JAB schreef: Maar laten de dames eens doordenken welke gevoelens ze losmaken bij de jongens, en bij docenten. Het is bekend dat mannen meer visueel zijn ingesteld dan vrouwen. Maak daar geen misbruik van door uit te dagen, of let er op als je het niet uitdagend bedoeld. Alleen de kleding is niet alles bepalend, ook het totale gedrag speelt mee. Een jongedame in een net en vlot jurkje kan door uitspraken en gedrag zich als een "zeer onchristelijk" persoon gedragen. Jongens idem dito, met een nette broek aan en wel vloeken op het plein (zelf gehoord) of gore filmpjes aan de klasgenoten laten zien?
Nog iets heel anders: Als deze jongedames en jongemannen gaan solliciteren bij hun stagebedrijf of een vaste werkgever waar kleding- en gedragsregels gelden, ga je daar dan ook tegenin? Zeg je dan ook: Ik bedoel het niet zo sexy maar ik trek lekker aan wat ik wil? Ik denk dat je er snel achter komt dat je de keus krijgt: De regels volgen (ook andere regels) of je zoekt een andere baas. Waarom zo schoppen tegen de school, en het personeel wat het beste met je voorheeft? Ze pesten niet, ze willen graag dat de jeugd (hun jeugd), en de school een goede naam verspreidt, en hun christelijke overtuiging ook kan tonen aan de omgeving. Werk daar aan mee, daar bouw je meer respect mee op dan met dwarsliggen en uitdagen, ook bij niet kerkelijken. Ik spreek uit ervaring. En wie dat niet kan of wil, ook ouders, zoek dan een school waar het allemaal wel mag.
Natuurlijk. In elke cultuur, elk land, gelden bepaalde regels wat betreft kleding. en met alles geldt: TE is nooit goed, (maar dat wil er bij het puberale verstand nog soms niet in) Natuurlijk zijn er regels.
Maar wat ik een beetje mis in het hele verhaal is de opvoeding van jongens. Jongens moeten vanuit hun kindertijd respect voor de vrouw meekrijgen, en een beetje beheersing bijgebracht worden, zodat ze een opgewassen zijn tegen de pubertijd.
Ga niet zeggen: Ze vroeg erom, want ze had dit of dat aan. Zo werkt het niet in het leven.
Wat vooral betekent: goed voorgelicht, zowel op seksueel gebied als over de maatschappij waar ze onvermijdelijk in terecht komen. En inderdaad:
Hoe gedraag je je, los van je kleding. Ook dat is opvoeding.
En dan denk ik wel: Als je thuis heel strak wordt gehouden, en weinig voorlichting krijgt over de maatschappij, dan ga je misschien als puber erger uit de band op het schoolplein.
Bedenk wel dat niet alleen de bijbel hier iets over zegt, maar ook de hormonen.
Als ik kijk naar mijn 4 volwassen kinderen: Die snappen wel waar het om gaat, als het om vrouwen gaat en kleding etc. We hebben ze voorgelicht toen ze 8 waren, (evangelisch advies, trouwens) en ze voorgehouden dat ze met hun poten van de meisjes moeten afblijven zolang ze nee zeggen, ongeacht wat die meiden aantrekken.
Het heeft gewerkt.
Dat mis je soms bij reformatorische kinderen. Die snappen er niets van, want hun opvoeding is dan wel heel kerkelijk, maar mist vaak cruciale elementen wat betreft voorlichting. Dat geldt trouwens ook voor meisjes. Op school zijn ze even weg van: thuis mag niets en er wordt nergens over gepraat.
Ook gif is geschapen.