Is het christendom een religie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Is het christendom een religie?

Berichtdoor Boerin » 22 sep 2014 17:13

mannetje1977 schreef:Jakobus 1:27 noemt het bijstaan van wezen en weduwen, een kenmerk van 'zuivere en onbevlekte godsdienst'.

De Vulgaat (de Latijnse Bijbelvertaling) heeft hier het woord religio (religie) staan. Ook de Engelse King James Version gebruikt in dit vers het woord religie (religion).

We zijn in de Nederlandse taal gewoon om een onderscheid te maken tussen de woorden godsdienst en religie, en hoewel er een subtiel onderscheid bestaat zijn het grotendeels synoniemen van elkaar.

Volgens mij wordt bij de opvatting over religie door een aantal hier gedacht aan georganiseerde instituten waarbij mensen allerlei regels volgen uit plichtsbesef en niet omdat zij er vanuit hun hart bij betrokken zouden zijn. Maar dan hebben we het over geïnstitutionaliseerde religie en niet over religie als uitdrukkingsvorm van geloof.

Ja precies, omzien naar weduwen en wezen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.
Ik had altijd een hekel aan het woord religie en zei het ook altijd: Het is een relatie, niet een religie, het woord christenDOM vind ik overigens ook al zo iets erg, maar dat is inderdaad dat georganiseerde wat je niet wilt. Bijbels gezien is het Godsdienst: God dienen en een relatie. Ik heb u vrienden genoemd omdat gij doet wat Ik zeg, zei Hij tegen de discipelen. Als je getrouwd bent dien je ook, dus het is allebei, maar vanuit een relatie en eerst God persoonlijk ontmoeten, andersom gaat niet. Je kunt niet iemand dienen die je niet kent en waar je geen relatie mee hebt. Heb je een relatie en luister je niet en doe je je eigen zin gaat dat ook irriteren en kun je niet echt zeggen dat je een fijne relatie hebt. Mijn Man is mijn Maker en Hij zeurt nooit, heerlijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2014 17:46

naamloos schreef:Mannetje vroeg niet wat religie volgens het woordenboek is (dat weet ik ook wel), maar 'wat is volgens jullie religie, en of het bruikbaar is voor het christendom'.
Dus heb ik gewoon opgeschreven hoe ik verschil zie tussen religie en relatie, voor mij geen woordspelletje :!:

Dat klopt. Ik vind het alleen bijzonder dat je er een zelf verzonnen definitie van het woord 'religie' op na houdt, die niet zoveel te maken heeft met wat het woord 'religie' in de Nederlandse taal betekent. Omwille van de communicatie zou het misschien handig zijn om als je Nederlands spreekt woorden daadwerkelijk te gebruiken volgens de betekenis die ze hebbben in het Nederlands.

Kijk, ik snap best het punt dat je wil maken en daarin ben ik het voor een groot deel ook met je eens. Alleen ik vind het alleen een beetje gek, dat het woord 'religie' op deze manier gebruikt wordt door sommige mensen, omdat dit simpelweg niet is wat het woord religie betekent. Noem het dan 'uiterlijke religie' of 'vleselijke religie' of 'religie naar de mens' of iets in die richting. Dat is al duidelijker.
Laatst gewijzigd door maaarten op 22 sep 2014 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2014 17:49

Boerin schreef: (...) maar dat is inderdaad dat georganiseerde wat je niet wilt. (...)

Waarom zouden we in vredesnaam geen organisatie willen?

Hoe zie je dat precies voor je, een gemeente waarin niet georganiseerd wordt?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 sep 2014 19:21

maaarten schreef:

Tsja een beetje wordt er wel georganiseerd, een organisme, geen organisatie, gewoon terug naar hoe het in Handelingen was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2014 22:50

maaarten schreef:Ik vind het alleen bijzonder dat je er een zelf verzonnen definitie van het woord 'religie' op na houdt, die niet zoveel te maken heeft met wat het woord 'religie' in de Nederlandse taal betekent. Omwille van de communicatie zou het misschien handig zijn om als je Nederlands spreekt woorden daadwerkelijk te gebruiken volgens de betekenis die ze hebbben in het Nederlands.
Ik gaf geen definitie van het woord religie, ik beschreef de gevoelswaarde welke dat woord voor mij heeft n.a.v. de openingspost van Mannetje waarin het ging over de uitspraak "Het christendom is geen religie, maar een relatie"....
maaarten schreef:Kijk, ik snap best het punt dat je wil maken en daarin ben ik het voor een groot deel ook met je eens. Alleen ik vind het alleen een beetje gek, dat het woord 'religie' op deze manier gebruikt wordt door sommige mensen, omdat dit simpelweg niet is wat het woord religie betekent. Noem het dan 'uiterlijke religie' of 'vleselijke religie' of 'religie naar de mens' of iets in die richting. Dat is al duidelijker.
Hou je nou niet van de domme, want links en recht om je heen hoor en lees je overal over het woord 'religie' op een manier die het woord volgens de strikte betekenis geen recht doet. (taal leeft nou eenmaal hè!)
Ik ga niet de woorden 'vleselijke of uiterlijke religie' gebruiken, dán moet ik pas uit gaan leggen wat ik bedoel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 sep 2014 19:03

Cicero schreef:Natuurlijk is het christendom een religie.

Sterker nog, het christendom heeft het concept religie uitgevonden.

Misschien kun je dat even uitleggen. voor de meelezers. en ik wil het ook graag horen.
Ook gif is geschapen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 sep 2014 22:45

Wel, in de oudheid bestond er geen apart woord voor 'religie' of 'godsdienst' zoals wij dat meestal opvatten. Dat komt, omdat het nog geen apart levensterrein was. Eerbied jegens de goden (eusebeia) doortrok het hele leven. Een Griek vereerde vanzelfsprekend de Griekse goden, een Egyptenaar de Egyptische goden, Judeeërs de god van de Judeeërs, enz. Het hoorde bij je land van oorsprong.

Een van de problemen die veel Grieken hadden met het christendom is dat mensen hun 'eigen' goden vaarwel zeiden (wat krijgen we nou??) en vervolgens exclusief een godheid gingen vereren die eigenlijk bij Judea hoorde. In de loop van de tijd werd de gods-dienst zo een apart levensterrein dat los stond van je afkomst en voorvaderlijke identiteit.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 sep 2014 00:14

maaarten schreef:

Boerin schreef:Tsja een beetje wordt er wel georganiseerd, een organisme, geen organisatie, gewoon terug naar hoe het in Handelingen was.

=D> :mrgreen: Eens!

Terug naar “[Religie] - Open forum”