Faramir schreef:Sinds wanneer heeft het sola scriptura binnen de gereformeerde gezindte ingehouden dat er naast de bijbel geen andere bronnen geraadpleegd mogen worden? Volgens mij was dat meer een neo-evangelicaal iets uit de VS.
Niet. In het artikel wordt ook aangegeven dat er op zich niets mis mee is om andere bronnen te raadplegen. Het wordt wel een probleem als die bronnen hetzelfde of meer gezag krijgen dan de Bijbel. Want dan haal je al gauw een stel dwalingen binnenboord.
Faramir schreef:Ik stel de atlas boven de bijbel indien ik wil weten waar welk land ligt. Ik stel boeken over astronomie boven de bijbel als ik wil weten welke planeten er in ons zonnestelsel liggen. Ik stel een kookboek boven de bijbel indien ik een lekker gerecht wil klaarmaken. Ik stel een boek over wiskunde boven de bijbel indien ik wiskunde wil studeren enz enz.
En als je God wil leren kennen en zalig wilt worden? Daar gaat volgens mij de Bijbel over en niet over aardrijkskunde, astronomie en dergelijke.
Sola scriptura houdt dus niet in dat je de Bijbel bijv. als wiskundeboek gebruikt.
Over wat die bronnen zijn waar men zich zorgen over maakt, heb ik wel zo mijn vermoedens:
- postmodernisme ("als je je er maar goed bij voelt, dan is het ook goed")
- evangelicale invloeden (bijv. over de doop, vrije wil enz.)
- liberalisme/relativering ("ach, wat maakt het uit of ik iets anders geloof, we aanbidden toch dezelfde God?")
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)