Is het christendom een religie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Is het christendom een religie?

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 14:11

Soms kom je het wel eens tegen, en ook hier op het forum ben ik het wel eens tegengekomen, de uitspraak: "Het christendom is geen religie, maar een relatie"

Wat is volgens jullie religie en is het woord 'religie' te gebruiken voor het christendom?
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Faramir

Re: Is het christendom een religie?

Berichtdoor Faramir » 22 sep 2014 14:19

Woordspelletjes. Dat vind ik er van. Net zoals mensen zeggen dat ze niet religieus zijn maar gelovig en dan religieus afdoen als iets wat fout is.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 14:35

Faramir schreef:Woordspelletjes. Dat vind ik er van. Net zoals mensen zeggen dat ze niet religieus zijn maar gelovig en dan religieus afdoen als iets wat fout is.

Ik heb dan ook nog nooit een katholiek betrapt op dit woordspelletje :mrgreen:
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2014 14:36

mannetje1977 schreef:Soms kom je het wel eens tegen, en ook hier op het forum ben ik het wel eens tegengekomen, de uitspraak: "Het christendom is geen religie, maar een relatie"

Wat is volgens jullie religie en is het woord 'religie' te gebruiken voor het christendom?
Zoiets als zeggen dat je een relatie hebt met huwelijksregels i.p.v met je man of vrouw.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 14:38

naamloos schreef:[Zoiets als zeggen dat je een relatie hebt met huwelijksregels i.p.v met je man of vrouw.

Leg die eens mbt dit onderwerp uit.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 sep 2014 14:41

Bij religie gaan bij mij altijd de haren wat overeind staan. Mijn associatie met religie is het houden van regeltjes. Als je naar de betekenis van het woord religie op google zoekt, dan zie je twee soorten betekenissen.

Enerzijds het geloven in een god en anderzijds eredienst/ godsdienst. Bij de laatste betekenis zie ik het volgende: Als je kijkt naar de eredienst en het houden van godsdienst, dan komen bij mij de regeltjes boven. En ik denk dan zelf meteen eraan dat het houden van regeltjes ervoor zorgt dat je er bij God goed op staat. Vanuit die gedachte is het dan zo dat je als het ware je eigen redding aan het verzorgen ben. Wat niet in lijn is met wat ik in de bijbel lees.

Dus ik begrijp de zinsnede dat christen zijn meer gaat om relatie dan om religie.
Laat je leiden door Hem!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2014 15:02

naamloos schreef:Zoiets als zeggen dat je een relatie hebt met huwelijksregels i.p.v met je man of vrouw.
mannetje1977 schreef:Leg die eens mbt dit onderwerp uit.
Religie is voor mij allemaal theoretische kennis vanuit de bijbel eventueel aangevuld door andere boeken.
Precies weten wat mag en niet mag, en hoe God werkt ect.
Relatie is zelf contact hebben met God door de H.G. waarbij de bijbel niet buiten spel staat, want de H.G. zal niet ingaan tegen de principes van de bijbel. En de bijbel helpt om God te leren kennen.
Bidden is dan meer een toestand dan een apart gestelde tijd. (hoewel dat laatste zeker ook gebeurt hoor)
Bidden is dan ook interactief, en niet alleen je eigen preveltje amen en hup klaar.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2014 15:06

Ik heb het altijd een tamelijk onbenullig woordspelletje gevonden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 15:08

Het engels maakt geen onderscheid tussen godsdienst en religie. Wat dat betreft is het verschil dat wij aanvoelen wat gemaakt (alhoewel het natuurlijk niet leidend is wat andere talen met woorden doen.)

Religie is een mooi woord voor geloven zonder god (zoals het Boeddhisme). Verder maak ik geen onderscheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2014 15:08

naamloos schreef:Religie is voor mij allemaal theoretische kennis vanuit de bijbel eventueel aangevuld door andere boeken. Precies weten wat mag en niet mag, en hoe God werkt ect.

Dan zou ik eens in een woordenboek opzoeken wat het woord 'religie' betekent. Want dit zul je daar in ieder geval niet vinden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 15:10

mannetje1977 schreef:Soms kom je het wel eens tegen, en ook hier op het forum ben ik het wel eens tegengekomen, de uitspraak: "Het christendom is geen religie, maar een relatie"

Religie dwingt, Jezus nodigt.
Religie zegt :Volbreng! Jezus zegt :Volbracht !
Religie claimt de waarheid te hebben, Jezus IS de Waarheid.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 sep 2014 15:14

mealybug schreef:Religie dwingt, Jezus nodigt.
Religie zegt :Volbreng! Jezus zegt :Volbracht !
Religie claimt de waarheid te hebben, Jezus IS de Waarheid.

http://www.woorden.org/woord/religie

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 sep 2014 15:23

naamloos schreef:Religie is voor mij allemaal theoretische kennis vanuit de bijbel eventueel aangevuld door andere boeken. Precies weten wat mag en niet mag, en hoe God werkt ect.
maaarten schreef:Dan zou ik eens in een woordenboek opzoeken wat het woord 'religie' betekent. Want dit zul je daar in ieder geval niet vinden.
Mannetje vroeg niet wat religie volgens het woordenboek is (dat weet ik ook wel), maar 'wat is volgens jullie religie, en of het bruikbaar is voor het christendom'.
Dus heb ik gewoon opgeschreven hoe ik verschil zie tussen religie en relatie, voor mij geen woordspelletje :!:

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 16:20

Jakobus 1:27 noemt het bijstaan van wezen en weduwen, een kenmerk van 'zuivere en onbevlekte godsdienst'.

De Vulgaat (de Latijnse Bijbelvertaling) heeft hier het woord religio (religie) staan. Ook de Engelse King James Version gebruikt in dit vers het woord religie (religion).

We zijn in de Nederlandse taal gewoon om een onderscheid te maken tussen de woorden godsdienst en religie, en hoewel er een subtiel onderscheid bestaat zijn het grotendeels synoniemen van elkaar.

Volgens mij wordt bij de opvatting over religie door een aantal hier gedacht aan georganiseerde instituten waarbij mensen allerlei regels volgen uit plichtsbesef en niet omdat zij er vanuit hun hart bij betrokken zouden zijn. Maar dan hebben we het over geïnstitutionaliseerde religie en niet over religie als uitdrukkingsvorm van geloof.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 sep 2014 16:34

Natuurlijk is het christendom een religie.

Sterker nog, het christendom heeft het concept religie uitgevonden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”