Is roken een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Is roken een zonde?

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 10:37

Anoniem_89 schreef:Dat adem je niet willens en wetens in.
Je ontkomt er niet aan, en alsnog als je bewust een sigaret neemt of een joint is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

mealybug schreef:Bovendien heerst de roker niet over de sigaret, maar de sigaret over de roker.
Je bent er slaaf van, want je kunt er niet vanaf blijven.

Zo lust ik er nog wel een paar, als alles waar je niet vanaf kan blijven je een zondaar maakt. Wat een vrijheid! :lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 sep 2014 11:57

Je verdraait mijn woorden een beetje.
Iemand is een slaaf, wanneer hij ergens niet vanaf kan blijven, eraan verslaafd is.
Het woord zegt het toch al?

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 27 sep 2014 14:01

Een zondaar was je toch al voor God. Dat is onze oude natuur.
Slechts in Christus wordt dit volkomen teniet gedaan.

Paulus zegt: alles is toegestaan, maar niet alles is goed voor een mens.
En Prediker: onderzoekt daarom alle dingen, en behoudt het goede.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 27 sep 2014 14:03

mealybug schreef: Iemand is een slaaf, wanneer hij ergens niet vanaf kan blijven, eraan verslaafd is.

Ik heb ontdekt dat er een uitstekende methode bestaat om te ontdekken in hoeverre je ergens aan vastzit (verslaafd bent): onthoud je er een poosje van.
Als je er onrustig, gestressd, angstig, onzeker, paranoia, etc wordt, dan lijkt het erop dat je met een verslaving te maken hebt.

Tja zo heb ik dus een probleem....
Ik ben ernstig verslaafd aan zuurstof...

:lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 sep 2014 14:52

Roady schreef:Ik heb ontdekt dat er een uitstekende methode bestaat om te ontdekken in hoeverre je ergens aan vastzit (verslaafd bent): onthoud je er een poosje van.
Als je er onrustig, gestressd, angstig, onzeker, paranoia, etc wordt, dan lijkt het erop dat je met een verslaving te maken hebt.

Erger nog, zonder zuurstof ga je dood.
En zonder sigaretten leef je langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 17:50

mealybug schreef: Iemand is een slaaf, wanneer hij ergens niet vanaf kan blijven, eraan verslaafd is.

Roady schreef:Ik heb ontdekt dat er een uitstekende methode bestaat om te ontdekken in hoeverre je ergens aan vastzit (verslaafd bent): onthoud je er een poosje van.

Foei jij onverbeterlijke zondaar! :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 17:51

mohamed schreef:Zo lust ik er nog wel een paar, als alles waar je niet vanaf kan blijven je een zondaar maakt. Mijn hemel, wat een vrijheid! :lol:

mealybug schreef:Je verdraait mijn woorden een beetje.
Iemand is een slaaf, wanneer hij ergens niet vanaf kan blijven, eraan verslaafd is.

Gewoon zorgen dat je er genoeg van hebt, dan ben je ook geen slaaf.

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 27 sep 2014 23:12

mohamed schreef:Gewoon zorgen dat je er genoeg van hebt, dan ben je ook geen slaaf.

Dat is 't 'm nou juist. Van sommige dingen heb je nooit genoeg.
En niet te-vreden = geen vrede

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2014 23:54

mohamed schreef:Gewoon zorgen dat je er genoeg van hebt, dan ben je ook geen slaaf.

Roady schreef:Dat is 't 'm nou juist. Van sommige dingen heb je nooit genoeg.
En niet te-vreden = geen vrede

Goed punt, zorg dat je voldoende hebt en nog wat extra. :clown:

Roady
Mineur
Mineur

Berichtdoor Roady » 28 sep 2014 10:05

mohamed schreef:Goed punt, zorg dat je voldoende hebt en nog wat extra. :clown:

Ik vertrouw op de Heer mijn God, dan weet ik zeker dat ik altijd voldoende zal hebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 10:35

Ik ook maar als ik geniet van wat ik krijg ben ik een slaaf zeg je. Laat me raden: alles waar je een slaaf van wordt komt van satan. :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 sep 2014 10:44

mohamed schreef:Ik ook maar als ik geniet van wat ik krijg ben ik een slaaf zeg je

Dat zegt R niet.
Als iemand wordt beheerst door iets wat sterker is dan zijn wil, is hij er een slaaf van.
Je wou toch niet zeggen dat roken niet verslavend is?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 10:58

Roken is zeer verslavend, slecht voor de gezondheid en noem het allemaal maar op (daar wordt niet aan getwijfeld, door mij niet althans) maar dat maakt het niet automatisch een zonde. Daarom verwees ik al naar de visie van Orthodoxe Joden hieromtrent, waarna jij opeens begon over dat ze Jezus verwerpen en duidelijk het hele punt niet snapte wat ik maakte. Denk wat je wilt denken, veroordeel wat je wilt veroordelen. Ongezond is is niet synoniem voor zonde, maar dat wil er bij sommigen maar knap lastig in.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2014 12:53

mohamed schreef:Roken is zeer verslavend, slecht voor de gezondheid en noem het allemaal maar op (daar wordt niet aan getwijfeld, door mij niet althans) maar dat maakt het niet automatisch een zonde. Daarom verwees ik al naar de visie van Orthodoxe Joden hieromtrent, waarna jij opeens begon over dat ze Jezus verwerpen en duidelijk het hele punt niet snapte wat ik maakte. Denk wat je wilt denken, veroordeel wat je wilt veroordelen. Ongezond is is niet synoniem voor zonde, maar dat wil er bij sommigen maar knap lastig in.

Als iemand op zondag bij de koffie een sigaartje opsteekt om lekker van te genieten lijkt me dat géén zonde, eerder een genieten zoals Prediker dat omschreef.
Kettingrokers zijn echter de geniet-fase allang voorbij (en ik heb zwaar gerookt, terwijl ik mezelf nu heel af en toe (maximaal 10 keer per jaar) op een sigaartje trakteer).
Geloof me, ik voelde me ten diepste schuldig over mijn sigaretten-rokerij, maar heb dat schuldgevoel bij het sporadische sigaartje nooit gehad.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2014 13:33

Was het een zonde doordat jij je schuldig voelde of omdat kettingroken an sich een zonde is?

Terug naar “Archief”