Dat denk ik toch niet. De kinderdoop en de besnijdenis hebben hetzelfde fundament : Christus. Alleen door geloof in Hem wordt de zegen ervaren. Daarin verschillen doop en besnijdenis totaal niet.
Ook dat hangt weer af van je visie op het verbond. Jij gaat er in jouw redenering van uit dat het bij besnijdenis en doop om hetzelfde verbond gaat. Maar doop en avondmaal zijn sacramenten van het N.V. Het gaat in de Gemeente om een nieuwe schepping waarvan de opgestane Chr.de Eersteling is 1 Kor,15:20. Wij zijn door het geloof in Hem verbonden in Zijn opstandingsleven 2 Kor.5:17, Daarom kan een Jood wel besneden, maar niet gedoopt worden zonder geloof en wedergeboorte zie Hand.2:41.Maar de Reformatie heeft in navolging van Rome heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht. Door dit massieve,ongenuanceerde verbondsdenken is het zicht op deze Schriftuurlijke onderscheidingen geheel verloren gegaan. Maar al is het fundament van de verzoening in oud-en nieuwtestament dezelfde,dat neemt niet weg dat de Gemeente als de hemelse bruid en het lichaam van de Messias een andere relatie met Hem heeft als het volk van de Koning. Daarom biedt het N.V. voor Israël ook niet dezelfde heilsperspectieven als voor de Gemeente .Maar dat is een verhaal apart en off-topic. ereunao