmiddels ook overleden is.

http://www.nu.nl/binnenland/3902207/ver ... epest.html

Ik schrok.. Waarom is dit nog steeds zo? Word er dan niet effectief opgetreden op scholen tegen pesten? Wie weet hoe dat gaat op scholen?

En Tim, die zelfmoord pleegde werd ook gepest. Alles in rep en roer, en nu weer pesten op school... Is er dan niks gebeurd op scholen??

Je kan de daad niet goedpraten van die jongen, maar de andere kant is dat pesten een enorme druk geeft. En dat dit misschien een noodgreep was van die jongen, maakt het mijns inziens wel anders.

En een idee...

Is er een landelijk nummer, waar pesten gemeld kan worden, door mensen die gepest worden? Dan kan je goed in kaart brengen wat er op scholen gebeurd. Het is maar een idee...

Groet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Pesten.

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2014 20:21

xsidd schreef:Hoi,

Van de week zag ik het nieuws, en daaruit bleek dat de 15 jarige jongen, 8 jaar gepest werd. En die jongen heeft nu een 16 jarige jongen neer gestoken, die inmiddels ook overleden is.

http://www.nu.nl/binnenland/3902207/ver ... epest.html

Ik schrok.. Waarom is dit nog steeds zo? Word er dan niet effectief opgetreden op scholen tegen pesten? Wie weet hoe dat gaat op scholen?

Omdat er nooit wat aan de menselijke aard verandert - of beter gezegd, omdat er altijd ouders zijn die om wat voor reden dan ook hun kinderen niet aanleren dat pesten verkeerd is.

En Tim, die zelfmoord pleegde werd ook gepest. Alles in rep en roer, en nu weer pesten op school... Is er dan niks gebeurd op scholen??

Er is ongetwijfeld een hoop gebeurt; het betekent alleen niet dat pesten tot het verleden behoort.

Je kan de daad niet goedpraten van die jongen, maar de andere kant is dat pesten een enorme druk geeft. En dat dit misschien een noodgreep was van die jongen, maakt het mijns inziens wel anders.

En een idee...

Is er een landelijk nummer, waar pesten gemeld kan worden, door mensen die gepest worden? Dan kan je goed in kaart brengen wat er op scholen gebeurd. Het is maar een idee...

Groet.

Laten we eens beginnen met het woord pesten - dat heeft gelukkig al een tijdje de connotatie van plagerijtjes verloren, maar het dekt vaak nog steeds de lading niet. Bedreigingen en fysiek geweld kun je geen pesten meer noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 20:28

Mortlach schreef:
Omdat er nooit wat aan de menselijke aard verandert - of beter gezegd, omdat er altijd ouders zijn die om wat voor reden dan ook hun kinderen niet aanleren dat pesten verkeerd is.

Scholen moeten dat tuig gewoon schorsen en als ze te beroerd zijn moeten ouders hun kind daar weghalen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 okt 2014 20:58

#Mortlach

Ik ben ik van mening, dat een landelijk openbaar nummer geen kwaad kan. Degenen die gepest worden, kunnen duidelijk uitleggen wie hun pest, en als een school er weinig van bakt op pestgebied, moeten er wat mij betreft verbeteringen komen, waaronder ik wat Boerin zeg beaam.

Hard optreden tegen pesters, en schorsen. Eerst voor drie dagen, en word er nog een keer een gegronde melding gemaakt, definitief van school sturen. Dat zal ook indruk maken op de rest van de groep.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 21:56

Het probleem is alleen, dat het pesten vaak buiten het schoolterrein gebeurd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 okt 2014 22:13

#Bambi

Ook dan, kan men als school toch alsnog optreden? Ook al is het niet op het schoolterrein? Wie zegt dat de verantwoordelijkheid stopt, buiten het schoolterrein?

Als school ben je zeker mede verantwoordelijk voor het welzijn van de scholieren geloof ik. En als de link van het pesten via school loopt, ook al is het buiten het schoolterrein,,,,, Dan acht ik toch de school aan zet, om dat pesten te stoppen.

Even nog een aanvulling. Dit pesten kan levens kosten. Dus dat er accuraat, en snel gehandeld moet worden, lijkt me van een groot belang

Hier nog twee internetlinks over Tim, die zichzelf van het leven beroofde, en het volgende achterliet.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/25/oud ... -echtheid/

http://nos.nl/op3/artikel/436968-tim-ri ... esten.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2014 22:44

xsidd schreef:#Mortlach

Ik ben ik van mening, dat een landelijk openbaar nummer geen kwaad kan. Degenen die gepest worden, kunnen duidelijk uitleggen wie hun pest, en als een school er weinig van bakt op pestgebied, moeten er wat mij betreft verbeteringen komen, waaronder ik wat Boerin zeg beaam.

Hard optreden tegen pesters, en schorsen. Eerst voor drie dagen, en word er nog een keer een gegronde melding gemaakt, definitief van school sturen. Dat zal ook indruk maken op de rest van de groep.

Een landelijk nummer zal geen kwaad kunnen, maar of het ook baat heeft, is nog maar de vraag. Begrijp me niet verkeerd, pesten is zeer ernstig en wordt veel te vaak ontzettend onderschat, want ach, kinderen zijn nu eenmaal zo, wees nou gewoon een vent, laat je niet op je kop zitten, etc, etc.

Iemand die al zijn halve leven wordt getreiterd, iemand die in staat is iemand anders daarom te doden, die help je niet met een nummer. En denk je echt dat een groep zich ineens terugtrekt als ze doorhebben dat jij een van hun vrienden van school heeft laten trappen? Het lijkt me dat het dan eerder erger wordt. Dat is dus het grootste nadeel van dit soort pesten: wat je ook doet, het wordt alleen maar erger.

Verder moet de verantwoordelijkheid bij de ouders liggen, die moeten van begin af aan kinderen bijbrengen dat pesten echt not done is, en dat ook afdwingen. Als wij zouden horen dat ons kind betrokken zou zijn bij pesterijen, dan weet ze dat de gevolgen niet mals zouden zijn. Maar gelukkig geven we haar normen en waarden mee waarbinnen geen plaats is voor dat soort zaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 okt 2014 23:11

#Mortlach

Ik weet hoe erg pesten kan zijn, want ben zelf ook gepest. Het is vooral op psychologisch vlak, een nare ervaring. En je leeft ook vaak in angst, in afwachting op de nieuwe pestbui van je treiteraars.

Zo'n landelijk nummer is in ieder geval te proberen vind ik.. Dan zal daaruit blijken of het werkt. Als het niet getest word, komen we er ook niet achter of het werkt.

En ja, ik ben het van harte eens dat elke ouder zijn of haar kind moet meegeven in de opvoeding, dat pesten niet goed is.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 okt 2014 11:21

En als er kinderen zijn, hier op Refoweb die gepest worden, en dit lezen.

Stuur me een PB, als je dat wilt... En ik zal kijken wat ik kan doen, met Zijn hulp. Ik wil graag helpen, indien mogelijk.

Groetjes

Terug naar “[Religie] - Open forum”