Optimatus schreef:Ik zie het probleem niet zo.
Ik zeg niet dat het een probleem is. Ik geef alleen mijn mening.
rotterdam schreef:Elkaar je zonden belijden is volgens mij:
Dit is wel een heel ongewone uitleg.
Waarom? ik zeg dat het het volgens mij is, zeg jij dat nooit? Volgens mij betekent: wat ik er van denk, hoe ik het geleerd heb, hoe ik er in sta, hoe ik denk dat de bijbel het zegt, enz.
rotterdam schreef:iets waarin je verkeerd geweest bent, ten opzichte van die ander, aan [b]desbetreffende persoon je zonde belijden.
En wat doe je als die "ander" niet meer in leven is ? En je zonden tegenover God ? tegenover de Gemeente ? Tegenover het algemeen belang ?
Als de ander niet meer in leven is, kan je die ander het niet meer belijden. Maar als je daar in vast loopt, dan mag je daar wel met iemand over praten, liefst met iemand die zwijgplicht heeft. Maar dan hoef je aan diegene (bij wie je je hart uitstort) toch niet je zonden te belijden? Dat heb je allereerst aan God gedaan. En daarna moet je het aan je naaste, tegen wie je gezondigd hebt, doen. Als dat niet meer kan, wat moet je volgens jou dan nog meer doen?
rotterdam schreef:Waarom zou je je zonden belijden aan iemand die er niets mee te maken heeft?
Niets mee te maken ? Je zuster of broeder ? Een lichaam ? Of niet ?
Ik bedoel: als je biecht aan een geestelijke, omdat je tegen je broeder hebt gezondigd, dan moet je toch eerst naar je broeder toe gaan, en je fout belijden? De geestelijke heeft er dan in eerste instantie niet zoveel mee te maken?
Wat bedoel je met zuster/broeder/lichaam? (in dit verband).