Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Re: Gods liefde voor ons terwijl we Hem nog niet liefhebben

Berichtdoor Marloes1g » 27 sep 2014 18:21

Bedankt Mona. Ik had vanavond uitgebreid willen antwoorden omdat er vanmiddag 5 kleine kinderen om me heen liepen te springen.
Maar het is niet meer nodig. Ik heb er niets aan toe te voegen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 27 sep 2014 19:34

Jan schreef:Ik doel echter meer op die hele grote overduidelijke zonden. Althans ze zijn duidelijk voor ons vermoed ik. Maar niet voor diegene die er midden in zit. Ik denk aan homoseksuelen omdat ik dat een perfect voorbeeld vind. Niet omdat ik specifiek iets alleen tegen hen heb. Bij deze groep zie ik helaas steeds minder het besef dat ze in zonde leven.

Je hebt gelijk, en begrijp je ook wel, maar als het er op aan komt was niemand toch beter?
God ziet de zonden niet aan, echt niet. God heeft ze allemaal teniet gedaan door de gave van Zijn Zoon. Het gaat er om dat we God niet serieus genomen hebben, we hebben Hem pijn gedaan door onze zonden maar meer dat we niet terug wilde komen, dat is het verdriet van God, Hij heeft er alles aan gedaan om het mogelijk te maken dat we terug kunnen komen en dan maakt het voor God niet uit welke zonden precies, de weg is open.
Jazeker laat God je zien wat je gedaan hebt en daar krijg je verdriet over maar daar gaat God het niet om, Hij wil dat we zien hoe Groot Hij is, hoe Groot Zijn Liefde is, dat Hij niet naar je zonden terug kijkt, wat Hij gedaan heeft om onze troep teniet te doen en Zijn zorg die Hij over ons heeft. Het is eigenlijk geen zondebesef, ik denk meer Godverlatenheid. Hoe groter de zonden des te meer we God verachten.
Die Godverlatenheid zien we pas als we door de Heilige Geest, die we direct ontvangen na bekering, zien wat we gedaan hebben.

Eigenlijk gehoorzaam je God niet als je er zelf over blijft doorgaan. Hij zegt Zelf, kom tot Mij die vermoeid en belast zijn, zodat we tot Zijn eer kunnen leven.

Jan schreef:Dat er geen bekering heeft plaatsgevonden. Dat ze homoseksuelen uitnodigen die samen leven met een andere man. Wat is daar flauw aan? Ik vind het diep triest.

Ik had het eigenlijk direct toe moeten lichten.
Ik bedoel te zeggen dat we nu niet weten of die homo's nog wel homo's zijn.
Wellicht hebben ze het bij God gebracht, dan heeft God het vergeven en ziet er nooit meer naar om en wij betichten ze er nog van. Ik hoop dat je me begrijpt.

Jan schreef:Beste Teus, ik denk het wel maar dat is tussen God en mijzelf. We kunnen Hem i.i.g elke dag ontmoeten door te lezen in Zijn woord, erover na te denken en te bidden.

Jan, als je niet de vrijmoedigheid hebt om er over te praten dan moet je het niet doen, vooral hier niet. Bij mij is hier ook de rem er op.
Het was ook niet het doel van mijn vraag hoor.
Anderzijds als God die vrijmoedigheid geeft krijg je er altijd vreugde uit.
Inderdaad, door bidden en Bijbel lezen kun je een ontmoeting maar ook gewoon onder het werk of in de winkelstraat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 28 sep 2014 10:27

Jan schreef: Ik wijs alleen op de meer rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God en het Christendom.
mona schreef:Wat is dat voor kant?

Zo... een kernachtige vraag.
God heeft zich laten kennen als... vrouw. Nee, mijn vertalingen zeggen steeds: man. Dat is anders dan een vrouw, diep he. Hoe die kant te kennen? Wel, lees bijv. dat Hij nergens Zij genoemd wordt. Nergens zoiets als moeder natuur maar wel God de Vader. En bijv. "een man van oorlog". De meer mannelijke kanten. Waarom schiep God eerst Adam en toen pas Eva? Waarom koos de satan Eva uit om te misleiden? Waarom de N.T. verwijzing hiernaar? Waarom altijd mannen in de leidersrollen? De onderwijsrollen in de kerk? Waarom is de man het hoofd van de vrouw en niet andersom? Waarom de macht niet precies gelijk verdeeld zoals gebruikelijk is in de humanistische misleiding?

Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio? Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk wanneer het de overhand krijgt op verstand. En ook verstand zal falen wanneer het Woord van God niet boven eigen wijsheid wordt geplaatst.

Jan schreef:Hoe het over komt op mij, corrigeer me als het niet zo is, is dat je eerst in de 'Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!' hoek gezeten hebt.
En nu terecht bent gekomen in de 'God houdt van iedereen, altijd, iedereen kan behouden worden, liefde liefde genade vergeving' hoek.

mona schreef:Plaats de mens maar in een hoek. In welke hoek zit je zelf? (graag antwoorden).

Van waarheid en liefde als het goed is.

Jan schreef:Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.

mona schreef: De waarheid ligt niet in het midden.

In het voorbeeld van valse uitersten, van allesvernietigende toorn en allesvergevende liefde, denk ik dat de waarheid wel zeker ergens daartussen ligt.

mona schreef: De waarheid wordt je geopenbaard door Christus, omdat Hij de Waarheid Zelf is. Daarbij is Hij ook de Weg, en het Leven.
Zonder onderwijs van de Heilige Geest zijn er alleen maar droge, verstandelijke, harde waarheden.
Waarmee we elkaar om de oren kunnen slaan, en nog gelijk hebben ook.
Maar het Leven mist erin.
Daarom kan de waarheid 'waar' zijn, maar evengoed ook droog en hard.

Ja. Een mooie algemeenheid. Wat heeft het te maken met wat er gezegd wordt? Vind het er niet op aansluiten... Behalve misschien dat je de liefde achter de 'droge verstandelijke waarheden' niet kunt zien.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 28 sep 2014 10:59

Teus schreef:Je hebt gelijk, en begrijp je ook wel, maar als het er op aan komt was niemand toch beter?

Ja iedereen gaat verloren door zelfs de kleinste van zonden. Toch zijn er zonden die veel sneller tot vernietiging leiden dan andere kleinere zonden. Zie ook Gods strafwetten om Gods wil hierin te ontdekken. Waarom hoererij wel met de dood bestraffen en diefstal niet? Blijkbaar maakt God onderscheid.

" 18 Vlucht weg van de hoererij. Elke zonde die een mens doet, blijft buiten het lichaam, maar wie hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.
19 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn. " (1 Kor. 6)

Eigenlijk gehoorzaam je God niet als je er zelf over blijft doorgaan. Hij zegt Zelf, kom tot Mij die vermoeid en belast zijn, zodat we tot Zijn eer kunnen leven.

Alleen die zondige natuur he... daar schrijft Paulus ook over. Daar moet bewust mee omgegaan worden. Bewust bestreden. Laten we niet te gemakkelijk denken alsof bekering maar een eenmalige gebeurtenis is en geen doorlopend proces van strijd, heiliging.

" Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,
2 terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
3 Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt. " (Heb. 12)

Ik had het eigenlijk direct toe moeten lichten.
Ik bedoel te zeggen dat we nu niet weten of die homo's nog wel homo's zijn.
Wellicht hebben ze het bij God gebracht, dan heeft God het vergeven en ziet er nooit meer naar om en wij betichten ze er nog van. Ik hoop dat je me begrijpt.

Vind dit wishful thinking. De realiteit aanpassen aan de eigen wensen. Meten is weten in dit geval. Het is een eenvoudige optelsom die niet gaat over de dingen die we niet kunnen weten maar over wat er eenvoudigweg daar gebeurd is.

Jan, als je niet de vrijmoedigheid hebt om er over te praten dan moet je het niet doen, vooral hier niet. Bij mij is hier ook de rem er op.
Het was ook niet het doel van mijn vraag hoor.
Anderzijds als God die vrijmoedigheid geeft krijg je er altijd vreugde uit.

Bovendien is 'een ontmoeting met Jezus' nog niet zaligmakend als er niet gehoorzaamd wordt. Kijk naar Paulus die letterlijk een ontmoeting had met Jezus maar nog steeds was hij niet gered totdat hij zijn zonden liet afwassen en een soldaat van Christus werd. Hij vermaand ons steeds om niet laks te worden.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 sep 2014 11:15

Jan schreef:God heeft zich laten kennen als... vrouw. Nee,
- Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt,
- Maar kan een vrouw haar zuigeling vergeten of harteloos zijn tegen het kind dat zij droeg? Zelfs al zou zij het vergeten, ik vergeet jou nooit.
Er is nog meer te noemen, God heeft man en vrouw naar zijn beeld geschapen, en man en vrouw zijn gelijkwaardig staat er in mijn bijbel.
Jan schreef:Wel, lees bijv. dat Hij nergens Zij genoemd wordt.
God is Geest, dus geen man en ook geen vrouw.
Jan schreef:Waarom schiep God eerst Adam en toen pas Eva?
God schiep geen hiërarchie, maar een cirkel van relatie. Het is niet verticaal maar horizontaal.
God schiep eerst Adam en Eva is uit hem ontstaan, maar vervolgens wordt de man weer uit haar geboren. En zo is de cirkel weer rond.
Als de vrouw als eerste was geschapen zou er geen cirkel van relatie zijn geweest (omdat mannen geen kinderen kunnen krijgen) en daarom ook geen gelijkwaardigheid.
In God is ook geen hiërarchie, de Vader is niet de baas van de Zoon. (ik heb het niet over zijn mens zijn, toen onderwierp hij zich)
De Zoon is uit de Vader voortgekomen, net als de vrouw uit de man is genomen.
Er staat dat God de mens (enkelvoud) schiep, mannelijk en vrouwelijk, toen Eva er nog niet was, was ze er toch al in Adam.
In mijn studiebijbel staat dat 'hoofd' letterlijk oorsprong betekent. Jezus vindt zijn oorsprong in God, de man in Jezus, de vrouw in de man.
Twee cirkels (Goddelijke relatie en menselijke relatie) die samen één worden, opdat God zij alles en in allen.
Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio? Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk wanneer het de overhand krijgt op verstand. En ook verstand zal falen wanneer het Woord van God niet boven eigen wijsheid wordt geplaatst.
Waarom denk je dat man en vrouw het samen moeten doen?
Omdat beide nodig zijn, om elkaar in evenwicht te houden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 sep 2014 20:25

Jan schreef: Ja iedereen gaat verloren door zelfs de kleinste van zonden. Toch zijn er zonden die veel sneller tot vernietiging leiden dan andere kleinere zonden. Zie ook Gods strafwetten om Gods wil hierin te ontdekken. Waarom hoererij wel met de dood bestraffen en diefstal niet? Blijkbaar maakt God onderscheid.

Met straffen maakt God onderscheid maar niet met vergeven.
Jan schreef:Alleen die zondige natuur he... daar schrijft Paulus ook over. Daar moet bewust mee omgegaan worden. Bewust bestreden. Laten we niet te gemakkelijk denken alsof bekering maar een eenmalige gebeurtenis is en geen doorlopend proces van strijd, heiliging.

Onze zondige natuur kunnen we alleen bestrijden met Hulp door de Heilige Geest.
De wedergeboorte is eenmalig wat daarna komt heeft God voor ieder mens een andere bedeling.
Jan schreef:Vind dit wishful thinking. De realiteit aanpassen aan de eigen wensen. Meten is weten in dit geval. Het is een eenvoudige optelsom die niet gaat over de dingen die we niet kunnen weten maar over wat er eenvoudigweg daar gebeurd is.

Meten is weten maar soms moet je het nog eens nameten om het zeker te weten, ander heb je kans dat je in de fout gaat.
Jan schreef:Bovendien is 'een ontmoeting met Jezus' nog niet zaligmakend als er niet gehoorzaamd wordt. Kijk naar Paulus die letterlijk een ontmoeting had met Jezus maar nog steeds was hij niet gered totdat hij zijn zonden liet afwassen en een soldaat van Christus werd. Hij vermaand ons steeds om niet laks te worden.

Ik spreek over een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest, het verhaal van Paulus is geen vergelijk. De Schriftgeleerden hadden ook een ontmoeting met Hem. Ik heb het over een andere ontmoeting, Jan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 sep 2014 08:58

Jan schreef:Zo... een kernachtige vraag.
God heeft zich laten kennen als... vrouw. Nee, mijn vertalingen zeggen steeds: man. Dat is anders dan een vrouw, diep he
Tjonge, je kon wel eens dezelfde bijbel als ik hebben.
Jan schreef: rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God
Alleen: dit kom ik in mijn bijbel niet tegen. Ik vind het ook een vreemde uitspraak, vooral als je het tegenover de vrouw zet:
Jan schreef:Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk
Dus: de rationele kant van de man is Goddelijk (want dat is feitelijk), en de emotionele, gevoelskant van de vrouw is duivels (want dat is verleidelijk). God heeft de emotie wel geschapen, zeg je, maar er zit wel een fout kantje aan.
Het lastige daarmee is dat je zegt dat de man daarmee boven haar staat. Beter is. Ratio = goed.
Had Adam dan ook niet zijn goede verstand moeten gebruiken in het paradijs en de aangeboden vrucht moeten weigeren? Hoe zit het met het goede verstand van de man, tegenover de goede maar o zo gevaarlijke emotie van de vrouw? Het verstand van de man is immers ook gevallen met de zondeval?

Verdiep je eens in de vrouwen uit de Bijbel. Je ziet dan dat Jezus een exclusieve liefde voor vrouwen heeft, in die zin dat Hij ze vaak een speciaal voorrecht geeft.

Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio?
Hoe vaak is een vrouw al niet de dupe geworden geworden van de gevallen, heersende ratio van de man?
Er is een prachtig mooi evenwicht geschapen door God, tussen man en vrouw. Maar dat is bij beiden verstoord door de zondeval. God geeft mannen de leidende rol, maar op veel cruciale momenten is een vrouw betrokken. Het meest in het oog springende, en belangrijke moment is wanneer Maria uitgekozen wordt om zwanger te mogen worden van de de Heere Jezus. ZONDER JOZEF.

In welke hoek zit Jan:
Jan schreef:Van waarheid en liefde als het goed is.
Waarheid is een feit, en liefde een emotie. En ook hier zie je weer, dat het een niet zonder het ander kan.
En waarheid en liefde worden alleen levend als de Geest er in mee komt. Anders zijn de ze allebei dood. Dat geldt voor Jan en voor Mona.

Jan schreef:a. Een mooie algemeenheid. Wat heeft het te maken met wat er gezegd wordt? Vind het er niet op aansluiten... Behalve misschien dat je de liefde achter de 'droge verstandelijke waarheden' niet kunt zien.
Het is jammer dat je niet ziet wat ik er mee wil zeggen. Dat kenmerkt je ratio. Het laat zien dat je wat meer moet leren om verder te kijken dan wat voor ogen is.
Je kunt hier je bijbelse waarheden in het topic zetten, en daarna iedereen afschieten die daar een mening over heeft. Dat is een manier. Maar denk niet dat jij zelf de ultieme verstandelijke waarheid in pacht hebt. Verkijk je niet op de Heilige Geest. Nergens aan gebonden hoor Jan, niet aan emotie en niet aan verstand. Gaat dwars door alles heen. Hij blaast waarheen Hij wil. Maar nooit buiten Christus en Dien gekruisigd om!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 29 sep 2014 10:26

naamloos schreef:- Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt,
- Maar kan een vrouw haar zuigeling vergeten of harteloos zijn tegen het kind dat zij droeg? Zelfs al zou zij het vergeten, ik vergeet jou nooit.
Er is nog meer te noemen, God heeft man en vrouw naar zijn beeld geschapen, en man en vrouw zijn gelijkwaardig staat er in mijn bijbel.

Nergens zeg ik dat de vrouw niet gelijkwaardig is aan de man. Het gaat erom dat we niet gelijkvormig zijn aan elkaar. Er is een rolverdeling en een verschil van gezagspositie. Dat laatste willen opstandige mensen nooit horen. Toch staan daar heel veel teksten over in de Bijbel.

Als het gaat om gelijkwaardigheid maar ook de gezagsverhouding, vind ik dit duidelijke mooie teksten:

" 1 Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, 2 doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. 3 Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, 4 maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God. 5 Want aldus tooiden zich ook weleer de heilige vrouwen, die hoopten op God, onderdanig aan haar mannen, 6 zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde; en haar dochters zijt gij, als gij goed doet en u geen schrik laat aanjagen.
7 Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden. " (1 Petr. 3)

God is Geest, dus geen man en ook geen vrouw.

Dat is te kort door de bocht vind ik. Hij schiep ons naar Zijn beeld, Zijn gelijkenis. Verder gaat het steeds over Vader en Zoon. Niet over onzijdig, geslachtsloos. Hij koos ervoor om als Man op aarde te komen.
Ook het vrouwelijke komt vanuit God uiteraard. De precieze details weet ik natuurlijk ook niet. Maar wel wat we kunnen leren vanuit Zijn woord.

God schiep geen hiërarchie, maar een cirkel van relatie. Het is niet verticaal maar horizontaal.

Door heel de Bijbel heen kun je een gezagslijn constateren. Van koning en dienaren, van meesters en slaven, van man over vrouw. Van de Zoon aan de Vader.
En niets van dat alles mag negatief ingevuld worden. Als het toch gebeurd is er sprake van machtsmisbruik. Wellicht dat daarom veel vrouwen een hekel hebben aan het gezag v.d. man en liever over 'cirkels' willen praten? En misschien dat alle mensen van nature liever geen meester over zich willen hebben....? Dat is i.i.g wat ik denk.

In mijn studiebijbel staat dat 'hoofd' letterlijk oorsprong betekent. Jezus vindt zijn oorsprong in God, de man in Jezus, de vrouw in de man.

Er wordt hoe dan ook een gezagslijn beschreven. Dat het ook iets met oorsprong te maken kan hebben doet daar niet van af. De hele schepping vind zijn oorsprong in de Schepper en dient daarom God de eer te geven die Hem toekomt.

"22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles" (Ef. 5)

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 29 sep 2014 10:51

Teus schreef:De wedergeboorte is eenmalig wat daarna komt heeft God voor ieder mens een andere bedeling.

Toch niet zo verschillend per mens dat we het Woord niet kunnen toepassen op ons leven? Er zijn toch juist voorbeelden en vermaningen beschreven voor ons om van te leren?

Meten is weten maar soms moet je het nog eens nameten om het zeker te weten, ander heb je kans dat je in de fout gaat.

Wat dit betreft pas ik graag de 'eendentest' toe.
"Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend, en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend."

Ik spreek over een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest, het verhaal van Paulus is geen vergelijk. De Schriftgeleerden hadden ook een ontmoeting met Hem. Ik heb het over een andere ontmoeting, Jan.

Misschien een ontmoeting zoals koning Saul?

" En het gebeurde, toen Saul zich omkeerde om bij Samuel weg te gaan, dat God zijn hart in een ander veranderde; en al die tekenen overkwamen hem op die dag.
10 Toen zij daar bij de heuvel kwamen, zie, een groep profeten kwam hem tegemoet; en de Geest van de HEERE werd vaardig over hem, en hij profeteerde in hun midden.
11 Toen ieder die hem sinds jaar en dag kende, zag dat hij – zie! – met de profeten profeteerde, zei het volk, de een tegen de ander: Wat is er toch gebeurd met de zoon van Kis? Is Saul ook onder de profeten?
12 Toen antwoordde iemand daarvandaan: En wie is hun vader? Daarom is het een spreekwoord geworden: Is Saul ook onder de profeten? " (1 Sam. 10)

Is toch wel als een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest te beschouwen nietwaar? De man werd door God veranderd. Toch was het niet voldoende. Het bleek later dat Saul te veel... 'ontferming' had. Teveel liefde voor de wereld waardoor Hij Gods geboden niet wilde uitvoeren.

1 Samuel 15 schreef: 1 Toen zei Samuel tegen Saul: De HEERE heeft mij gezonden om u tot koning te zalven over Zijn volk, over Israël. Luister daarom nu naar de woorden van de HEERE.
2 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Ik heb acht geslagen op wat Amalek Israël aangedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gekeerd heeft op de weg, toen hij uit Egypte kwam.
3 Ga nu heen, en versla Amalek, en sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet, maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling, van rund tot schaap, en van kameel tot ezel.
4 Saul riep het volk op en telde hen in Telaïm: tweehonderdduizend man voetvolk, en tienduizend mannen van Juda.
5 Toen Saul bij de stad van Amalek kwam, legde hij een hinderlaag in het dal,
6 en Saul liet tegen de Kenieten zeggen: Ga, ga weg, trek uit het midden van de Amalekieten, opdat ik u niet samen met hen wegvaag. Want u hebt goedertierenheid bewezen aan al de Israëlieten toen zij uit Egypte kwamen. Toen gingen de Kenieten weg uit het midden van de Amalekieten.
7 Saul versloeg de Amalekieten vanaf Havila tot in de richting van Sur, dat tegenover Egypte ligt.
8 Agag, de koning van de Amalekieten, greep hij levend, maar al het volk sloeg hij met de ban, met de scherpte van het zwaard.
9 Maar Saul en het volk spaarden Agag, de beste schapen en runderen, en wat bijna het beste was, de lammeren en alles wat goed was. Zij wilden die niet met de ban slaan. Maar elk gebruiksvoorwerp dat waardeloos en vergaan was, sloegen zij met de ban.
10 Toen kwam het woord van de HEERE tot Samuel:
11 Ik heb er berouw over dat Ik Saul tot koning aangesteld heb, omdat hij zich van achter Mij afgekeerd heeft en Mijn woorden niet uitgevoerd heeft. Samuel was hierdoor diep geschokt en hij riep de hele nacht tot de HEERE.
12 Samuel stond 's morgens vroeg op en ging Saul tegemoet. Het werd Samuel verteld: Saul is in Karmel gekomen, en zie, hij heeft een gedenkteken voor zich opgericht. Daarna is hij omgekeerd en is hij doorgereisd en naar Gilgal gegaan.
13 Toen kwam Samuel bij Saul, en Saul zei tegen hem: Wees gezegend door de HEERE! Ik heb het woord van de HEERE uitgevoerd.
14 Toen zei Samuel: Wat is dit dan voor een geluid van schapen in mijn oren, en een geluid van runderen, dat ik hoor?
15 Saul zei: Die heeft men van de Amalekieten meegebracht, want het volk heeft de beste schapen en runderen gespaard om de HEERE, uw God, te offeren, maar het overige hebben wij met de ban geslagen.
16 Toen zei Samuel tegen Saul: Houd op, dan zal ik u vertellen wat de HEERE vannacht tot mij gesproken heeft. En Saul zei tegen hem: Spreek.
17 En Samuel zei: Is het niet zo, dat u, hoewel klein in eigen oog, hoofd van de stammen van Israël geworden bent, en dat de HEERE u tot koning over Israël gezalfd heeft?
18 De HEERE heeft u op weg gezonden en gezegd: Ga heen, sla de zondaars met de ban, de Amalekieten, en strijd tegen hen, totdat u hen vernietigd hebt.
19 Waarom hebt u niet geluisterd naar de stem van de HEERE, maar bent u op de buit aangevallen en hebt u gedaan wat slecht was in de ogen van de HEERE?
20 Toen zei Saul tegen Samuel: Ik heb toch geluisterd naar de stem van de HEERE, en ben toch de weg gegaan waarop de HEERE mij gezonden heeft! Ik heb Agag, de koning van de Amalekieten, meegebracht, maar de Amalekieten heb ik met de ban geslagen.
21 Het volk heeft van de buit genomen, schapen en runderen, het beste van wat onder de ban valt, om de HEERE, uw God, te offeren in Gilgal.
22 Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers
als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE?
Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer,
opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen.
23 Want opstandigheid is een zonde van waarzeggerij,
en tegenstreven is afgoderij en beeldendienst.
Omdat u het woord van de HEERE verworpen hebt,
heeft Hij u verworpen, zodat u geen koning meer zult zijn.
24 Toen zei Saul tegen Samuel: Ik heb gezondigd, omdat ik het bevel van de HEERE en uw woorden overtreden heb, want ik was bevreesd voor het volk en heb naar hun stem geluisterd.
25 Nu dan, vergeef mij toch mijn zonde, en keer met mij terug, dan zal ik mij voor de HEERE neerbuigen.
26 Maar Samuel zei tegen Saul: Ik zal niet met u terugkeren. Omdat u het woord van de HEERE verworpen hebt, heeft de HEERE u verworpen, zodat u geen koning meer over Israël zult zijn.
27 Toen Samuel zich omkeerde om weg te gaan, greep hij een punt van zijn mantel, maar deze scheurde.
28 Toen zei Samuel tegen hem: De HEERE heeft vandaag het koningschap van Israël van u afgescheurd en het aan uw naaste gegeven, die beter is dan u.
29 Ook liegt de Onveranderlijke van Israël niet, en Hij heeft er geen berouw over; want Hij is geen mens, dat Hij ergens berouw over hebben zou.
30 Hij zei: Ik heb gezondigd; eer mij nu toch voor de oudsten van mijn volk en voor Israël. Keer met mij terug, zodat ik mij voor de HEERE, uw God, zal neerbuigen.
31 Toen keerde Samuel met Saul terug, en Saul boog zich voor de HEERE neer.
32 Toen zei Samuel: Breng Agag, de koning van de Amalekieten, bij mij. Agag ging fier naar hem toe, en Agag zei: De bitterheid van de dood is beslist geweken!
33 Maar Samuel zei: Zoals uw zwaard de vrouwen van hun kinderen beroofd heeft, zo zal onder de vrouwen uw moeder van haar kinderen beroofd worden. Toen hakte Samuel Agag in stukken, voor het aangezicht van de HEERE in Gilgal.
34 Daarna ging Samuel naar Rama; en Saul ging naar zijn huis in Gibea waar Saul woonde.
35 Samuel zag Saul niet meer tot de dag van zijn dood toe, maar Samuel rouwde over Saul. De HEERE had er berouw over dat Hij Saul tot koning over Israël aangesteld had.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 sep 2014 12:05

Jan schreef:Misschien een ontmoeting zoals koning Saul?
Je weet best welke ontmoeting Teus bedoelt. Nu draai je een hele andere kant op, in plaats van eerlijk antwoord te geven. Je stelt een afleidende tegenvraag om zelf geen antwoord te hoeven geven, en je koppelt er ook een lap Bijbeltekst bij.

Jan schreef:Als het gaat om gelijkwaardigheid maar ook de gezagsverhouding, vind ik dit duidelijke mooie teksten:
Een vrouw is gelijkwaardig aan de man, maar niet gelijk. In die zin ben ik het met je eens. Het is een hele verantwoording voor de man om een beeld te zijn van Christus. Iets wat hij nooit uit zichzelf kan zijn, alleen als hij van Christus is. Gekocht door Zijn bloed. En dan nog gaat het vaak fout.
Mijn positie als vrouw is een dienende positie.
Er zijn ook hier op het forum die mijn mening daarin absoluut onzin vinden. Dat geeft niet.
Het is een voorrecht voor mij. Mijn verstand en mijn eigenwaarde komt er in slechte tijden flink tegenop. Dienen is jezelf verloochenen. Christus verbind daar rijke beloften aan. Maar het is zo tegennatuurlijk. Zelf wil je je belangrijk voelen. Ons vlees is er altijd op uit zichzelf te vertroetelen.
Man of vrouw. Leidend of dienend. We moeten oppassen voor ons arglistig hart.

Over Saul:
Jan schreef:Is toch wel als een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest te beschouwen nietwaar? De man werd door God veranderd. Toch was het niet voldoende. Het bleek later dat Saul te veel... 'ontferming' had. Teveel liefde voor de wereld waardoor Hij Gods geboden niet wilde uitvoeren.
Ik vind het woord ontferming totaal niet in deze context passen. Ontferming is naastenliefde. Dat had Saul niet. Saul kreeg zichzelf weer lief, en daarmee de wereld. Geen ontferming dus voor zijn naaste als vrucht van de Heilige Geest. Maar eigenliefde, omdat hij zijn roeping en verkiezing niet had vastgemaakt. Daarom ging hij de wereld weer in.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 29 sep 2014 12:08

Jan schreef: rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God

mona schreef:Alleen: dit kom ik in mijn bijbel niet tegen. Ik vind het ook een vreemde uitspraak, vooral als je het tegenover de vrouw zet:

Bestudeer Zijn schepping d.m.v. biologie en psychologie. Zo vreemd zijn de verschillen dan niet meer. Juist zeer interessant vind ik. Het is niet alles onzin als het niet direct uit de Bijbel komt. Komt het overeen met de Bijbel is de vraag. Lijkt me wel. De Bijbel leert nooit gelijkvormigheid. Juist niet.

Jan schreef:Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk

Dus: de rationele kant van de man is Goddelijk (want dat is feitelijk), en de emotionele, gevoelskant van de vrouw is duivels (want dat is verleidelijk). God heeft de emotie wel geschapen, zeg je, maar er zit wel een fout kantje aan.

Natuurlijk niet, de hele schepping is gevallen. Als je nou eens alles leest wat ik schrijf zie je toch dat ik ook 'het verstand' niet spaar voor kritiek. Waarom ben je iets aan het weerleggen wat ik niet schrijf?

Het lastige daarmee is dat je zegt dat de man daarmee boven haar staat. Beter is. Ratio = goed.

De Bijbel geeft dit duidelijk aan. Niet omdat de man beter is maar hij is anders geschapen en minder vatbaar voor misleiding, in het algemeen gesproken. Zie de teksten die ik eerder citeerde in een post hierboven. En ook dit:

" 11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
15 Maar zij zal in de weg van het baren van kinderen zalig worden, als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid. " (1 Tim. 2)

Pas dit eens toe op je eigen leven i.p.v. mij steeds te willen onderwijzen vanuit je misleide gevoel. Je bent immers steeds iets aan het bestrijden wat ik geeneens zeg. Als je meer je, door God gegeven, vermogen tot logisch redeneren toepast, kun je dat ontdekken.

Verdiep je eens in de vrouwen uit de Bijbel. Je ziet dan dat Jezus een exclusieve liefde voor vrouwen heeft, in die zin dat Hij ze vaak een speciaal voorrecht geeft.

Geen idee wat je hiermee bedoeld. Graag boek en vers. En als het vaak zo is dan ook meerdere teksten aandragen graag.

Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio?
Hoe vaak is een vrouw al niet de dupe geworden geworden van de gevallen, heersende ratio van de man?

Ontkracht dat de Bijbelse geboden? Omdat er misbruik heeft plaatsgevonden zijn de geboden van God niet meer van toepassing?

Hoe vaak heeft de man zijn vrouw en kinderen wel kunnen beschermen tegen geweld bijvoorbeeld? Het is niet altijd zo geweest dat er een veilige omgeving bestaat waarin vrouwen meestal nog veilig over straat kunnen. En ook nu is het naïef om als vrouw, vooral 's avonds, alleen te reizen op afgelegen plekken. Beter heb je dan een man bij je. En geen gecastreerde mooiprater waar vrouwen zo van houden omdat ze dat een fijn gevoel geeft. Dat soort halve homo's kunnen je niet beschermen als geweld een keer noodzakelijk is. Tenzij je vind dat verkrachting en ontvoering door God zo bedoeld zijn in het 'toekeren van de andere wang'. Dan ben ik maar duivels bezig in jouw ogen maar ik zal nooit toestaan dat een vrouw of kind (of man) zulk kwaad wordt aangedaan als ik ook maar enige kracht heb om mijn naasten te beschermen.
En hiervoor heeft God mij beter uitgerust dan de gemiddelde vrouw. Hoewel sommigen tegenwoordig een totaal ontregelde hormoonhuishouding hebben wat met ons voedsel te maken heeft, maar dat daargelaten. Ik denk dat ik nog zoiets door God gekregen heb wat met testosteron te maken heeft. Een typische mannelijke eigenschap. God heeft twee stenen aan de man gegeven en niet aan de vrouw!

Er is een prachtig mooi evenwicht geschapen door God, tussen man en vrouw. Maar dat is bij beiden verstoord door de zondeval. God geeft mannen de leidende rol, maar op veel cruciale momenten is een vrouw betrokken. Het meest in het oog springende, en belangrijke moment is wanneer Maria uitgekozen wordt om zwanger te mogen worden van de de Heere Jezus. ZONDER JOZEF.

Vrouwen hebben een geweldig mooie rol gekregen door God. Daar doe ik natuurlijk niets aan af.

" 14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
15 Maar zij zal in de weg van het baren van kinderen zalig worden, als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid. " (1 Tim. 5)

Waarheid is een feit, en liefde een emotie. En ook hier zie je weer, dat het een niet zonder het ander kan.
En waarheid en liefde worden alleen levend als de Geest er in mee komt. Anders zijn de ze allebei dood. Dat geldt voor Jan en voor Mona.

Ik bestrijd je hierin niet...
Krijg toch een liefde voor de waarheid... anders val je ten prooi aan wetteloosheid.

" 8 En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en hem tenietdoen door de verschijning bij Zijn komst;
9 hem, wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen,
10 en met allerlei misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven,

12 opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een behagen hebben gehad in de ongerechtigheid. " (2 Thess. 2)

Laat onder invloed van Gods Geest je emoties veranderd worden zodat je niet harde droge 'verstandelijke' feiten blijft zien maar de liefde die eruit spreekt. Ons verstand klopt vaak niet, ons gevoel nog vaker niet.

Het is jammer dat je niet ziet wat ik er mee wil zeggen. Dat kenmerkt je ratio. Het laat zien dat je wat meer moet leren om verder te kijken dan wat voor ogen is.

Maar ik zie voor de volle honderd procent wat jij zegt... je zegt me niets nieuws. Je raakt steeds geagiteerd over de feiten, de waarheid, uit Gods woord. M.i. is het volkomen omgedraaid dus. Jij bent juist diegene die het niet ziet. De liefde in de ratio. Emotie mag daar nooit vanaf doen.

Je kunt hier je bijbelse waarheden in het topic zetten, en daarna iedereen afschieten die daar een mening over heeft.

Hoe kom je er toch op... afschieten. En "mijn" Bijbelse waarheden? Het zijn nog altijd Gods geboden die waarheid zijn.

Dat is een manier. Maar denk niet dat jij zelf de ultieme verstandelijke waarheid in pacht hebt. Verkijk je niet op de Heilige Geest. Nergens aan gebonden hoor Jan, niet aan emotie en niet aan verstand. Gaat dwars door alles heen. Hij blaast waarheen Hij wil. Maar nooit buiten Christus en Dien gekruisigd om!

Hou toch op met mij in een hoek te zetten waar ik niet in zit. Wat schiet je daar mee op? Hou je aan het woord en bestrijd de persoon niet die je daar op wijst.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 29 sep 2014 12:14

mona schreef:Je weet best welke ontmoeting Teus bedoelt. Nu draai je een hele andere kant op, in plaats van eerlijk antwoord te geven. Je stelt een afleidende tegenvraag om zelf geen antwoord te hoeven geven, en je koppelt er ook een lap Bijbeltekst bij.

Wat een wantrouwen toch weer. En je hoeft niet alles te beantwoorden wat niet tegen jou gezegd is hoor.

Mijn positie als vrouw is een dienende positie.

Toon dat dan maar eens door niet steeds zo'n grote mond te hebben. Wordt wijs en leer andere vrouwen onderdanig te zijn aan hun man. Zo zegt Gods woord!

Ik vind het woord ontferming totaal niet in deze context passen. Ontferming is naastenliefde. Dat had Saul niet. Saul kreeg zichzelf weer lief, en daarmee de wereld. Geen ontferming dus voor zijn naaste als vrucht van de Heilige Geest. Maar eigenliefde, omdat hij zijn roeping en verkiezing niet had vastgemaakt. Daarom ging hij de wereld weer in.

Saul spaarde het leven van iemand die dood moest. De man van God Samuel, deed Gods wil en hakte de schoft in stukken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 sep 2014 12:23

Jan schreef:Je raakt steeds geagiteerd
Ik raak niet geagiteerd hoor. Ik ben met je aan het praten. Volgens mij ging dat best netjes. Totdat je deze woorden zegt:
Jan schreef:Toon dat dan maar eens door niet steeds zo'n grote mond te hebben. Wordt wijs en leer andere vrouwen onderdanig te zijn aan hun man. Zo zegt Gods woord!

Jij wilt/mag alleen praten, en de vrouw moet haar mond houden.
Je kunt het niet verdragen weerwoord te krijgen van een vrouw.
Maar ik wil de discussie met jou niet verder gaan als je er zo in staat.
Want dan eindigt het misschien in kibbelarij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 sep 2014 13:24

Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio? Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk wanneer het de overhand krijgt op verstand. En ook verstand zal falen wanneer het Woord van God niet boven eigen wijsheid wordt geplaatst.

Noem mij maar eens Bijbelteksten waar staat dat intuïtie een eigenschap is van de vrouw.
Ben sowieso benieuwd naar Bijbelteksten over intuïtie.
Ik kan ze in ieder geval niet vinden.
Alleen dat de mens Gods stem of die van de duvel hoort.

Dus 'intuïtie' zou net zoveel door mannen als door vrouwen gehoord moeten worden.
Dat vrouwen die stemmen eerder horen, omdat ze niet zo op hun eigen verstand bouwen of op dat van anderen, zal natuurlijk wel kunnen...... :-oo

En dat is het hele punt: Bij vrouwen zitten hun emoties nogal eens in de weg en bij de mannen hun verstand.
Dat zijn de valkuilen waardoor de mensen de stem van God vaak niet horen via hun 'intuïtie'

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 sep 2014 13:38

Ik mis hier de link met de vraag waar dit topic begon. En ja, wat mij betreft mogen vrouwen onderwijzen en leiding geven.
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”