The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:13

johannes1 schreef:wat naaktlopen met de film te maken heeft weet ik niet, maar goed.

je weet dat stelen fout is, en daarom doe je het niet. je gaat niet eerst stelen om te kijken wat het is. je weet bij voorbaat dat het fout is. zo ook met dit, je weet dat het verkeerd is dus ga je niet.

Je denkt dat het verkeerd is. Dat is niet met zekerheid vast te stellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24375
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2004 18:53

Sterker nog, het zou helemaal niet verkeerd moeten zijn. Adam en Eva deden ook aan naaktlopen :) Ze gingen niet kleren dragen omdat dat opeens fout was geworden.... maar omdat ze zich voor elkaar schaamden.

Kom je gelijk bij het antwoord op deze vraag:

als de mens naar het geestelijk beeld van God geschapen was, waarom kende hij niet het onderscheid tussen goed en kwaad zoals God dat kent?


Waarom kende de mens niet het verschil tussen goed en kwaad? Omdat er geen kwaad was. Hoe kun je nou het verschil tussen iets weten als je het niet kent. Hoe kun je nou het verschil tussen een appel en een peer weten als je nog nooit een peer hebt gezien :)

Maar goed, dit is allemaal nogal off-topic.

Pornografie zit er bij mijn weten toch echt niet in de film. Gewelddadig, bloederig en sadistisch was Jezus dood absoluut. En dat wat je niet kunt zien? Het geestelijke lijden en vooral ook de opstanding? Gaan wij dat de kijkers vertellen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:56

Marnix schreef:Sterker nog, het zou helemaal niet verkeerd moeten zijn. Adam en Eva deden ook aan naaktlopen :) Ze gingen niet kleren dragen omdat dat opeens fout was geworden.... maar omdat ze zich voor elkaar schaamden.

ik bedoelde eigenlijk de film, maarja...

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2004 15:20

Voor iedereen die nog steeds denkt dat de film diep-goddeloos is, hier de link naar het artikel van Drayer en Paas.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3162
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 mar 2004 19:15

moet dit die mensen op andere gedachte brengen ofzo. is lood om oud ijzer.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=89293
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mar 2004 01:01

johannes1 schreef:moet dit die mensen op andere gedachte brengen ofzo. is lood om oud ijzer.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=89293


Nee, en dat staat er ook duidelijk genoeg in. Het geeft wel aan dat er weleens wat minder hard geoordeeld mag worden over zaken en mensen waarvan eerdere artikelschrijvers weinig kennis genomen hebben.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3494
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 21 mar 2004 14:18

Het viel niet mee om 13 pagina’s door te lezen maar ik heb het toch maar 'even' gedaan. Om te beginnen vind ik het erg opvallend dat er maar zo weinig kritische vragen worden gesteld.
Het gaat hier om een film over onze God, daar vind ik een houding van ‘Nee, tenzij…’ beter bij passen dan Ja, want…’
Moeten niet alle vragen weggenomen worden voordat je zoiets gevoeligs accepteert? Zalen worden afgehuurd, praatgroepen opgericht, er worden woorden gebruikt als ‘evangelisatiemiddel’ of nog sterker: het beste evangelisatiemiddel sinds 2000 jaar’ en ‘door de Heilige Geest geinspireerd’. Dat stelt erg hoge eisen.

Er zijn nogal wat zaken die uiterst dubieus zijn. Ik wil die voor mezelf in ieder geval helder hebben voordat ik er ook maar aan denk om The Passion te bekijken.

Over het 2e gebod is al veel gezegd. Die vraag zal wel nooit duidelijk worden. Waarbij ik wel wil aantekenen dat áls je van mening bent dat je Jezus niet mag afbeelden deze film dan automatisch godslasterlijk is.
Die uitspraak vind ik dan ook geen probleem.

Hieronder een aantal punten waarbij ik zo mijn vraagtekens zet (om het maar eens eufemistisch uit te drukken)

    * De persoon Mel Gibson. Ik noemde dat HIER ook al.
    Daar zijn aardig wat reacties op geweest maar die gingen alleen over het feit dat niemand zonder zonden is. Maar daar ging het vanzelfsprekend niet om.
    Gibson noemt de film „precies zoals God het heeft bedoeld.” Ik zet dan vraagtekens bij de 2 verschillende kanten van hem die in zijn films te zien zijn. Een van de 2 klopt er niet want samen gaan ze niet.

    * Stél dat je Jezus in deze film mag afbeelden. Dan lijkt het mij dat je een onvolledig beeld van Christus geeft aangezien Hij zowel mens als God was. Wat is er (met alle respect, want het is natuurlijk een vreselijke doodstraf) bijzonder aan de kruisiging? Er zijn duizenden mensen gekruisigd. Het bijzondere ligt absoluut niet daarin.
    Overigens vind Gibson zelf (i.t.t.tot een aantal forummers) wel dat hij de goddelijkheid van Jezus laat zien: “Ik wil zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus weergeven. Dit is voor mij zeer realistisch, persoonlijk en zo dicht mogelijk bij de waarheid zoals ik die geloof,” vertelt de Hollywood acteur/producer/regisseur” Wat vinden de voorstanders van het afbeelden van Jezus hier van?


    * Is het moreel juist dat je van het lijden entertainment maakt?

    * Is het moreel juist dat je veel geld verdient aan het lijden van Jezus? De merchandise is indrukwekkend.


    * Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”

    * Het argument dat het voor een aantal mensen erg aangrijpend was, ben ik niet erg van onder de indruk. Iedere willekeurige film waarop iemand 2 uur wordt gemarteld, levert deze gevoelens op.


Nog wat reacties op recente posts:



Klaas schreef:Allereerst moeten we denk ik vaststellen dat er ook niemand is die beweert dat het lijden dat wel kan worden weergegeven (het lichamelijke) het volledige lijden is. Het is idd zo dat de diepte van Jezus' geestelijke lijden (de Godverlatenheid) niet in een film te vatten is. Als je echter voor ogen houdt dat dit geestelijke lijden erger was dan het lichamelijke lijden, dan kan dat besef, in combinatie met het zien van het verschrikkelijke lichamelijke lijden, je juist wel tot een verdieping van je inzicht in dat geestelijke lijden leiden. Erger dan wat je in de film te zien krijgt kun je je wellicht niet eens voorstellen en toch was Jezus' lijden nog dieper.


Het besef kan je inderdaad tot een verdieping van je inzicht in dat geestelijke lijden leiden. Ik vraag me alleen sterk af voor hoeveel mensen dit zal gelden. Dat zal dan voornamelijk om gelovigen gaan. De kans is wat groter dat niet-gelovigen alleen het uiterlijke lijden zien en dat neemt de aandacht weg van het geestelijk lijden. En daar ging het nou juist m.n. om. Om het wat zwart-wit te zeggen: gelovigen krijgen een betere indruk van het lijden maar niet-gelovigen krijgen een verkeerde indruk. Per saldo lijkt me dat slecht.


Klaas schreef:De vraag die bij dit argument om de hoek komt kijken is of we onze beperkte menselijke middelen mogen gebruiken om iets van God weer te geven. In principe ontkomen we daar natuurlijk niet aan. Onze taal is al een ontzettende beperking als je het op de keeper beschouwd. Ik wil me nu echter meer richten op het gebruik van beperkte menselijke beelden om ons iets over God voor te kunnen stellen. Ik denk dan allereerst aan Gods liefde. God zelf maakt in de bijbel regelmatig gebruik van het beeld van een vader-kind relatie. God houdt van ons zoals een vader van zijn kinderen houdt. Het beperkte (want menselijke) beeld dat wij hebben van vaderliefde wordt gebruikt om te laten zien hoeveel God van ons houdt. Je zou hiertegen hetzelfde argument in kunnen brengen: Gods liefde is zo onmetelijk groot dat het voorstellen van Gods liefde als de liefde tussen een vader veel te beperkt is en daarom afgekeurd moet worden. Ik neem echter aan dat niemand dat een zinnig argument vindt...


Is het grote verschil niet dat God hier een vergelijking geeft en het dus automatisch geoorloofd is? God noemt Abraham ook Zijn vriend. Ik hoor Abraham dat nooit tegen God zeggen.

T.a.v.:
Het is onmogelijk dat een zondig mens zijn Heiland naspeelt (alleen dat laatste woord al: speelt!). (...) Het is toch heiligschennis als een mens zelfs maar bij benadering meent dat te kunnen aanvoelen en naspelen?


Caviezel vond dat hij Jezus perfect naspeelde. (ik ben het citaat even kwijt) Ik kan die houding niet rijmen met die van een bekeerd christen. Bij zo’n reactie vraag ik me af of iemand dan wel enige zelfkennis heeft gekregen.



Klaas schreef:Naast deze meer exegetische zaken wil ik ook een andere aspect belichten. In het RD artikel en in het antwoord van Buijs komt de gedachte naar voren dat deze film gemaakt is om te evangeliseren. Daaruit spreekt m.i. echter een verkeerd idee over wat een film is. Deze film is m.i. allereerst een weergave van de manier waarop de makers van de film het lijden van Christus interpreteren en beleven. Dat betekent dat het allereerst niet de Waarheid is maar een interpretatie ervan (waar je uiteraard commentaar op kunt hebben) en daarnaast dat het een cultuuruiting, een kunstwerk, is. De riesense dominee in het RD gaat ervan uit dat evangelisatie gezien wordt om het verfilmen van het lijden goed te praten. Dit is echter onjuist. Een verfilming van het lijden heeft zo'n rechtvaardiging niet nodig. 'Art needs no justification' zei Rookmaker terecht.



Volgens mij pas je nu niet-religieuze criteria toe op een religieus vraagstuk. Daar kunnen we dus weinig mee. Omdat het een film is, zou er dus een loopje met de waarheid genomen kunnen worden. Ik snap daar niet zo veel van.

Gebruikersavatar
DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 nov 2002 23:19
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 21 mar 2004 18:32

henkie schreef:
    * De persoon Mel Gibson. Ik noemde dat HIER ook al.
    Daar zijn aardig wat reacties op geweest maar die gingen alleen over het feit dat niemand zonder zonden is. Maar daar ging het vanzelfsprekend niet om.
    Gibson noemt de film „precies zoals God het heeft bedoeld.” Ik zet dan vraagtekens bij de 2 verschillende kanten van hem die in zijn films te zien zijn. Een van de 2 klopt er niet want samen gaan ze niet.
Dus.. Meneer heeft foute films gemaakt en mag nu geen andere films maken.. Hij is heilig overtuigd van het feit dat het precies is zoals God het heeft bedoeld.. Iemand die vroeger fouten heeft gemaakt hoeft nu niet nogsteeds dezelfde persoon te zijn.. Immers, de moordenaar aan het kruis had zn hele leven fouten begaan maar uiteindelijk maakte hij 1 goede beslissing. Waarom kan dit dan niet die 1ne goede beslissing van meneer Mel Gibson zijn?
Bedshaped

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 01:11

henkie schreef:
    * Stél dat je Jezus in deze film mag afbeelden. Dan lijkt het mij dat je een onvolledig beeld van Christus geeft aangezien Hij zowel mens als God was. Wat is er (met alle respect, want het is natuurlijk een vreselijke doodstraf) bijzonder aan de kruisiging? Er zijn duizenden mensen gekruisigd. Het bijzondere ligt absoluut niet daarin.
    Overigens vind Gibson zelf (i.t.t.tot een aantal forummers) wel dat hij de goddelijkheid van Jezus laat zien: “Ik wil zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus weergeven. Dit is voor mij zeer realistisch, persoonlijk en zo dicht mogelijk bij de waarheid zoals ik die geloof,” vertelt de Hollywood acteur/producer/regisseur” Wat vinden de voorstanders van het afbeelden van Jezus hier van?


Ik (als gematigd voorstander) denk dat het alleen maar goed is als Gibson erin slaagt ook een straaltje van de godheid van Christus te weergeven. Des te completer is het beeld dat ongelovige toeschouwers ervan krijgen. Het lijkt me echter wel moeilijk om dat te doen..
Het 2e gebod komt dan volgens mij nog steeds niet in het geding, aangezien er niet wordt gezegd: dit is God, aanbid het.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 01:32

Kzal het lijstje dan maar even afgaan he.. :wink:

henkie schreef:* Is het moreel juist dat je van het lijden entertainment maakt?

Nee, dat is duidelijk. Voor zover ik het kan beoordelen gebeurt dat met deze film gelukkig ook niet, en was het iig niet de intentie van Gibson. Veel mensen stellen het medium film gelijk aan entertainment, terwijl er heel wat meer functies zijn die een film kan hebben.

* Is het moreel juist dat je veel geld verdient aan het lijden van Jezus? De merchandise is indrukwekkend.

Nee, dat is niet juist. Tenminste, niet als dat de doelstelling is, soms ontkom je er echter niet aan.. :wink: Ik krijg niet de indruk dat het de doelstelling van mr. Gibson was om hier eens goed mee binnen te lopen; een half jaar geleden was het zelfs nog maar de vraag of de film verder zou komen dan een paar achterafgelegen filmtheaters...

* Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”

De vraag is natuurlijk wanneer je dan iets toe of af doet aan de bijbel. Als de essentie en de belangrijkste elementen van het verhaal niet verdraaid of vergeten worden en dingen die erbij verzonnen zijn geen afbreuk doen aan de essentie lijkt me dit geen probleem.

* Het argument dat het voor een aantal mensen erg aangrijpend was, ben ik niet erg van onder de indruk. Iedere willekeurige film waarop iemand 2 uur wordt gemarteld, levert deze gevoelens op.

Dat ben ik met je eens.

Het besef kan je inderdaad tot een verdieping van je inzicht in dat geestelijke lijden leiden. Ik vraag me alleen sterk af voor hoeveel mensen dit zal gelden. Dat zal dan voornamelijk om gelovigen gaan. De kans is wat groter dat niet-gelovigen alleen het uiterlijke lijden zien en dat neemt de aandacht weg van het geestelijk lijden. En daar ging het nou juist m.n. om. Om het wat zwart-wit te zeggen: gelovigen krijgen een betere indruk van het lijden maar niet-gelovigen krijgen een verkeerde indruk. Per saldo lijkt me dat slecht.

Ik weet niet of je zo kan stellen dat gelovigen er een betere en ongelovigen een slechtere indruk van het lijden krijgen. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het zo belangrijk zou zijn dat ook het geestelijk lijden volledige aandacht moet krijgen. Het gaat er toch om dat Jezus veel en diep geleden heeft? Idd zowel geestelijk als lichamelijk, maar hoe belangrijk is het dat wij daar onderscheid in maken? Het diepe besef dat Hij geleden heeft lijkt mij het belangrijkst.

Is het grote verschil niet dat God hier een vergelijking geeft en het dus automatisch geoorloofd is? God noemt Abraham ook Zijn vriend. Ik hoor Abraham dat nooit tegen God zeggen.

Volgens mij gaat deze vergelijking niet op. Dat Abraham geen 'Vriend' tegen God zei (als dat idd zo is, want vriendschap is meestal toch wel wederzijds) heeft dat te maken met zijn eerbied voor God. Dat is toch heel iets anders dan de vraag of wij metaforen op mogen stellen voor God, Zijn lijden, Zijn liefde, enz.

Caviezel vond dat hij Jezus perfect naspeelde. (ik ben het citaat even kwijt) Ik kan die houding niet rijmen met die van een bekeerd christen. Bij zo’n reactie vraag ik me af of iemand dan wel enige zelfkennis heeft gekregen.

Volgens mij zij Caviezel dat hij "Jezus naspeelde, precies zoals Hij was". Ik vind dat ook wel wat pretentieus ja. Misschien bedoelde hij ermee dat een zo getrouw mogelijke weergave (dus zoveel mogelijk volgens de bijbel) van de persoon Jezus, de historische omstandigheden, enz. is geprobeerd te maken. Dit in tegenstelling tot films als Jesus Christ Superstar, die een bepaalde (eigen) interpretatie van de persoon Jezus geven.

*hoopt nu dat hij bij de laatste paar reacties Klaas niet het gras voor de voeten weggemaaid heeft* :mrgreen:

Gebruikersavatar
JMvVliet
Mineur
Mineur
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2003 06:42
Locatie: Pape City
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 mar 2004 09:50

henkie schreef:Over het 2e gebod is al veel gezegd. Die vraag zal wel nooit duidelijk worden. Waarbij ik wel wil aantekenen dat áls je van mening bent dat je Jezus niet mag afbeelden deze film dan automatisch godslasterlijk is. Die uitspraak vind ik dan ook geen probleem.

Mee eens, mits de ander die de film niet afkeurt op grond van hetzelfde gebod niet wordt afgeschilderd als godslasteraar.

henkie schreef:
    * Stél dat je Jezus in deze film mag afbeelden. Dan lijkt het mij dat je een onvolledig beeld van Christus geeft aangezien Hij zowel mens als God was. Wat is er (met alle respect, want het is natuurlijk een vreselijke doodstraf) bijzonder aan de kruisiging? Er zijn duizenden mensen gekruisigd. Het bijzondere ligt absoluut niet daarin.
    Overigens vind Gibson zelf (i.t.t.tot een aantal forummers) wel dat hij de goddelijkheid van Jezus laat zien: “Ik wil zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus weergeven. Dit is voor mij zeer realistisch, persoonlijk en zo dicht mogelijk bij de waarheid zoals ik die geloof,” vertelt de Hollywood acteur/producer/regisseur” Wat vinden de voorstanders van het afbeelden van Jezus hier van?

Over dat onvolledige beeld zijn de meesten het wel eens. Dat kun je niet geven, want Jezus blijft God. Maar dóór Zijn menszijn heen zijn er wel degelijk gegevens in de Bijbel te vinden, waar Jezus zelf aangeeft God te zijn. Hij noemt zichzelf niet voor niets 'Zoon van God', en een belijdenis van een hoofdman en een meegekruisigde moordenaar benadrukken die Godheid nog eens. Tussen Zijn goddelijkheid afbeelden en Zijn goddelijkheid laten zien zit wel een verschil. Afbeelden van Zijn goddelijkheid is een onmogelijkheid. Zijn goddelijkheid laten zien is wél mogelijk, dóór Zijn menszijn heen.

henkie schreef:
    * Is het moreel juist dat je van het lijden entertainment maakt?

Dat ligt eraan. Wat is het doel van bijvoorbeeld een film. Dan kan entertainment zijn, maar kan ook zijn bedoeld om juist iets over te brengen. In dit geval denk ik (maar daar oordeel ik over als ik de film heb gezien) dat 'entertainment' niet de bedoeling is.

henkie schreef:
    * Is het moreel juist dat je veel geld verdient aan het lijden van Jezus? De merchandise is indrukwekkend.

Dat was in ieder geval niet de bedoeling. Ik vind het wel een interessante vraag wat Mel Gibson met zijn verdiensten gaat doen...

henkie schreef:
    * Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”

'dezes boeks'. Gaat dat niet gewoon over Openbaringen zelf? Hier wordt namelijk gesproken over profetieën. Niet de hele Bijbel bevat profetieën.

henkie schreef:
    * Het argument dat het voor een aantal mensen erg aangrijpend was, ben ik niet erg van onder de indruk. Iedere willekeurige film waarop iemand 2 uur wordt gemarteld, levert deze gevoelens op.

I agree.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 22 mar 2004 10:04

henkie schreef:
* Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”

'dezes boeks'. Gaat dat niet gewoon over Openbaringen zelf? Hier wordt namelijk gesproken over profetieën. Niet de hele Bijbel bevat profetieën


ik vind dit een beetje vreemd. Waarom zou Opbenbaring belangrijker zijn dan de rest van de bijbelboeken? HEt is allemaal Gods Woord dus ook de evangelien. 'Daardoor hebben ze ook allen de zelfde waarde en betekenis.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 22 mar 2004 13:01

Henkie:
Het gaat hier om een film over onze God, daar vind ik een houding van ‘Nee, tenzij…’ beter bij passen dan Ja, want…’


Volgens mij gaat het erom dat je 'in je eigen geweten ten volle verzekerd bent'. Als er iets duidelijk wordt uit deze discussie is het wel dat de zaken blijkbaar niet zo eenduidig zijn. In dat geval geldt het bovenstaande citaat van Paulus. Natuurlijk moet je mogelijke bezwaren niet op voorhand opzij schuiven, maar de houding die Paulus aanbeveelt is niet zodanig dat je eerst alle mogelijke bezwaren uitputtend onderzocht moet hebben voordat je iets mag doen.

Henkie:
Moeten niet alle vragen weggenomen worden voordat je zoiets gevoeligs accepteert?


Als jezelf niet ten volle verzekerd bent moet dat uiteraard wel. Je moet echter niet van anderen eisen dat ze jouw bedenkingen delen en daarom de film niet bezoeken.

Henkie:
Er zijn nogal wat zaken die uiterst dubieus zijn.


Zaken die jij dubieus vindt bedoel je waarschijnlijk ;-)

Henkie:
Gibson noemt de film „precies zoals God het heeft bedoeld.” Ik zet dan vraagtekens bij de 2 verschillende kanten van hem die in zijn films te zien zijn. Een van de 2 klopt er niet want samen gaan ze niet.


Jij hebt hier meer problemen mee dan ik. Jij stelt andere eisen aan filmmakers dan ik. Jij vindt bepaalde zaken in films niet kunnen die ik wel vind kunnen. Wat dat betreft blijft het dus een lastige verhaal. Wat jij echter doet is Gibsons integriteit in twijfel trekken. Om dat te rechtvaardigen moet je m.i. met meer komen dan enkele suggestieve zaken. Natuurlijk kun je je afvragen wat je als christen wel en niet kunt doen en of je je wellicht publiekelijk uit zou moeten laten over eventuele fouten, maar dat op zich is volgens mij geen argument tegen de film als zodanig. Ik vraag me zelfs af of een film over het leven van Jezus, gemaakt met de verkeerde motieven per definitie op voorhand fout te noemen is.

Henkie:
Stél dat je Jezus in deze film mag afbeelden. Dan lijkt het mij dat je een onvolledig beeld van Christus geeft aangezien Hij zowel mens als God was.


Ik denk dat hier reeds zinnige dingen over gezegd zijn. Zie ook het artikel van Paas en Drayer.

Henkie:
Wat is er (met alle respect, want het is natuurlijk een vreselijke doodstraf) bijzonder aan de kruisiging?


Het bijzondere is de context en deze context is, als ik de mensen mag geloven die de film al gezien hebben, wel degelijk duidelijk. Gibson doet hiervoor in ieder geval z'n best.

Henkie:
Overigens vind Gibson zelf (i.t.t.tot een aantal forummers) wel dat hij de goddelijkheid van Jezus laat zien: “Ik wil zowel de menselijkheid als de goddelijkheid van Christus weergeven. Dit is voor mij zeer realistisch, persoonlijk en zo dicht mogelijk bij de waarheid zoals ik die geloof,” vertelt de Hollywood acteur/producer/regisseur” Wat vinden de voorstanders van het afbeelden van Jezus hier van?


Ik heb hier geen moeite mee en ben het wel van JMvVliet eens. Het gaat niet om het maken van een afbeelding van God waarmee je zegt: zus en zo is God, maar om het weergeven van het feit dat Jezus meer was dan alleen een mens.

Henkie:
Is het moreel juist dat je van het lijden entertainment maakt?


Ik geloof niet dat entertainment de doelstelling van deze film is. Als dit hier trouwens een argument is dan geldt dit ook voor b.v. de Mattheus Passion.

Henkie:
Is het moreel juist dat je veel geld verdient aan het lijden van Jezus? De merchandise is indrukwekkend.


Het gaat om de doelstelling. Is het je doel zoveel mogelijk geld te verdienen met zo'n film of maak je zo'n film omdat je er iets mee wilt laten zien, omdat je hem 'moet' maken? Een gergem dominee preekt als het goed is ook niet om zodoende in een Mercedes te kunnen rijden....
Ook hier komt de parallel met de MP weer boven ;-)

Henkie:
Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”


Gibson doet m.i. niets toe aan de bijbel. Hij claimt toch niet dat de film Gods woord is en op gelijke hoogte staat als de bijbel? Hij gebruikt buitenbijbelse zaken om daarmee de bijbelse boodschap kracht bij te zetten. In de film deppen de Maria's (dacht ik) het bloed van Jezus, dat op de grond valt, op. Dit is geen bijbels gegeven maar wel een uitdrukking van de bijbelse gedachte dat Jezus' bloed ontzettend kostbaar is. Daarnaast zien we in de film de Satan een aantal keren. Ook dit komt niet letterlijk in de bijbel voor maar geeft wel aan dat er een diepere, een geestelijk strijd gaande is, wat volgens mij ook weer ronduit bijbels is.

Henkie:
Het argument dat het voor een aantal mensen erg aangrijpend was, ben ik niet erg van onder de indruk. Iedere willekeurige film waarop iemand 2 uur wordt gemarteld, levert deze gevoelens op.


Dat de film aangrijpend is vind ik op zich geen argument. Wordt dit als zodanig gebruikt? 'Het is aangrijpend dus het is goed?'

Henkie:
De kans is wat groter dat niet-gelovigen alleen het uiterlijke lijden zien en dat neemt de aandacht weg van het geestelijk lijden. En daar ging het nou juist m.n. om.


Waarom gaat het met name om het geestelijke lijden? Is het geestelijke lijden van groter belang voor de vergeving voor onze zonden dan het lichamelijke lijden? Bij mijn weten wordt er in de bijbel aan het geestelijke lijden helemaal geen bijzondere betekenis gehecht. Als er iets is dat in bijbels opzicht bijzondere betekenis heeft dan is het wel het bloed: bloed brengt vergeving. En bloed schijnt er genoeg te zien te zijn ;-)

Henkie:
Om het wat zwart-wit te zeggen: gelovigen krijgen een betere indruk van het lijden maar niet-gelovigen krijgen een verkeerde indruk. Per saldo lijkt me dat slecht.


Wie zegt dat niet-gelovigen een verkeerde indruk krijgen? De indruk is wellicht onvolledig, maar dat is wat anders. Ik begrijp dit soort aantijgingen niet zo goed. In het RD lees je ook dat de Christus die Gibson laat zien niet de Christus van de schriften is. Waarom dat zo is en waar dit beeld afwijkt blijft echter steeds erg vaag.

Henkie:
Is het grote verschil niet dat God hier een vergelijking geeft en het dus automatisch geoorloofd is? God noemt Abraham ook Zijn vriend. Ik hoor Abraham dat nooit tegen God zeggen.


Zoals iemand reeds opmerkte gaat het om wat anders. Het gaat erom of we menselijk beelden (metaforen) mogen gebruiken om iets van God weer te geven of dat dit verboden is omdat deze beelden per definitie te beperkt zijn. Voor God is deze beperktheid echter geen reden om geen metaforen te gebruiken dus ik zie niet in waarom wij dat niet zouden mogen. Sterker, hoe zouden we Gods liefde moeten uitdrukken als we geen beperkte (en dus menselijke) middelen mogen gebruiken?

NB Abraham noemde God wellicht niet zijn vriend, maar wij mogen God wel pappa noemen.

Henkie:
Caviezel vond dat hij Jezus perfect naspeelde. (ik ben het citaat even kwijt) Ik kan die houding niet rijmen met die van een bekeerd christen. Bij zo’n reactie vraag ik me af of iemand dan wel enige zelfkennis heeft gekregen.


Het gaat er volgens mij niet om dat Caviezel meent dat Hij Jezus in alle aspecten precies natuurgetrouw weergeeft. Het gaat erom dat datgene wat er gebeurd zo natuurgetrouw mogelijk wordt weergegeven: zo werden mensen gegeseld en zo zag een kruisiging eruit. Vergelijk het met een film als Saving Private Ryan. Er is waarschijnlijk geen mens die meent dat datgene wat we tijdens de landingsscenes te zien krijgen een beeld voor beeld weergave is van wat er gebeurde in 1944. De woorden en daden van de hoofdpersonen zijn geen letterlijke weergave van werkelijke gebeurtenissen. Toch zeggen veteranen bij het zien van deze scenes: Zo was het in het het echt ook...

Henkie:
Volgens mij pas je nu niet-religieuze criteria toe op een religieus vraagstuk. Daar kunnen we dus weinig mee.


Kun je iets preciezer aangeven wat het probleem is want dit commentaat begrijp ik niet helemaal.

Henkie:
Omdat het een film is, zou er dus een loopje met de waarheid genomen kunnen worden. Ik snap daar niet zo veel van.


Hoezo een loopje nemen met de waarheid? Gebeurt dat in deze film?

Waar het me om ging is dat je niet uit het oog moet verliezen dat een film geen theologie is. Bij het opstellen van een geloofsbelijdenis (ik neem maar even een zijstraat) gaat het erom dat je e.e.a. zo juist mogelijk verwoordt. Tijdens een bijbelstudie wordt dat alweer anders. Ik heb er geen moeite mee om met iemand in gesprek te gaan die een andere visie op Jezus heeft dan ik. Als het gata om het participeren in de hedendaagse cultuur ligt dat nog weer ruimer. Ik vind verwijzingen naar het christendom in de hedendaagse cultuur erg interessant en heb er dan ook geen moeite mee om zaken te lezen of te zien die een andere visie op God of Jezus weergeven dan de mijne. Ik kan zonder problemen een boek van Vestdijk over de wederkomst lezen en vervolgens beoordelen wat ik er wel of niet goed aan vind. Ik ga het bestaansrecht van zo'n boek niet betwisten laat staan dat ik van de daken ga roepen dat je zo'n boek niet moet lezen.

De kritiek die ik veel lees lijkt deze film te behandelen als een geloofsbelijdenis die door een ieder ondertekend zou moeten worden. Dat een film wezenlijk anders is dan een geloofsbelijdenis wordt blijbaar niet onderkend. Ik vind het prima dat men een cultuuruiting beschouwt en van commentaar voorziet. Conclusie kan dan zijn dat de Christus die Gibson presenteert een andere is dan de Christus die men in de reformatorische gezindte belijdt. Als dit zeer subtiel is en gevaarlijk zou kunnen zijn dan kan ik bij een duidelijke waarschuwing nog wel wat voorstellen. De gedachte dat je een cultuuruiting alleen tot je mag nemen als je het er 100% mee eens bent is echter dermate bizar dat een meer algemene bezinning op dit soort zaken in RD-kringen me erg zinvol lijkt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 13:19

Klaas schreef: De gedachte dat je een cultuuruiting alleen tot je mag nemen als je het er 100% mee eens bent is echter dermate bizar dat een meer algemene bezinning op dit soort zaken in RD-kringen me erg zinvol lijkt.

Nouja, die bezinning is er wel. Al geloof ik dat die zich op een net weer iets ander aspect van hedendaagse cultuuruitingen richt.. :wink:

Gebruikersavatar
JMvVliet
Mineur
Mineur
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2003 06:42
Locatie: Pape City
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 mar 2004 14:10

jacobH schreef:
henkie schreef:
* Er zitten elementen in die niet in de bijbel voorkomen. Maar volgens Openbaringen 22:18-19 mogen we niets toe of afdoen aan de bijbel: “Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks (de Bijbel) hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.”

'dezes boeks'. Gaat dat niet gewoon over Openbaringen zelf? Hier wordt namelijk gesproken over profetieën. Niet de hele Bijbel bevat profetieën


ik vind dit een beetje vreemd. Waarom zou Opbenbaring belangrijker zijn dan de rest van de bijbelboeken? HEt is allemaal Gods Woord dus ook de evangelien. 'Daardoor hebben ze ook allen de zelfde waarde en betekenis.

Hoi Jacob,

Ik zeg niet dat Openbaringen belangrijker is dan de rest van de Bijbel. Wel gaat het in dit bijbeldeel om het feit dat de profetie van de eindtijd nabij is gekomen. Daarom slaat 'dezes boeks' niet op de Bijbel, maar op het boek met de profetie van de eindtijd, Openbaringen.
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten