Jan schreef:Enerzijds zie ik vrezen als het volgen van Gods geboden uit liefde. Anderzijds uit ontzag omdat Hij mij ook in de hel kan werpen als ik kies voor opstandigheid en daarin volhard.
Teus schreef:Waar is je geloof dan Jan?
Alleen maar Gods geboden volgen brengt je niet tot zaligheid, God noemt het ijdelheid.
Nee, Hij noemt het liefde.
1 Joh. 5 schreef:1 Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is.
2 Hieraan weten wij dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
Jezus in Joh. 14 schreef: 15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.
19 Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven.
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u.
21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
22 Judas, niet de Iskariot, zei tegen Hem: Heere, hoe komt het dat U Zichzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?
23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.
24 Wie Mij niet liefheeft, neemt Mijn woorden niet in acht; en het woord dat u hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik bij u verblijf.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
Ik heb geen ontzag dat Hij mij in de hel kan werpen, geheel niet.
Dit is dan ook gelijk het grootste probleem dat ik bij jou zie. Zeg ik uit liefde. Zie de woorden van Jezus zelf die je gebied om Hem wel te vrezen omdat Hij je ook in de hel kan werpen. Dat voorkomt laksheid, lauwheid, valse vrede.
Ik heb ongelooflijk veel ontzag, bewondereing, en opzien naar mijn Verlosser voor hetgeen Hij voor me gedaan heeft, doet en voorbereidt heeft.
God kan mij niet meer in de hel werpen Hij heeft mij het tegenovergestelde beloofd.
Halve waarheid, hele leugen. God kan je wel zeker nog in de hel werpen zolang de belofte nog bestaat en niet verkregen is. Lees alsjeblieft hierover Hebreeën 11 en 12, om mee te beginnen.
Als ik het goed begrijp, ook uit voorgaande berichten, haal ik er uit dat je wel eens bang voor God of moeten mensen bang voor God zijn. Voor zijn straffen... maar voor God? Dat kan toch niet?
Hij is en blijft een verterend vuur Teus. Lees Hebreeën, zie waarom juist hiernaar verwezen wordt. We moeten zelfs de indruk vermijden dat we denken dat we er al zijn. We zijn het beloofde land nog niet binnengegaan zolang we nog in de woestijn zijn. Zie Hebreeën 4.
Jan schreef:Dat vind ik dus weer wishful thinking. Ik ga er vanuit dat iedereen onder het oordeel valt totdat men wedergeboren is. Dat is een duidelijke Bijbelse leer. Iedereen die niet geloofd is al veroordeeld. Helaas is dat wat 'normaal' is in de wereld.
Dat iedereen in principe onder het oordeel valt heb je gelijk in.
Maar wij hebben God verlaten en iedereen geeft Hij de kans om terug te komen, daar waar we horen waar Hij ons in de eerste instantie wilde hebben. Hij heeft de weg weer open gemaakt om terug te kunnen komen. Wel duidelijk, Gods uitgangspunt is wel degelijk anders als de jouwe.
Dit is mijn uitgangspunt:
Joh 3. schreef:6 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
20 Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.
21 Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat zij in God gedaan zijn.
Dat wishful thinking van je, waar doel je toch op het is niet zo fout zoals je doet voorkomen hoor.
Eigenlijk doet God het ook.
Het is een wensgedachte dat iedereen eigenlijk al een halve voet in de hemel heeft en je het wel heel bont moet maken om Zijn genade en liefde kwijt te raken.
Zo is i.i.g .mijn indruk van wat jij steeds zegt.
Jan schreef:Mijn wedervraag aan jou is of je zelf al gehoorzaam bent geworden aan het evangelie?
Ja hoor Jan absoluut, Ik mag door de Liefde en de Genade van God en de gave van Zijn Zoon Jezus Christus en Zijn bloed door Zijn werk aan het kruis weten dat ik straks altijd bij Hem mag zijn.
Door Zijn Liefde Jan, door de vergeving van mijn zonden, niet door zijn uitgebleven straffen, mag ik Hem erkennen als mijn Verlosser.
En weet je wat het mooie is? ik mag het evangelie brengen bij andere mensen met resultaat, tot eer en Glorie van mijn Heiland.... en veel vreugde voor mij. Dan kan ik bij mensen alleen maar Groot spreken over Hem, over Zijn Liefde en Zijn Trouw.
Dat maakt mensen jalours Jan, niet bang.
We moeten andere mensen tot jaloersie zijn, dat ze de vruchten zien en verlangen krijgen om aan die God de zonden te belijden en Hem de eer te geven.
Mooi om te horen! Maar heb je ook gehoorzaamd aan het evangelie zoals bijv. in Handelingen 2:38 te lezen is dat er geboden wordt door Petrus die de sleutels van het koninkrijk immers gekregen heeft van Jezus.
Of vind je dat die teksten gezien moeten worden in euh... de historische context heet dat geloof ik... dus het was toen voor die mensen bedoeld maar niet meer voor ons nu aangezien wij andere gewoonten hebben ontwikkeld en dat net zo veel gezag heeft als de Bijbel... zoiets.