Heel abstract genomen heb ik daar geen vaststaand standpunt over. Want dit:
Uit tekstueel onderzoek van de Hebreeuwse tekst, zie ik aanleiding om te denken dat er voor het begin nog iets geweest is. De woorden 'tovu vahovu' (woest en ledig, SV) worden in deze combinatie op de andere plaatsen in de Schrift gebruikt in relatie tot een oordeel. Het woord 'tehom' (afgrond, SV) wordt elders ook toegepast in relatie tot een oordeel.
De conclusie die je hieruit kan trekken is dat er een oordeel heeft plaatsgevonden. Sommige zeggen dan dat het oordeel plaats heeft gevonden tussen vers 1 en 2 (hiaattheorie). Maar ik heb reden om te stellen dat als er een oordeel heeft plaatsgevonden, dat het oordeel plaatsvond voor vers 1. De Schrift is niet geschreven in verzen en vers 2 begint met een 'waav' (en, opdat, zodat, doordat, maar). Er is in de tekst geen scheiding.
Alleen, er zijn weer argumenten die een oordeel weerspreken. Welke dat zijn, moet ik even nazoeken.
Onderaan de streep van dit verhaal is mijn gedachte: tekstueel lijkt een oordeel mogelijk, alleen de tegenargumenten moet ik nog wegen. Als een oordeel heeft plaatsgevonden, dan is de aarde ouder dan de telling van jaren vanaf Gen. 1 (ca. 6000 jaar).