Christelijk schelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Christelijk schelden

Berichtdoor Jan » 07 okt 2014 11:50

Jan schreef:
Precies. Valt goed van te leren hoe de vruchten van de Geest uitwerken in de praktijk!

Bambi schreef:Dat jij je zelf als opziener hebt aangesteld van Refoweb, wil nog niet zeggen dat je die taak ook daadwerkelijk hebt.

De volgende Bijbeltekst is toch wel aardig van toepassing :-k :

Mattheüs 23:12a
En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden;

Als het goed is voor de opzieners is het ook goed voor diegenen onder hen. Laten we er allen naar streven om dezelfde vruchten te ontwikkelen. Dan hebben diegenen boven ons een makkelijker bestaan.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 07 okt 2014 12:30

Jan schreef:k wil heel graag inhoudelijk reageren maar het was me niet volledig duidelijk wat je allemaal bedoelde.

Teus schreef:Had je gewoon kunnen zeggen en vragen stellen.

Mijn excuses hierbij.

Jan schreef:Behandel mij dan maar als een slecht verstaander die je alles kinderlijk eenvoudig moet uitleggen. Heb je dat geduld met mij?

Teus schreef:Absoluut niet als je er geen notitie van neemt, Zeer zeker als je er echt behoefte aan hebt maar heb het tot op heden niet vernomen.

Wat je nu schrijft vind ik veel duidelijker dan je eerste reactie.

Jan schreef:Nee, ik geloof dat er ook homo's zijn die wel veranderen.
Het straffen wordt veel te weinig genoemd tegenwoordig. Toch staat er in de Bijbel heel veel over geschreven. Het moet genoemd worden om geen onrealistische valse vrede te blijven houden. Juist wat een onderwerp als homofilie/seksualiteit betreft is dit van toepassing.

Het past bij je om het weer hol en vroom vinden maar het maakt me niet zoveel uit. Beroerder vind ik het dat je deze bewoording gebruikt om er niet op in te hoeven gaan.
Maar goed... jij vindt dat er te weinig over straffen gesproken wordt, direct vraag ik me af hoe en wanneer en op grond waarvan vindt je dat.

Bijv. omdat men bezig is met praten over "mag een homo trouwen?", "mag een homoseksueel aan het avondmaal?", "mag een homoseksueel predikant zijn". Dat komt op mij over als een brug te ver. Men vreest Gods beloofde toorn niet voor de zaken die Hij volkomen verbied en hard bestraft. Maar er wordt rustig en 'beschaafd' gepraat over voorgaande onderwerpen.
Dat zou nooit kunnen gebeuren als de vrees voor God op de mensen zou zijn waardoor men niets te maken wil hebben met grove wetteloosheid maar het altijd consequent veroordeeld. Die vrees is er niet meer omdat men teveel liefde is gepredikt en te weinig toorn.

Zeker moeten we het over de straffen hebben, het gebeurt als we niet geloven maar het is als laatste de wil van God.
God wilt dat iedereen tot bekering komt zodat Hij ze niet hoeft te straffen. Zo graag dat Hij Zijn geliefde Zoon gegeven heeft, zo graag wil Hij Zijn Liefde geven, aan alle mensen. Dat was Gods doel van de Schepping, dat Wij Hem zouden eren zodat Hij ons Zijn Liefde kon geven.
Als Jezus over een straf spreekt, bijna altijd zegt Hij het tegenover gestelde er achteraan.

Jezus noemt de bekering er vaak bij. De straf komt tenzij men veranderd.

En nu jij, jij wil gewoon straffen, het ligt je meer voorin de mond als de Liefde van God, ik heb je er n.l. nog niet over gehoord.

Dat is mij woorden in de mond leggen. Hetgeen ik doe is de zaak niet mooier voor stellen dan het is en ik denk dat het hard nodig is om minder over genade en liefde te spreken en meer over straf, vloek, oordeel. Lees eens in Deut. 28 en Lev. 26. Dan kun je zien waar de nadruk op gelegd wordt. Nl. de vloeken en niet de zegeningen. God weet in Zijn almacht dat mensen geneigd zijn om een valse vrede aan te nemen. Wij hebben het daarom nodig om veel bezig te zijn met de gevolgen van de zonde, de vloeken die over ons komen als voorloper van de laatste vloek, de dood en tweede dood.

Laat ons toch hetzelfde zeggen als de prediker aan het eind van al zijn schrijven:
Pred. 12 schreef: 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Jan schreef:En waar keur ik zondigen goed? Ik ben geen voorstander van smerige beledigende taal gebruiken om de ander eens 'lekker' te kleineren. Wel ben ik een voorstander van het zeggen zoals het is ook al is het beledigend in sommige gevallen. En daarin verwijs ik naar de Schriften. Als je daar niet mee eens bent en me vanuit de Bijbel kunt laten zien waar ik het mis heb, graag, toon het me dan.

Jou stelling is “je mag schelden want in de Bijbel doen ze het ook” In de Bijbel wordt niet gescholden, je citeerd zelf het volgende: "krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon." Er wordt nergens krenkend of beledigend gesproken. Alleen de daad, het gedrag, wordt veroordeelt en mensen worden er verantwoordelijk voor gesteld.
Als het beledigend is, is het onterecht. Zou Jezus iemand onterecht vermaand hebben.

Jezus vermaand uiteraard terecht. Hij gebruikt daar ook bepaalde woorden bij die we kunnen zien als beledigende scheldwoorden. Hoe denk je dat de mensen die huichelaar en adderengebroed werden genoemd het opgevat hebben? Zij hebben Hem laten kruisigen en ik denk dat het juist kwam omdat Jezus ze altijd hard op de feiten wees zonder daarbij zachte liefdevolle taal te gebruiken. De mensen met meer verantwoordelijkheid worden ook harder beoordeeld.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 okt 2014 08:31

Jan schreef: Bijv. omdat men bezig is met praten over "mag een homo trouwen?", "mag een homoseksueel aan het avondmaal?", "mag een homoseksueel predikant zijn". Dat komt op mij over als een brug te ver. Men vreest Gods beloofde toorn niet voor de zaken die Hij volkomen verbied en hard bestraft. Maar er wordt rustig en 'beschaafd' gepraat over voorgaande onderwerpen.

Deze vragen hebben bij mij ook maar een kort antwoord want iedereen die een chistelijk leven lijdt en sowieso een oprecht christen weet dat het niet mag. Maar God wil dat we er rustig en beschaafd er over praten, als men het echt niet weet en een werkelijke vraag is. Als jij een homo niet waarschuwd omdat hij zondigd en God er verdriet mee doet maar gelijk van leer trekt over de fout en straf dan werkt het alleen maar avrechts. Dit gedlt natuurlijk ook voor mensen die roddelen, liegen of welke zonde dan ook.

Jan schreef:Dat zou nooit kunnen gebeuren als de vrees voor God op de mensen zou zijn waardoor men niets te maken wil hebben met grove wetteloosheid maar het altijd consequent veroordeeld. Die vrees is er niet meer omdat men teveel liefde is gepredikt en te weinig toorn.

Ik heb de indruk dat je niet weet wat het werkwoord vrezen betekend, het heeft een tegenstelling van betekenis in zich.

Je stelling dat men Gods toorn niet vreest voor zaken die niet goed zijn. Als dit je uitgangspunt is om God te gehoorzamen sla je de plank gruwelijk mis.
Als je alleen wedergeboren wilt worden om de straf te ontlopen, uit de hel te blijven, dus om jezelf, dan krijg je juist eeuwig straf. (om me eens uit te drukken zoals jij verkiest.) Dit is het keiharde bewijs van ongeloof.
Nee Jan, het gaat uitsluitend om Gods eer., daarvoor heeft Hij ons geschapen en wil Hij ons terug hebben en daardoor kan Hij ons Liefde geven wat Zijn grootste wil is.
Aangaande de zonden tegen over God is voor ieder mens verschillend, ieder mens heeft zijn of haar eigen bedeling in Genade, te brengen offers en belijden van zonden. Er zit geen zodanige structuur in zodat wij dat kunnen beoordelen.

Laten we vasthouden aan het feit dat het “normaal” zou zijn dat iedereen wedergeboren is. Het blijft natuurlijk een geweldig wonder maar God gaat in Zijn Woord er ook vanuit. Het zou moeten zijn dat het abnormaal is dat iemand nog niet wedergeboren is, dat we zeggen van “o....ben jij nog niet wedergeboren?”
Als je hier vanuit zou gaan, zoals God het dus wil, dan is er alleen maar te spreken over de Liefde van God.
Als je in zonden gaat dan verkies je satan en kun je God niet dienen, dat is het verdriet van God.
De zonden zijn betaald, de straf is gedragen, nu gaat het er om of je God serieus neemt.

Jan schreef:Dat is mij woorden in de mond leggen. Hetgeen ik doe is de zaak niet mooier voor stellen dan het is en ik denk dat het hard nodig is om minder over genade en liefde te spreken en meer over straf, vloek, oordeel. Lees eens in Deut. 28 en Lev. 26. Dan kun je zien waar de nadruk op gelegd wordt. Nl. de vloeken en niet de zegeningen. God weet in Zijn almacht dat mensen geneigd zijn om een valse vrede aan te nemen. Wij hebben het daarom nodig om veel bezig te zijn met de gevolgen van de zonde, de vloeken die over ons komen als voorloper van de laatste vloek, de dood en tweede dood.

God wil niet dat we zelf onze zonden aanroeren, Hij wil dat we er mee bij Hem komen opdat Hij ze vergeven kan.

In Deuteronomium begint Mozes met de Zegen en daarna als je ze niet ontvangen wil met de vloek.

God zegt nooit als je voor hem kiest, nu zal ik je niet straffen je hoeft niet te branden in de hel, nee, Hij vult je met de Heilige Geest opdat naar Hem mag zien en Hij gaat met je eten en wil gemeenschap hebben door Woord en Geest.

Pred. 12 schreef: 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Hier wordt toch ook eesrt over de vreze van God gesproken?
Als je je eerst bekeerd en God vreest, naar Hem opziet, dan zullen de zonden je niets meer aandoen, maar het goede zal Hij belonen.

Ik vraag het nog een keer Jan Kun je zeggen dat je de Genade van God deelachtig ben, heb je de Liefde van God al eens opgemerkt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 09 okt 2014 11:17

Jan schreef: Bijv. omdat men bezig is met praten over "mag een homo trouwen?", "mag een homoseksueel aan het avondmaal?", "mag een homoseksueel predikant zijn". Dat komt op mij over als een brug te ver. Men vreest Gods beloofde toorn niet voor de zaken die Hij volkomen verbied en hard bestraft. Maar er wordt rustig en 'beschaafd' gepraat over voorgaande onderwerpen.

Teus schreef:Deze vragen hebben bij mij ook maar een kort antwoord want iedereen die een chistelijk leven lijdt en sowieso een oprecht christen weet dat het niet mag. Maar God wil dat we er rustig en beschaafd er over praten, als men het echt niet weet en een werkelijke vraag is. Als jij een homo niet waarschuwd omdat hij zondigd en God er verdriet mee doet maar gelijk van leer trekt over de fout en straf dan werkt het alleen maar avrechts. Dit gedlt natuurlijk ook voor mensen die roddelen, liegen of welke zonde dan ook.

Kunnen we niet veel beter deze onderwerpen rustig en beschaafd totaal afwijzen? En enkel wijzen op Gods geboden?
En je kunt iemand niet waarschuwen zonder op de straf te wijzen lijkt me. Waar waarschuw je de mensen anders voor...

Ik heb de indruk dat je niet weet wat het werkwoord vrezen betekend, het heeft een tegenstelling van betekenis in zich.

Enerzijds zie ik vrezen als het volgen van Gods geboden uit liefde. Anderzijds uit ontzag omdat Hij mij ook in de hel kan werpen als ik kies voor opstandigheid en daarin volhard.

Jezus in Mat. 10 schreef:28 En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Je stelling dat men Gods toorn niet vreest voor zaken die niet goed zijn. Als dit je uitgangspunt is om God te gehoorzamen sla je de plank gruwelijk mis.
Als je alleen wedergeboren wilt worden om de straf te ontlopen, uit de hel te blijven, dus om jezelf, dan krijg je juist eeuwig straf. (om me eens uit te drukken zoals jij verkiest.) Dit is het keiharde bewijs van ongeloof.
Nee Jan, het gaat uitsluitend om Gods eer., daarvoor heeft Hij ons geschapen en wil Hij ons terug hebben en daardoor kan Hij ons Liefde geven wat Zijn grootste wil is.
Aangaande de zonden tegen over God is voor ieder mens verschillend, ieder mens heeft zijn of haar eigen bedeling in Genade, te brengen offers en belijden van zonden. Er zit geen zodanige structuur in zodat wij dat kunnen beoordelen.

Het klopt dat het niet de enige motivatie mag zijn. Toch staan er wel degelijk veel teksten die wijzen op de toorn juist om zo te beginnen met God te vrezen en niet afvallig te worden. Blijkbaar hebben we deze vrees hard nodig. Niet zozeer als we goed bezig zijn maar juist als we verkeerd bezig zijn.

Laten we vasthouden aan het feit dat het “normaal” zou zijn dat iedereen wedergeboren is. Het blijft natuurlijk een geweldig wonder maar God gaat in Zijn Woord er ook vanuit. Het zou moeten zijn dat het abnormaal is dat iemand nog niet wedergeboren is, dat we zeggen van “o....ben jij nog niet wedergeboren?”
Als je hier vanuit zou gaan, zoals God het dus wil, dan is er alleen maar te spreken over de Liefde van God.
Als je in zonden gaat dan verkies je satan en kun je God niet dienen, dat is het verdriet van God.
De zonden zijn betaald, de straf is gedragen, nu gaat het er om of je God serieus neemt.

Dat vind ik dus weer wishful thinking. Ik ga er vanuit dat iedereen onder het oordeel valt totdat men wedergeboren is. Dat is een duidelijke Bijbelse leer. Iedereen die niet geloofd is al veroordeeld. Helaas is dat wat 'normaal' is in de wereld.

Ik vraag het nog een keer Jan Kun je zeggen dat je de Genade van God deelachtig ben, heb je de Liefde van God al eens opgemerkt?

Jazeker Teus. Zijn liefde ken ik en ik weet dat ik alleen door Zijn bloed vrijgesproken ben van het oordeel dat komen gaat op de laatste dag.
Mijn wedervraag aan jou is of je zelf al gehoorzaam bent geworden aan het evangelie?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2014 12:03

Jan schreef:Enerzijds zie ik vrezen als het volgen van Gods geboden uit liefde. Anderzijds uit ontzag omdat Hij mij ook in de hel kan werpen als ik kies voor opstandigheid en daarin volhard.

Jan schreef:Het klopt dat het niet de enige motivatie mag zijn. Toch staan er wel degelijk veel teksten die wijzen op de toorn juist om zo te beginnen met God te vrezen en niet afvallig te worden. Blijkbaar hebben we deze vrees hard nodig. Niet zozeer als we goed bezig zijn maar juist als we verkeerd bezig zijn.

Als je niet wedergeboren bent, kun je de geboden en wetten volgen tot je een ons weegt, maar het brengt je toch echt niet in de hemel.
Dus mensen daar alleen op wijzen, terwijl ze niet wedergeboren zijn, heeft weinig zin.

Als je wedergeboren bent, leert de Heilige Geest wat voor jou van belang is om een goede relatie met God te krijgen.
En die weg verschilt heel erg van een ander.

Zoals de rijke jongeling al zijn goederen moest verkopen en aan de armen moest geven, omdat dat tussen hem en God instond.
Een ander mag wel gewoon rijk zijn, maar moet afleren dat hij altijd voor iedereen klaar staat, omdat hij daardoor niet een goede vader en echtgenoot is, zoals God het bedoeld heeft.
Je weet niet welke weg God met die persoon zelf gaat, dus kun jij vinden dat je die persoon iedere keer op zijn zonden moet wijzen, terwijl de Heilige Geest misschien wil dat die persoon eerst leert dat God van hem houdt en daarna pas op bepaalde zonden gaat wijzen.
En zo kun je dus juist de Heilige Geest voor de voeten lopen met hel en verdoemenis preken en mensen juist van God verwijderen, omdat het door jou toedoen dan juist veel langer duurt voor die persoon leert dat God van hem houdt en het dus veel langer duurt voor de Heilige Geest die persoon op die zonden kan gaan wijzen.

Één ding zul je moeten leren:
Als je weer een generaliserende hel en verdoemenis waarschuwing op het forum neer wil plempen, zul je eerst moeten luisteren of de Heilige Geest tegen jou persoonlijk zegt of jij dat wel op dat moment mag doen.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 09 okt 2014 12:22

Bambi schreef:
Zoals de rijke jongeling al zijn goederen moest verkopen en aan de armen moest geven, omdat dat tussen hem en God instond.
Een ander mag wel gewoon rijk zijn, maar moet afleren dat hij altijd voor iedereen klaar staat, omdat hij daardoor niet een goede vader en echtgenoot is, zoals God het bedoeld heeft.
Je weet niet welke weg God met die persoon zelf gaat, dus kun jij vinden dat je die persoon iedere keer op zijn zonden moet wijzen, terwijl de Heilige Geest misschien wil dat die persoon eerst leert dat God van hem houdt en daarna pas op bepaalde zonden gaat wijzen.
En zo kun je dus juist de Heilige Geest voor de voeten lopen met hel en verdoemenis preken en mensen juist van God verwijderen, omdat het door jou toedoen dan juist veel langer duurt voor die persoon leert dat God van hem houdt en het dus veel langer duurt voor de Heilige Geest die persoon op die zonden kan gaan wijzen.

Met je eens dat dit zeker kan gebeuren in een persoonlijke relatie in het dagelijkse leven als men door eigen kracht denkt iemand te kunnen/moeten overtuigen.
Dat is echter wat anders dan iemand in een kerk of andere Christelijke omgeving toelaten terwijl die persoon in grove zonde leeft. Er moet wel een duidelijk 'Nee dit is niet toegestaan' zijn tegen hen die zich nog niet bekeerd hebben. Anders loopt men het gevaar te wennen aan hun zonden als ware het niet zo ernstig wat ze doen.

Als je weer een generaliserende hel en verdoemenis waarschuwing op het forum neer wil plempen, zul je eerst moeten luisteren of de Heilige Geest tegen jou persoonlijk zegt of jij dat wel op dat moment mag doen.

Ik denk dat de volgende Teksten toepasbaar zijn voor Christenen onderling. Wij hebben blijvend onderricht nodig, vermaning. Want we zijn allen geneigd naar verzinsels die ons beter bevallen dan de waarheid van Gods woord.

2 Tim. 4 schreef: 1 Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.
5 Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2014 12:34

Jan schreef:
Met je eens dat dit zeker kan gebeuren in een persoonlijke relatie in het dagelijkse leven als men door eigen kracht denkt iemand te kunnen/moeten overtuigen.
Dat is echter wat anders dan iemand in een kerk of andere Christelijke omgeving toelaten terwijl die persoon in grove zonde leeft. Er moet wel een duidelijk 'Nee dit is niet toegestaan' zijn tegen hen die zich nog niet bekeerd hebben. Anders loopt men het gevaar te wennen aan hun zonden als ware het niet zo ernstig wat ze doen.

Ik denk dat de volgende Teksten toepasbaar zijn voor Christenen onderling. Wij hebben blijvend onderricht nodig, vermaning. Want we zijn allen geneigd naar verzinsels die ons beter bevallen dan de waarheid van Gods woord.

2 Tim. 4
1 Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht.
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
5 Maar u, wees nuchter in alles. Lijd verdrukkingen. Doe het werk van een evangelist. Vervul uw dienstwerk ten volle.

Je snapt het echt niet hè?

Die teksten uit Thimotheus zijn geschreven aan de apostel Thimotheus die onder leiding van de Heilige Geest het evangelie preekte.
Jij bent geen evangelist en jij neemt verstandelijk alle Bijbelteksten die je kan gebruiken in jouw missie tegen bepaalde zonden.
Maar je eigen zonden, de hoogmoed, die er voor zorgt dat je deze missie met je eigen verstand op je hebt genomen en niet door de Heilige Geest hebt gekregen, die zie je niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 okt 2014 12:35

Bambi schreef:Als je niet wedergeboren bent, kun je de geboden en wetten volgen tot je een ons weegt, maar het brengt je toch echt niet in de hemel.
Dus mensen daar alleen op wijzen, terwijl ze niet wedergeboren zijn, heeft weinig zin.

Als je wedergeboren bent, leert de Heilige Geest wat voor jou van belang is om een goede relatie met God te krijgen.
En die weg verschilt heel erg van een ander.

Is niet iedereen die belijdt dat Jezus Christus de zoon van God is, en voortaan uit dankbaarheid leeft behouden, en daarmee uitverkoren?
Kijk uit dat je het werk van God (de HG) te smal trekt...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 okt 2014 12:44

StillAwake schreef:Is niet iedereen die belijdt dat Jezus Christus de zoon van God is, en voortaan uit dankbaarheid leeft behouden, en daarmee uitverkoren?
Kijk uit dat je het werk van God (de HG) te smal trekt...

Ik trek het niet te smal.
Maar Jan vindt dat mensen die homosexualiteit praktiseren niet wedergeboren zijn.
Dus daarom leg ik allebei de opties neer, om uit te leggen dat regels en wetten aan een ander opleggen in allebei de opties niet zo simpel is als hij denkt.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 okt 2014 12:56

Jan schreef:Kunnen we niet veel beter deze onderwerpen rustig en beschaafd totaal afwijzen? En enkel wijzen op Gods geboden?
En je kunt iemand niet waarschuwen zonder op de straf te wijzen lijkt me. Waar waarschuw je de mensen anders voor...

Vind ik niet, ik wijs mensen op een manier die God van me verwacht en me daarbij helpt op hun zonden waarvan ik zeker weet die ze gedaan hebben. Daarna vertel ik dat er veel verdriet aan God mee gedaan is en dat Hij het wil vergeven. En dat er een eeuwig gemis zal zijn, als men zich niet bekeerd. Dat de Godverlatenheid verdriet en wroeging geeft en niet de zonden en ook niet de pijn.

Jan schreef:Enerzijds zie ik vrezen als het volgen van Gods geboden uit liefde. Anderzijds uit ontzag omdat Hij mij ook in de hel kan werpen als ik kies voor opstandigheid en daarin volhard.

Waar is je geloof dan Jan?
Alleen maar Gods geboden volgen brengt je niet tot zaligheid, God noemt het ijdelheid.

Ik heb geen ontzag dat Hij mij in de hel kan werpen, geheel niet.
Ik heb ongelooflijk veel ontzag, bewondereing, en opzien naar mijn Verlosser voor hetgeen Hij voor me gedaan heeft, doet en voorbereidt heeft.
God kan mij niet meer in de hel werpen Hij heeft mij het tegenovergestelde beloofd.

Als ik het goed begrijp, ook uit voorgaande berichten, haal ik er uit dat je wel eens bang voor God of moeten mensen bang voor God zijn. Voor zijn straffen... maar voor God? Dat kan toch niet?

Jan schreef:Dat vind ik dus weer wishful thinking. Ik ga er vanuit dat iedereen onder het oordeel valt totdat men wedergeboren is. Dat is een duidelijke Bijbelse leer. Iedereen die niet geloofd is al veroordeeld. Helaas is dat wat 'normaal' is in de wereld.

Dat iedereen in principe onder het oordeel valt heb je gelijk in.
Maar wij hebben God verlaten en iedereen geeft Hij de kans om terug te komen, daar waar we horen waar Hij ons in de eerste instantie wilde hebben. Hij heeft de weg weer open gemaakt om terug te kunnen komen. Wel duidelijk, Gods uitgangspunt is wel degelijk anders als de jouwe.

Dat wishful thinking van je, waar doel je toch op het is niet zo fout zoals je doet voorkomen hoor.
Eigenlijk doet God het ook.

Jan schreef:Jazeker Teus. Zijn liefde ken ik en ik weet dat ik alleen door Zijn bloed vrijgesproken ben van het oordeel dat komen gaat op de laatste dag. 

Heel mooi Jan Prijs de Heere!

Jan schreef:Mijn wedervraag aan jou is of je zelf al gehoorzaam bent geworden aan het evangelie?

Ja hoor Jan absoluut, Ik mag door de Liefde en de Genade van God en de gave van Zijn Zoon Jezus Christus en Zijn bloed door Zijn werk aan het kruis weten dat ik straks altijd bij Hem mag zijn.

Door Zijn Liefde Jan, door de vergeving van mijn zonden, niet door zijn uitgebleven straffen, mag ik Hem erkennen als mijn Verlosser.
En weet je wat het mooie is? ik mag het evangelie brengen bij andere mensen met resultaat, tot eer en Glorie van mijn Heiland.... en veel vreugde voor mij. Dan kan ik bij mensen alleen maar Groot spreken over Hem, over Zijn Liefde en Zijn Trouw.
Dat maakt mensen jalours Jan, niet bang.
We moeten andere mensen tot jaloersie zijn, dat ze de vruchten zien en verlangen krijgen om aan die God de zonden te belijden en Hem de eer te geven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 10 okt 2014 12:16

Jan schreef:

2 Tim. 4
1 Ik bezweer u, ten overstaan van God en de Heere Jezus Christus, Die levenden en doden zal oordelen bij Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Bambi schreef:Je snapt het echt niet hè?

Die teksten uit Thimotheus zijn geschreven aan de apostel Thimotheus die onder leiding van de Heilige Geest het evangelie preekte.
Jij bent geen evangelist en jij neemt verstandelijk alle Bijbelteksten die je kan gebruiken in jouw missie tegen bepaalde zonden.
Maar je eigen zonden, de hoogmoed, die er voor zorgt dat je deze missie met je eigen verstand op je hebt genomen en niet door de Heilige Geest hebt gekregen, die zie je niet.

Dus als ik je goed begrijp ben ik hoogmoedig omdat ik de Bijbel als een Boek beschouw dat tegen jou en mij spreekt i.p.v. van een Boek met verhalen van mensen van vroeger? Zeker de N.T. brieven zijn toch bedoeld voor alle Christenen om van te leren en net zo te doen?

Natuurlijk is het in eerste instantie geschreven aan Timotheüs of 'de Romeinen'. Maar het hoort toch volkomen helder voor je te zijn dat het juist bewaard is gebleven voor ons om door te leven?

Het lijkt me juist hoogmoed om de Schrift steeds af te wijzen omdat het niet tot jou zou spreken.
Groei liever in je geloofsvertrouwen door zoveel mogelijk de relevantie te gaan ontdekken van alles wat er geschreven staat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 okt 2014 12:38

Jan schreef:Jij bent geen evangelist en jij neemt verstandelijk alle Bijbelteksten die je kan gebruiken in jouw missie.

@Jan, ik heb met grote interesse al je bespiegelingen gelezen.
Toch even een vraagje ;
Zijn dit standpunten die ondersteund worden door een bepaalde kerk ? of leer - dogma ?
Of is dit uitsluitend jouw persoonlijke mening als eenling ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 okt 2014 12:43

Jan schreef:Ik denk dat de volgende Teksten toepasbaar zijn voor Christenen onderling. Wij hebben blijvend onderricht nodig, vermaning. Want we zijn allen geneigd naar verzinsels die ons beter bevallen dan de waarheid van Gods woord.

2 Tim. 4

Prachtige tekst, dring erop aan, gelegen of ongelegen. We moeten allemaal het werk van een evangelist doen. Die tijd is nu, je hoort bijna nooit meer preken over Gods toorn, het is altijd maar liefde en genade. Kijk naar al die populaire predikers, voorspoed, een succesvol leven, alles is genade, als je raak rotzooit haal je nog de hemel. Steve Hill kreeg een droom van een geestelijke lawine.
One spiritual leader said the other day: "You guys are old-fashioned 'holiness,' we are modern day 'grace.' You live in bondage while we can do anything we want.
http://www.charismanews.com/opinion/348 ... l-millions
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 okt 2014 12:45

Bambi schreef:Je snapt het echt niet hè?

Jan schreef:
Dus als ik je goed begrijp ben ik hoogmoedig omdat ik de Bijbel als een Boek beschouw dat tegen jou en mij spreekt i.p.v. van een Boek met verhalen van mensen van vroeger? Zeker de N.T. brieven zijn toch bedoeld voor alle Christenen om van te leren en net zo te doen?

Natuurlijk is het in eerste instantie geschreven aan Timotheüs of 'de Romeinen'. Maar het hoort toch volkomen helder voor je te zijn dat het juist bewaard is gebleven voor ons om door te leven?

Het lijkt me juist hoogmoed om de Schrift steeds af te wijzen omdat het niet tot jou zou spreken.
Groei liever in je geloofsvertrouwen door zoveel mogelijk de relevantie te gaan ontdekken van alles wat er geschreven staat.

Nee Jan, er is een groot verschil tussen mensen waarschuwen en vertellen dat mensen niet op een Christelijk forum horen (waar je zelf ook maar te gast bent) omdat ze niet leven volgens Bijbelse maatstaven.
En je hoeft niet met Bijbelteksten te komen uit het Nieuwe-Testament, waar mensen uit de Gemeente gezet moesten worden als ze niet naar Gods regels leven.
Want in de eerste Gemeente kwamen de mensen samen om bovenal Avondmaal te vieren en elkaar door de Geest ingegeven boodschappen door te geven.
Dus naar tegenwoordig overgezet, mag je mensen alleen kerkelijk gezien weren van het Avondmaal en van Kerkelijke ambten.

En NIET zoals jouw missie is, te verwijderen van een Christelijk forum, of totaal er niet mee te praten, omdat jij hen niet als Christelijk broeder ziet.
Dat heeft dus niets met een Bijbelse opdracht te maken, of met een door de Geest geleide opdracht te maken, maar iets wat echt uit jouw zondige menselijke brein ontsproten is.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 10 okt 2014 13:15

Teus schreef:Waar is je geloof dan Jan?
Alleen maar Gods geboden volgen brengt je niet tot zaligheid, God noemt het ijdelheid.

Nee, Hij noemt het liefde.

1 Joh. 5 schreef:1 Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder die Hem liefheeft Die geboren deed worden, heeft ook lief wie uit Hem geboren is.
2 Hieraan weten wij dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.

Jezus in Joh. 14 schreef: 15 Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.
16 En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid,
17 namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
18 Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe.
19 Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven.
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u.
21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
22 Judas, niet de Iskariot, zei tegen Hem: Heere, hoe komt het dat U Zichzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?
23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.
24 Wie Mij niet liefheeft, neemt Mijn woorden niet in acht; en het woord dat u hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik bij u verblijf.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

Ik heb geen ontzag dat Hij mij in de hel kan werpen, geheel niet.

Dit is dan ook gelijk het grootste probleem dat ik bij jou zie. Zeg ik uit liefde. Zie de woorden van Jezus zelf die je gebied om Hem wel te vrezen omdat Hij je ook in de hel kan werpen. Dat voorkomt laksheid, lauwheid, valse vrede.

Ik heb ongelooflijk veel ontzag, bewondereing, en opzien naar mijn Verlosser voor hetgeen Hij voor me gedaan heeft, doet en voorbereidt heeft.
God kan mij niet meer in de hel werpen Hij heeft mij het tegenovergestelde beloofd.

Halve waarheid, hele leugen. God kan je wel zeker nog in de hel werpen zolang de belofte nog bestaat en niet verkregen is. Lees alsjeblieft hierover Hebreeën 11 en 12, om mee te beginnen.

Als ik het goed begrijp, ook uit voorgaande berichten, haal ik er uit dat je wel eens bang voor God of moeten mensen bang voor God zijn. Voor zijn straffen... maar voor God? Dat kan toch niet?

Hij is en blijft een verterend vuur Teus. Lees Hebreeën, zie waarom juist hiernaar verwezen wordt. We moeten zelfs de indruk vermijden dat we denken dat we er al zijn. We zijn het beloofde land nog niet binnengegaan zolang we nog in de woestijn zijn. Zie Hebreeën 4.

Jan schreef:Dat vind ik dus weer wishful thinking. Ik ga er vanuit dat iedereen onder het oordeel valt totdat men wedergeboren is. Dat is een duidelijke Bijbelse leer. Iedereen die niet geloofd is al veroordeeld. Helaas is dat wat 'normaal' is in de wereld.

Dat iedereen in principe onder het oordeel valt heb je gelijk in.
Maar wij hebben God verlaten en iedereen geeft Hij de kans om terug te komen, daar waar we horen waar Hij ons in de eerste instantie wilde hebben. Hij heeft de weg weer open gemaakt om terug te kunnen komen. Wel duidelijk, Gods uitgangspunt is wel degelijk anders als de jouwe.

Dit is mijn uitgangspunt:

Joh 3. schreef:6 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
20 Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.
21 Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat zij in God gedaan zijn.

Dat wishful thinking van je, waar doel je toch op het is niet zo fout zoals je doet voorkomen hoor.
Eigenlijk doet God het ook.

Het is een wensgedachte dat iedereen eigenlijk al een halve voet in de hemel heeft en je het wel heel bont moet maken om Zijn genade en liefde kwijt te raken.
Zo is i.i.g .mijn indruk van wat jij steeds zegt.

Jan schreef:Mijn wedervraag aan jou is of je zelf al gehoorzaam bent geworden aan het evangelie?

Ja hoor Jan absoluut, Ik mag door de Liefde en de Genade van God en de gave van Zijn Zoon Jezus Christus en Zijn bloed door Zijn werk aan het kruis weten dat ik straks altijd bij Hem mag zijn.

Door Zijn Liefde Jan, door de vergeving van mijn zonden, niet door zijn uitgebleven straffen, mag ik Hem erkennen als mijn Verlosser.
En weet je wat het mooie is? ik mag het evangelie brengen bij andere mensen met resultaat, tot eer en Glorie van mijn Heiland.... en veel vreugde voor mij. Dan kan ik bij mensen alleen maar Groot spreken over Hem, over Zijn Liefde en Zijn Trouw.
Dat maakt mensen jalours Jan, niet bang.
We moeten andere mensen tot jaloersie zijn, dat ze de vruchten zien en verlangen krijgen om aan die God de zonden te belijden en Hem de eer te geven.

Mooi om te horen! Maar heb je ook gehoorzaamd aan het evangelie zoals bijv. in Handelingen 2:38 te lezen is dat er geboden wordt door Petrus die de sleutels van het koninkrijk immers gekregen heeft van Jezus.
Of vind je dat die teksten gezien moeten worden in euh... de historische context heet dat geloof ik... dus het was toen voor die mensen bedoeld maar niet meer voor ons nu aangezien wij andere gewoonten hebben ontwikkeld en dat net zo veel gezag heeft als de Bijbel... zoiets.

Terug naar “Archief”