Bond tegen vloeken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Bond tegen vloeken

Berichtdoor Spreeuw » 01 okt 2014 13:32

Mortlach schreef: Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.

Is een constatering hetzelfde als een advies?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 13:37

#Lock&Stock

Je bedoeld dat als je vloekt, je het uit.. Ja, dat is waar, maar niet de bedoeling geloof ik persoonlijk.Wel het uiten is bellangerijk, maar er zijn verschillende woorden die geen vloek zijn, waarmee je, jezelf ook kan uiten geloof ik. Ik maakte me zelf ook schuldig aan vloeken, dus ben geen haar beter als een ander..

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 okt 2014 13:41

xsidd schreef:#Lock&Stock

Je bedoeld dat als je vloekt, je het uit.. Ja, dat is waar, maar niet de bedoeling geloof ik persoonlijk.Wel het uiten is bellangerijk, maar er zijn verschillende woorden die geen vloek zijn, waarmee je, jezelf ook kan uiten geloof ik. Ik maakte me zelf ook schuldig aan vloeken, dus ben geen haar beter als een ander..

Wat ik probeer te zeggen is dat ik, als agnost, scheldwoorden en vloekwoorden niet onderscheid. Wat mij betreft staat een vloek met daarin God of Jezus gelijk aan een vloek met daarin een ziekte of krachtterm.

Spreeuw schreef:Is een constatering hetzelfde als een advies?

Ik denk dat je de opmerking van Mortlach niet letterlijk moet nemen. Wat hij (denk ik) bedoelt is dat de BtV natuurlijk niet gaat zeggen dat maar 10% het onbeschaafd vind. Daarnaast zou ik weleens een onderbouwing van dat percentage willen zien.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 01 okt 2014 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 okt 2014 13:42

Faramir schreef:Prima dat zo'n hobby-clubje een verandering in de maatschappij teweeg wil brengen. Ik denk dat het effect te verwaarlozen is en ik mag hopen dat hier geen gemeenschapsgeld heen gaat.

Ik gun deze bond toch echt wel gemeenschapsgeld hoor.
Vloeken is een van de ergste zonden in Gods ogen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 13:45

#Lock&Stock

Begin citaat"Wat ik probeer te zeggen is dat ik, als agnost, scheldwoorden en vloekwoorden niet onderscheid. Wat mij betreft staat een vloek met daarin God of Jezus gelijk aan een vloek met daarin een ziekte of krachtterm"Einde citaat.

Oke, wat je wil zeggen is duidelijk. Bedankt voor je mening. We hebben hierover dan een verschil van mening, want ik geloof echt dat het gebod van God nog steeds geld, misbruik Mijn Naam niet.

Zegen :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2014 13:47

Spreeuw schreef:Ik gun deze bond toch echt wel gemeenschapsgeld hoor.

Dan moet 'ie zijn prioriteiten eens bijstellen. Ik kan me wel wat zonden voorstellen die wat erger zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 okt 2014 13:55

Waarom zou het geld van anders- en niet-gelovigen naar een christelijke instelling die voor een christelijke moraal strijd gaan? Ik zou het schandalig vinden als mijn zuur-verdiende centjes daar heen zouden gaan.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 01 okt 2014 13:55

xsidd schreef:Oke, wat je wil zeggen is duidelijk. Bedankt voor je mening. We hebben hierover dan een verschil van mening, want ik geloof echt dat het gebod van God nog steeds geld, misbruik Mijn Naam niet.

Als je niet gelooft in God zijn die geboden ook niet zoveel waard he ;)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 01 okt 2014 13:59

#Lock&Stock

Dat jij niet gelooft, doet niks af aan de liefde van God voor jou.

Ik respecteer je mening, en ook al geloof je niks...Ik keer me niet van je af om die reden :)

Zegen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2014 15:12

Ik niet, nog geen cent. Omdat het geld weggooien is. Geld wat ook gebruikt kan worden om daklozen een warme maaltijd te geven. Ik ben wel benieuwd naar een effectiviteitsstudie van al die jaren morele reclame van deze bond.

Waar heb je dat vandaan? En indien dat al zo zou zijn, wat heeft een seculiere samenleving daar mee te schaften?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 okt 2014 11:08

Spreeuw schreef: Ik gun deze bond toch echt wel gemeenschapsgeld hoor.

Faramir schreef: Ik niet, nog geen cent. Omdat het geld weggooien is. Geld wat ook gebruikt kan worden om daklozen een warme maaltijd te geven. Ik ben wel benieuwd naar een effectiviteitsstudie van al die jaren morele reclame van deze bond.

Vloeken is aangeleerd! Word geen naprater!

Afbeelding

Spreeuw schreef:Vloeken is een van de ergste zonden in Gods ogen.

Faramir schreef:Waar heb je dat vandaan? En indien dat al zo zou zijn, wat heeft een seculiere samenleving daar mee te schaften?

Leviticus 24. Een godslasteraar werd gestenigd. We lezen ook een gebod:
Leviticus 24:16 (NBG'51)
Wie de Naam des HEREN lastert, zal zeker ter dood gebracht worden: de gehele vergadering zal hem stenigen: zowel een vreemdeling als een geboren Israëliet, zal, wanneer hij de Naam lastert, ter dood gebracht worden.

Daar heeft een seculiere samenleving zeer veel mee te schaften. De Bijbel is Gods Woord. Iedereen dient God te gehoorzamen en dus zeer zeker Zijn Naam niet te misbruiken. Daarom is het goed dat de "Bond tegen vloeken" bestaat.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 11:42

Spreeuw schreef: Ik gun deze bond toch echt wel gemeenschapsgeld hoor.

Faramir schreef: Ik niet, nog geen cent. Omdat het geld weggooien is. Geld wat ook gebruikt kan worden om daklozen een warme maaltijd te geven. Ik ben wel benieuwd naar een effectiviteitsstudie van al die jaren morele reclame van deze bond.

Spreeuw schreef:Vloeken is aangeleerd! Word geen naprater!

Ik snap deze reactie niet. Faramir komt met een, in mijn ogen valide vraag, en jij antwoord met een poster van de BthV.

Spreeuw schreef:Daar heeft een seculiere samenleving zeer veel mee te schaften.

Hoezo?

Spreeuw schreef:Iedereen dient God te gehoorzamen en dus zeer zeker Zijn Naam niet te misbruiken.

Als je niet in God gelooft kan je hem moeilijk hemgehoorzamen. Waarom moet je zo nodig jouw persoonlijke geloof en de bijbehorende regels opdringen aan mensen die dat geloof niet delen?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 12:19

#Lock&Stock

Begin citaat"Als je niet in God gelooft kan je hem moeilijk hemgehoorzamen. Waarom moet je zo nodig jouw persoonlijke geloof en de bijbehorende regels opdringen aan mensen die dat geloof niet delen?"Einde citaat.

Je kan hem gehoorzamen, maar vaak willen we dat niet. En wat word er opgedrongen??
Laatst gewijzigd door xsidd op 08 okt 2014 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 08 okt 2014 12:25

xsidd schreef:En wat word er opgedrongen??

Spreeuw zegt;

Spreeuw schreef:Iedereen dient God te gehoorzamen

Dat komt op mij over als opdringen, aangezien Spreeuw zich niet beperkt tot christenen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 okt 2014 12:29

#Lock&Stock

En waarom verwijt je mensen dat ze dingen opdringen?

Het is hier toch Refoweb?? En ik vind dat, zeker Christenen hun mening hier kunnen geven... En ik zie het niet als opdringen...

Waarom voel jij je aangesproken dan?

Terug naar “[Religie] - Open forum”