Sekten in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Sekten in Nederland

Berichtdoor Lock&Stock » 25 sep 2014 13:19

Spreeuw schreef:Maar dat wil niet zeggen dat anderen buiten jouw groepje het niet begrijpen of geen ware christenen zijn. Veel sektes denken dat namelijk wel; dat noem ik arrogant.

Sorry, maar doe jij niet precies hetzelfde? Hetgeen jij gelooft als De Waarheid poneren?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 25 sep 2014 13:35

#Lock Stock

Misschien is het wel waarheid ... Misschien hebben sommige huidige kerken, ook zichzelf in de hoek van sekten gedrukt.. Als er bijvoorbeeld een toeleidende weg, alleen als waarheid voor te houden aan de gemeenteleden. En anders, kan je niet zalig worden dan op een bepaalde manier. En als er dan mensen uit die kerken tot geloof komen, en erkennen dat ze zondaar zijn, word het niet gelooft, omdat het op een andere manier is gebeurd, dan de dominee voorhield.

Dit achterna hollen van een dominee, gebeurd zo ook in een sekte. De dominee weet het, dus als we naar de dominee luisteren worden we zalig..

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 sep 2014 13:43

xsidd schreef:#Lock Stock

Misschien is het wel waarheid ... Misschien hebben sommige huidige kerken, ook zichzelf in de hoek van sekten gedrukt.. Als er bijvoorbeeld een toeleidende weg, alleen als waarheid voor te houden aan de gemeenteleden. En anders, kan je niet zalig worden dan op een bepaalde manier. En als er dan mensen uit die kerken tot geloof komen, en erkennen dat ze zondaar zijn, word het niet gelooft, omdat het op een andere manier is gebeurd, dan de dominee voorhield.

Dit achterna hollen van een dominee, gebeurd zo ook in een sekte. De dominee weet het, dus als we naar de dominee luisteren worden we zalig..

In mijn ogen is het grootst verschil tussen kerken en sekten het volgende; op mijn werk loopt alles door elkaar; agnost, atheïst, moslim, christen, hindu en zelfs een paar jehovas (waarvan sommige mensen zeggen dat het een sekte is). Maar dat is het, ze lopen hier rond, zien hun familie nog en maken deel uit van de maatschappij. Zodra dat niet zo is wordt het in mijn ogen een sekte.

Die claim op de waarheid als een kenmerk zien van een sekte vind ik vreemd, kerken doen niets anders. Daarom reageer ik ook op Spreeuw, in mijn ogen is het een beetje hypocriet om als gelovige iemand anders arrogant te noemen wanneer deze persoon claimt de waarheid in pacht te hebben.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2014 13:59

xsidd schreef:#Lock Stock

Ik heb altijd begrepen dat een sekte drie eigenschappen heeft:
-Het absolute gezag van een leider.
-Het toekennen van gezag aan een boek naast het primaire heilige boek (Bijbel, Koran, Thora) van de religie waar het een sekte van is.
-Een gesloten structuur waarbij "afvalligen" niet meer geaccepteerd worden als persoon.

Er zijn in de refo-hoek inderdaad kerken die aan deze eisen voldoen (met predikanten die als guru's vereerd worden, oudvaders die toch op zijn minst gelezen moeten worden en mensen die een andere kerkelijke keus maken die verketterd worden).

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 25 sep 2014 14:08

Spreeuw schreef:Tja, als je het zo opvat, valt heel de reformatorische gezindte onder sektarisme....
Ik denk ook zeker dat een groot deel van reformatorisch Nederland behoorlijk 'ziek' is.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 25 sep 2014 14:54

#Lock&Stock

Begin citaat"In mijn ogen is het grootst verschil tussen kerken en sekten het volgende; op mijn werk loopt alles door elkaar; agnost, atheïst, moslim, christen, hindu en zelfs een paar jehovas (waarvan sommige mensen zeggen dat het een sekte is). Maar dat is het, ze lopen hier rond, zien hun familie nog en maken deel uit van de maatschappij. Zodra dat niet zo is wordt het in mijn ogen een sekte.

Die claim op de waarheid als een kenmerk zien van een sekte vind ik vreemd, kerken doen niets anders. Daarom reageer ik ook op Spreeuw, in mijn ogen is het een beetje hypocriet om als gelovige iemand anders arrogant te noemen wanneer deze persoon claimt de waarheid in pacht te hebben."Einde citaat.

Ja, ik snap je punt ja.. Ik geloof dat je ook goed de grens aangeeft. De grens tussen het zelfstandig funktioneren, en onder invloed van een sekteleider zijn. (verbeter me als ik het verkeerd zie ) Zowel sekten, als kerken claimen beide de waarheid, ook dat klopt, maar ik wil een extra invulling geven aan dit verhaal. Want in een sekte zijn de mensen, verbonden, en gemanupuleerd door hun leider. Blind geworden voor de waarheid. In sekten is dat ook zichtbaar, want men doet alles wat de leider zegt dat men moet doen.

#StillAwake
Begin citaat"Ik heb altijd begrepen dat een sekte drie eigenschappen heeft:
-Het absolute gezag van een leider.
-Het toekennen van gezag aan een boek naast het primaire heilige boek (Bijbel, Koran, Thora) van de religie waar het een sekte van is.
-Een gesloten structuur waarbij "afvalligen" niet meer geaccepteerd worden als persoon.

Er zijn in de refo-hoek inderdaad kerken die aan deze eisen voldoen (met predikanten die als guru's vereerd worden, oudvaders die toch op zijn minst gelezen moeten worden en mensen die een andere kerkelijke keus maken die verketterd worden)."Einde citaat.

Bedankt voor de duidelijke punten! En op het laatste wat je zegt.. Sommigen verafgoden de oudvaders, en anderen vereren de dominee, meer als God. Ik hoop dat degenen die dit lezen, en zo uitvoeren, wakker geschrikt mogen worden over welke weg ze nu gaan...

#Pcrtje
Begin citaat"Ik denk ook zeker dat een groot deel van reformatorisch Nederland behoorlijk 'ziek' is."Einde citaat.

En wat moeten we eraan doen? Bidden is het enige wat ik nu kan doen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 25 sep 2014 15:14

xsidd schreef:En wat moeten we eraan doen? Bidden is het enige wat ik nu kan doen.
Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Terug naar “[Religie] - Open forum”