interpretatie van romeinen 9

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

interpretatie van romeinen 9

Berichtdoor Jozo » 07 okt 2014 20:57

Gisteren las ik deze tekst uit Romeinen 9:
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

Eerlijk gezegd had ik er nogal moeite mee. God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil. Daarmee hebben wij per definitie niet de vrije wil om te kiezen voor God, God kiest voor ons. Dat klinkt mooi, maar wat als God je halsstarrig maakt? Wat kun jij er dan aan doen? Niets toch? Dat is wat ik dacht en vervolgens las ik het volgende:

19 Maar nu zult u vragen: ‘Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil?’ 20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ 21 Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken? 22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken. 23 En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen

Waarom is deze vraag niet gerechtvaardigd? Het lijkt me toch een eerlijke vraag. Ik ben benieuwd naar jullie interpretatie en mening over deze bijbelverzen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mealybug
Generaal
Generaal

Re: interpretatie van romeinen 9

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2014 21:06

WAAROM ZET JE VERS 24-26 ER NU NIET BIJ? [-X

24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Zoals Hij ook in Hosea zegt: Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.
26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was: U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.

Paulus' hele betoog stuurt nl aan op deze laatste 3 verzen, die ons zeggen dat eerst de israelieten maar nu heidenen zijn ontferming hebben gekregen !!!
](*,) ](*,) ](*,)

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 07 okt 2014 21:30

WAAROM ZET JE VERS 24-26 ER NU NIET BIJ? [-X

Dat was misschien wel handig geweest :lol:. Paulus heeft af en toe van die langdradige betogen voordat hij tot zijn punt komt :wink:

Bij deze, staan deze verzen erbij en dat zet de tekst inderdaad in een ander perspectief.

](*,) ](*,) ](*,)

Al hoofdpijn? :wink:

Blijft nog wel het volgende overeind staan:
22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken.

Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

God haatte Ezau, maakte de Farao halsstarrig en zo zijn er waarschijnlijk wel meer voorbeelden. Hij heeft mensen bestemd voor de ondergang. Dat blijf ik geen fijne gedachte vinden. Ondanks de verzen die je erbij gezet hebt. Het klinkt nogal statisch: Alsof de farao nooit de kans heeft gehad om God om vergeving te vragen, want God had hem hiertoe voorbestemd. Ik weet dat dit waarschijnlijk wat kort door de bocht is, en daarom ben ik ook benieuwd of iemand op dit forum hier een goed antwoord op heeft.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2014 22:03

Die Farao was een draak van een vent en stond model voor het kwaad, de zonde en de verharding, waar Israel uit verlost moet worden, en alles wat er volgde vormde de ''blauwdruk'' van wat werkelijkheid zou worden.
Het bloed aan de deurposten, het offerlam,Pascha etc.
Maar nu leven we in de welaangename tijd:

30 God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren,
31 en wel omdat Hij een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Daarvan heeft Hij aan allen het bewijs geleverd door Hem uit de doden te doen opstaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2014 22:20

Jozo schreef:God haatte Ezau, maakte de Farao halsstarrig en zo zijn er waarschijnlijk wel meer voorbeelden. Hij heeft mensen bestemd voor de ondergang. Dat blijf ik geen fijne gedachte vinden. Ondanks de verzen die je erbij gezet hebt. Het klinkt nogal statisch: Alsof de farao nooit de kans heeft gehad om God om vergeving te vragen, want God had hem hiertoe voorbestemd. Ik weet dat dit waarschijnlijk wat kort door de bocht is, en daarom ben ik ook benieuwd of iemand op dit forum hier een goed antwoord op heeft.

Het is de keerzijde van de uitverkiezing, noodzakelijk kwaad waardoor het goede zichtbaar wordt. Denk ook aan Judas die voorbestemd was kwaad te doen wat gedaan moest worden maar waardoor hij zelf verloren ging. Judas was wat dat betreft een soort Messias op zijn eigen manier.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 07 okt 2014 22:25

Die Farao was een draak van een vent en stond model voor het kwaad, de zonde en de verharding, waar Israel uit verlost moet worden, en alles wat er volgde vormde de ''blauwdruk'' van wat werkelijkheid zou worden.
Het bloed aan de deurposten, het offerlam,Pascha etc.

Saulus was ook een draak van een vent en stond lijnrecht tegenover de eerste christenen. Hij werd wel gered. Dat is dus geen goede reden.

Dus draak van een vent of niet: Was de ondergang van de farao voorbestemd door God?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2014 22:34

Ja. Echter diende de Farao als voorbeeld en aanleiding en dus kan je niet zeggen dat het puur willekeur was. Bezie het als een van de karakters die een verhaal vertelt wat bedoeld is voor ons en vele generaties na ons om tot geloof te komen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2014 23:05

Jozo schreef:Saulus was ook een draak van een vent en stond lijnrecht tegenover de eerste christenen. Hij werd wel gered. Dat is dus geen goede reden.

Dus draak van een vent of niet: Was de ondergang van de farao voorbestemd door God?

Saulus was gewoon een fanatieke farizeer die dacht God een gunst te bewijzen door de wet gewoon na te volgen en deze te implementeren.
Hand 3:17
17 En nu weet ik, broeders, dat u het uit onwetendheid gedaan hebt, evenals uw leiders.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 okt 2014 10:14

Uit een onlangs gepubliceerd antwoord:

"Het gaat hier niet om toorn van God die uit Hemzelf komt waardoor God er als het ware van te voren op uit is om mensen voor te bereiden -laat staan voor te bestemmen- voor het oordeel. Maar het gaat hier om de toorn van God over de zondigheid van de mens. Waarbij nadrukkelijk wordt gezegd dat God die zonde met veel lankmoedigheid heeft verdragen, dat wil zeggen ‘gedurende lange tijd’. Dan pas komt de toorn en gebruikt God Zijn almacht om te verderven. Dat moet Hij ook doen anders verliest Hij zijn Goddelijkheid."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2014 10:24

henkie schreef:Uit een onlangs gepubliceerd antwoord:

"Het gaat hier niet om toorn van God die uit Hemzelf komt waardoor God er als het ware van te voren op uit is om mensen voor te bereiden -laat staan voor te bestemmen- voor het oordeel. Maar het gaat hier om de toorn van God over de zondigheid van de mens. Waarbij nadrukkelijk wordt gezegd dat God die zonde met veel lankmoedigheid heeft verdragen, dat wil zeggen ‘gedurende lange tijd’. Dan pas komt de toorn en gebruikt God Zijn almacht om te verderven. Dat moet Hij ook doen anders verliest Hij zijn Goddelijkheid."

En ''met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid'', is ons nu Zijn Zoon gegeven.
Het handschrift tegen ons is uitgewist en aan het kruis genageld.

Daarom eindigt Romeinen 9 ook zo mooi en samenvattend zegt Paulus hier:
30 Wat zullen wij dan zeggen? Dit: dat de heidenen, die geen gerechtigheid hebben nagejaagd, gerechtigheid verkregen hebben, gerechtigheid echter die uit het geloof is.
31 Maar Israël, dat de wet van de gerechtigheid najaagde, is aan de wet van de gerechtigheid niet toegekomen.
32 Waarom niet? Omdat zij die niet uit geloof zochten, maar als uit werken van de wet. Want zij hebben zich gestoten aan de steen des aanstoots,
33 zoals geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een struikelblok. En: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2014 15:23

Sinds de Zoon geopenbaard is wordt niemand meer uitverkoren. Dát is zo ongeveer hoe ik het zie. In de bijbelse tijd zijn er vele voorbeelden van uitverkiezing zoals de Farao, Jakob en Ezau, Judas, de 12 de 70, Jezus, Paulus etc, etc.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2014 16:25

mohamed schreef:Sinds de Zoon geopenbaard is wordt niemand meer uitverkoren.

ik zie het precies tegenovergesteld, iedereen is uitverkoren, niet langer alleen de joden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2014 20:11

mohamed schreef:Sinds de Zoon geopenbaard is wordt niemand meer uitverkoren.

mealybug schreef:ik zie het precies tegenovergesteld, iedereen is uitverkoren, niet langer alleen de joden.

Ja, iedereen die tot geloof komt in de Zoon, jood en heiden. Ook joden moeten nu de Zoon aannemen alvorens uitverkoren te zijn, er is geen andere weg.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 08 okt 2014 20:23

Bedankt voor jullie antwoorden. Dit helpt me wel om deze tekst beter te begrijpen.

Het is de keerzijde van de uitverkiezing, noodzakelijk kwaad waardoor het goede zichtbaar wordt

Toch blijf ik dit nog wel bijzonder vinden: Dat het kwade nodig is om het goede zichtbaar te laten worden. Dan zijn we toch wel bijzondere mensen als we het goede niet eens kunnen zien als het kwade afwezig zou zijn :-k

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2014 20:50

Dat begrijp ik Jozo, maar het is de enige verklaring die ik uit de bijbel kan filteren.

Indien Adam nooit gezondigd had, dan zou er ook geen verlosser nodig zijn geweest om het volk te verlossen. Door het kwade werd het goede zichtbaar. En zou Jezus Christus plan b zijn geweest of plan a? We lezen dat Christus er eerder was dan Adam (Joh 1,1) dus lijkt het antwoord me wel duidelijk. :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”