mannetje1977 schreef:Jakobus 1:27 noemt het bijstaan van wezen en weduwen, een kenmerk van 'zuivere en onbevlekte godsdienst'.
De Vulgaat (de Latijnse Bijbelvertaling) heeft hier het woord religio (religie) staan. Ook de Engelse King James Version gebruikt in dit vers het woord religie (religion).
We zijn in de Nederlandse taal gewoon om een onderscheid te maken tussen de woorden godsdienst en religie, en hoewel er een subtiel onderscheid bestaat zijn het grotendeels synoniemen van elkaar.
Volgens mij wordt bij de opvatting over religie door een aantal hier gedacht aan georganiseerde instituten waarbij mensen allerlei regels volgen uit plichtsbesef en niet omdat zij er vanuit hun hart bij betrokken zouden zijn. Maar dan hebben we het over geïnstitutionaliseerde religie en niet over religie als uitdrukkingsvorm van geloof.
Ja precies, omzien naar weduwen en wezen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.
Ik had altijd een hekel aan het woord religie en zei het ook altijd: Het is een relatie, niet een religie, het woord christenDOM vind ik overigens ook al zo iets erg, maar dat is inderdaad dat georganiseerde wat je niet wilt. Bijbels gezien is het Godsdienst: God dienen en een relatie. Ik heb u vrienden genoemd omdat gij doet wat Ik zeg, zei Hij tegen de discipelen. Als je getrouwd bent dien je ook, dus het is allebei, maar vanuit een relatie en eerst God persoonlijk ontmoeten, andersom gaat niet. Je kunt niet iemand dienen die je niet kent en waar je geen relatie mee hebt. Heb je een relatie en luister je niet en doe je je eigen zin gaat dat ook irriteren en kun je niet echt zeggen dat je een fijne relatie hebt. Mijn Man is mijn Maker en Hij zeurt nooit, heerlijk.