Is roken een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2014 13:36

mohamed schreef:Was het een zonde doordat jij je schuldig voelde of omdat kettingroken an sich een zonde is?

Ik voelde me er schuldig over omdat ik merkte dat het mijn conditie en mijn gezondheid geweld aandeed.
Zonde was in die tijd geen term die ik in de mond zou nemen, en om dat met terugwerkende kracht alsnog te doen wil ik eigenlijk niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2014 13:52

mohamed schreef:Was het een zonde doordat jij je schuldig voelde of omdat kettingroken an sich een zonde is?

Zonde houdt nauw verband met doel missen, dus vul het zelf maar in.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2014 14:14

Er zijn ook mensen die pillen nodig hebben om zich minder depressief te voelen, of om zich minder angstig te voelen, of minder onrustig, of te kunnen slapen.
Of koffie nodig hebben om wakker en alert te zijn.
Of een alcoholisch drankje nodig hebben, om zich te ontspannen, of op te vrolijken.

Ik denk dat bij alles geldt wat het oude spreekwoord al zei: "Overal waar -te- voor staat, is niet goed.
Dus alles met mate, wat in de Spreuken ook al staat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 14:19

StillAwake schreef:Ik voelde me er schuldig over omdat ik merkte dat het mijn conditie en mijn gezondheid geweld aandeed.
Zonde was in die tijd geen term die ik in de mond zou nemen, en om dat met terugwerkende kracht alsnog te doen wil ik eigenlijk niet.

Het geen zonde willen noemen was wat ik eerder betoogde maar daar was je het niet mee eens. Eeeeh?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 14:20

mealybug schreef:Zonde houdt nauw verband met doel missen, dus vul het zelf maar in.

Ja dat het Nederlandse elftal geen kampioen werd was zonde. Bij voetbal kan je je doel missen, wat het leven betreft is het ijdel om te denken dat je een doel hebt. Misschien Prediker eens lezen i.p.v. te veel te preken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 14:23

Bambi schreef:Er zijn ook mensen die pillen nodig hebben om zich minder depressief te voelen, of om zich minder angstig te voelen, of minder onrustig, of te kunnen slapen.
Of een alcoholisch drankje nodig hebben, om zich te ontspannen, of op te vrolijken.

Ik denk dat bij alles geldt wat het oude spreekwoord al zei: "Overal waar -te- voor staat, is niet goed.
Dus alles met mate, wat in de Spreuken ook al staat.

Of gewoon accepteren dat je niet perfect bent noch perfect hoeft te zijn. En wie wél volmaakt wil zijn, die weet wat er te doen staat, toch?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2014 14:38

mohamed schreef:Of gewoon accepteren dat je niet perfect bent noch perfect hoeft te zijn. En wie wél volmaakt wil zijn, die weet wat er te doen staat, toch?

Middelen gebruiken is op zichzelf geen zonde.
Maar als die middelen ervoor zorgen dat je makkelijker andere zonden doet en makkelijker over grenzen heen gaat.
En dus minder naar God luistert, of er minder afhankelijk door wordt van God, dan is het wijs om het middelengebruik eens onder de loep te nemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 14:43

mohamed schreef:Of gewoon accepteren dat je niet perfect bent noch perfect hoeft te zijn. En wie wél volmaakt wil zijn, die weet wat er te doen staat, toch?

Bambi schreef:Middelen gebruiken is op zichzelf geen zonde.
Maar als die middelen ervoor zorgen dat je makkelijker andere zonden doet en makkelijker over grenzen heen gaat.
En dus minder naar God luistert, of er minder afhankelijk door wordt van God, dan is het wijs om het middelengebruik eens onder de loep te nemen.

En wat nou als een middel je geloviger maakt? We waren het er toch over eens wat zonde is, of heb je je mening na het weekend herzien?

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 29 sep 2014 14:55

mohamed schreef:Ik ook maar als ik geniet van wat ik krijg ben ik een slaaf zeg je. Laat me raden: alles waar je een slaaf van wordt komt van satan. :roll:

U snapt heel goed wat ik bedoel merk ik :)
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 29 sep 2014 14:57

Bambi schreef:Er zijn ook mensen die pillen nodig hebben om zich minder depressief te voelen, of om zich minder angstig te voelen, of minder onrustig, of te kunnen slapen.

Als een mens diepe vrede heeft van binnen, zijn al deze dingen niet meer nodig....
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2014 15:02

mohamed schreef:En wat nou als een middel je geloviger maakt? We waren het er toch over eens wat zonde is, of heb je je mening na het weekend herzien?

Waar jij op doelt ging erover wat de grootste zonde is.

Maar je weet ook wel dat als mensen bijv. te veel alcohol drinken, of drugs gebruiken, dat de remming verdwijnt en mensen veel makkelijker over grenzen heen gaan.
De grootste misdaden worden dan ook gepleegd onder invloed van drugs of alcohol.
Maar er zijn ook mensen die anderen of zichzelf vermoorden, onder invloed van antidepressiva.

Dus geloviger worden onder invloed van een middel, daar geloof ik niet in.
Middels hebben al als werking dat grenzen vervagen en daarnaast ook nog de werking dat het verstand verduisterd wordt.
En men staat daardoor ook meer open voor invloeden van andere mensen of demonen, als wel de eigen emoties.

Dat heb je bij gewoon roken niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 15:58

mohamed schreef:Ik ook maar als ik geniet van wat ik krijg ben ik een slaaf zeg je. Laat me raden: alles waar je een slaaf van wordt komt van satan. :roll:

Roady schreef:U snapt heel goed wat ik bedoel merk ik :)

Hoe vindt u dat, iemand die u heel goed begrijpt? Ziet u het als een deugd of een ondeugd en bent u bereid van zo iemand iets aan te nemen? ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 16:06

mohamed schreef:En wat nou als een middel je geloviger maakt? We waren het er toch over eens wat zonde is, of heb je je mening na het weekend herzien?

Bambi schreef:Waar jij op doelt ging erover wat de grootste zonde is.

Maar je weet ook wel dat als mensen bijv. te veel alcohol drinken, of drugs gebruiken, dat de remming verdwijnt en mensen veel makkelijker over grenzen heen gaan.
De grootste misdaden worden dan ook gepleegd onder invloed van drugs of alcohol.
Maar er zijn ook mensen die anderen of zichzelf vermoorden, onder invloed van antidepressiva.

Ja sommige drugs nemen de remmingen weg, echter zijn er ook drugs die de remming juist verhogen en door dat soort drugs te gebruiken schaadt men niemand. Doordat ik cannabis gebruik durf ik je niet mee uit te vragen en schaad ik daar iemand mee? :mrgreen:
Bambi schreef:Dus geloviger worden onder invloed van een middel, daar geloof ik niet in.
Middels hebben al als werking dat grenzen vervagen en daarnaast ook nog de werking dat het verstand verduisterd wordt.
En men staat daardoor ook meer open voor invloeden van andere mensen of demonen, als wel de eigen emoties.

Paulus zegt dat niemand kan zeggen dat Jezus Heere is dan door de heilige Geest (1 Kor 12,3) dus hoe kan iemands verstand ooit verduisterd zijn als die tot een dergelijk inzicht komt? Of wou je zeggen dat zo iemand hallucineert?
Bambi schreef:Dat heb je bij gewoon roken niet.

Wat voor jou gewoon is, is dat niet noodzakelijkerwijs voor anderen. Voordat gewoon roken gewoon werd is heel wat afgegaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 sep 2014 16:07

Zolang jij en je omgeving er geen last van hebben (bijvoorbeeld je functioneren) kan je volgens mij niet echt spreken van een verslaving.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 16:56

Faramir schreef:Zolang jij en je omgeving er geen last van hebben (bijvoorbeeld je functioneren) kan je volgens mij niet echt spreken van een verslaving.

Lijkt mij ook niet.

Terug naar “Archief”