Jij Refo hoe dan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Jij Refo hoe dan?

Berichtdoor Evelien » 16 mar 2004 22:58

Aapje schreef:Jij bent Refo?
Waar ben je aan te herkennen?
Wat is dat?
Waarom ben je zo?
Hoe ben zo geworden?
Hoe je jezelf hierbij?
Hoe omschrijf jij jezelf??

Waar komt het woordje refo van daan? Refomatorisch? en komt dat niet van De Kerk der Refomatie vandaan? en welke kerkelijke gemeentens vallen onder De Kerk Der Refomatie? ik denk dat je je dan een refo kunt noemen.

Refo klinkt bij mij nogal negatief in de oren.

Je kunt niet zeggen dat je als je een rok aan heb dat je refo bent. Ook als meisje zijnde in een broek kun je refo zijn.

Een Christen laat zijn Identiteit zien doormiddel van, door God gegeven, wandel!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 23:12

caprice schreef:Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.

Voor het woord 'reformatorische' kun je ook 'evangelische' of 'Afrikaanse', 'Russische', of 'Amerikaanse' zetten.

Laten we die man in de (O)GG niet veroordelen die zo mag genieten van het zingen van Psalmen. Met het orgel. Langzaam. Stichtelijk. Die zo zijn geloof mag uiten. En met tranen in de ogen de volgende regels zingt:
'Hij kan, en wil, en zal in nood.
Zelfs bij het naad'ren van de dood!
Volkomen uitkomst geven.'

Daarin komt het oprechte geloof tot uiting. Daar voelt hij zich bij thuis, bij deze manier van God loven.

Maar laten we ook niet de Afrikaan met zijn pauk of een evangelische met zijn opwekkingsliederen veroordelen. Het is cultuurgebonden, die geloofsuiting, die misschien wel het beste in muziek geuit kan worden.

De christenen over de hele wereld, hoe of waar dan ook hebben allemaal vaste punten in de geloofsbeleving en variabele punten in hun geloofsbeleving. Een voorbeeld van die vaste punten, die je overal zal tegenkomen: Ellende, verlossing en oprechte dankbaarheid.
Varierende manieren van geloofsbeleving liggen aan de cultuur, de tradities, opvoeding en karakter.
Er zijn christenen die erg geloven vanuit hun gevoel, maar er zijn ook christenen die het meer vanuit hun verstand benaderen.

(Zo ongeveer zei een GG-dominee het. :) )

Eens! Echter nog 1 aanvulling die GG-dominee´s soms vergeten: het is ook niet verkeerd om als OGG-er achter de pauk te staan en om als Afrikaan stichtelijke psalmen te zingen! (oke, dat laatste wordt natuurlijk nooit in twijfel getrokken :mrgreen: , maar het eerste soms wel...)

Ik vroeg me pas ook al af of de stereotype refo bestaat, en zo ja, hoe die er dan uit ziet? Zelf heb ik er wel een bepaald beeld bij, maar bestaan zulke mensen ook in het echt? Ik dacht eerst van niet, maar soms kom je ook weer zulke rare mensen tegen dat alles mogelijk lijkt en er vast ook wel een aantal stereotype refo´s rondlopen over deze aardbol...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Jij Refo hoe dan?

Berichtdoor @mic » 16 mar 2004 23:37

Evelien schreef:
Aapje schreef:Jij bent Refo?
Waar ben je aan te herkennen?
Wat is dat?
Waarom ben je zo?
Hoe ben zo geworden?
Hoe je jezelf hierbij?
Hoe omschrijf jij jezelf??

Waar komt het woordje refo van daan? Refomatorisch? en komt dat niet van De Kerk der Refomatie vandaan? en welke kerkelijke gemeentens vallen onder De Kerk Der Refomatie? ik denk dat je je dan een refo kunt noemen.
Leuk, dan vallen evangelischen ook onder de term refo :mrgreen:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 mar 2004 09:26

Kom, laten we met elkaar lekker ultra refo zijn.

Bepalen we zelf wat dat ultra refo precies inhoud:
Stichtelijk psalmenzingend bij orgel of stichtelijk psalmen roffelend op Afrikaanse pauken naar eigen keuze. Kleding naar eigen keuze, haardracht naar eigen keuze binnen de kaders van 'Kan ik hierin God ontmoeten' Duz geen duvels teksten of minirokjez :mrgreen:

Echter, gemeenschappelijk in de liefde voor de bijbelse boodschap.
:D

REFO"S Rulez!!! :lol:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 10:36

Hmm... ik ben aanhanger van de reformatie. Je zou me dus reformatorisch kunnen noemen.

Verder ben ik vrijgemaakt van slavernij.

Ik belijd het het evangelie, dus ben ik evangelisch

Ik geloof in Jezus dus ik ben messiasbelijdend.

God heeft mij veranderd dus ik ben hervormd en gereformeerd.

Ik hoor bij de heidenen die na Pinksteren er ook bij kwamen... dus ik hoor bij de pinkstergemeente.

Ik ben gedoopt dus ben ik baptist.

Ehm... zijn er nog meer kerken?

En Meschianza heeeft gelijk... jullie rulen wel ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 11:03

Jij bent Refo? Ik ga naar een reformatorisch kerk
Waar ben je aan te herkennen? Ik draag donkere kleding
Wat is dat? dingen die je aan doet (duh)
Waarom ben je zo? mijn vader en moeder he
Hoe ben zo geworden? door veel te eten te drinken
Hoe je jezelf hierbij? nah... men vind mij een duister figuur
Hoe omschrijf jij jezelf?? anders... tegendraads, niet-refo
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:34

meschianza schreef:Kom, laten we met elkaar lekker ultra refo zijn.

Stichtelijk psalmenzingend bij orgel of stichtelijk psalmen roffelend op Afrikaanse pauken naar eigen keuze. Kleding naar eigen keuze, haardracht naar eigen keuze binnen de kaders van 'Kan ik hierin God ontmoeten' Duz geen duvels teksten of minirokjez :mrgreen:

Nu ga je het refo-etiket op alles wat christelijk is plakken, terwijl refo juist een bepaalde subcultuur is binnen het christendom. Mag best allemaal, maar zoals jij het hierboven beschrijft is volgens mij niet refo.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 17 mar 2004 18:37

caprice schreef:Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.

Voor het woord 'reformatorische' kun je ook 'evangelische' of 'Afrikaanse', 'Russische', of 'Amerikaanse' zetten.

Laten we die man in de (O)GG niet veroordelen die zo mag genieten van het zingen van Psalmen. Met het orgel. Langzaam. Stichtelijk. Die zo zijn geloof mag uiten. En met tranen in de ogen de volgende regels zingt:
'Hij kan, en wil, en zal in nood.
Zelfs bij het naad'ren van de dood!
Volkomen uitkomst geven.'

Daarin komt het oprechte geloof tot uiting. Daar voelt hij zich bij thuis, bij deze manier van God loven.

Maar laten we ook niet de Afrikaan met zijn pauk of een evangelische met zijn opwekkingsliederen veroordelen. Het is cultuurgebonden, die geloofsuiting, die misschien wel het beste in muziek geuit kan worden.

De christenen over de hele wereld, hoe of waar dan ook hebben allemaal vaste punten in de geloofsbeleving en variabele punten in hun geloofsbeleving. Een voorbeeld van die vaste punten, die je overal zal tegenkomen: Ellende, verlossing en oprechte dankbaarheid.
Varierende manieren van geloofsbeleving liggen aan de cultuur, de tradities, opvoeding en karakter.
Er zijn christenen die erg geloven vanuit hun gevoel, maar er zijn ook christenen die het meer vanuit hun verstand benaderen.

(Zo ongeveer zei een GG-dominee het. :) )

Dit vind ik een bijzonder mooi stukje :!:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 mar 2004 12:45

Aragorn schreef:

Nu ga je het refo-etiket op alles wat christelijk is plakken, terwijl refo juist een bepaalde subcultuur is binnen het christendom. Mag best allemaal, maar zoals jij het hierboven beschrijft is volgens mij niet refo.

Heel knap doorzien Arargon :roll:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 12:53

meschianza schreef:
Aragorn schreef:

Heel knap doorzien Arargon :roll:
:oops:

Aapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aapje » 18 mar 2004 18:14

Wat mij opvalt is in deze discussie het commentaar op het woord REFO!!
Zoals je misschien al ontdekt heb ben ik een nieuweling op deze site.
Toen ik van deze site hoorde dacht ik hier een reformatorisch gezelschap te ontmoeten. Nu wil ik niet zeggen dat de mensen dat hier niet zijn. MAARRR.... de meeste commentaren die ik in deze topic lees zijn bijna allemaal negatief tegen het woord Refo en hun cultuur... Ben ik nu zo kortzichtig of wat is dit nu?
De Aap is Back

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:21

Aapje schreef:Wat mij opvalt is in deze discussie het commentaar op het woord REFO!!
Toen ik van deze site hoorde dacht ik hier een reformatorisch gezelschap te ontmoeten. Nu wil ik niet zeggen dat de mensen dat hier niet zijn. MAARRR.... de meeste commentaren die ik in deze topic lees zijn bijna allemaal negatief tegen het woord Refo en hun cultuur... Ben ik nu zo kortzichtig of wat is dit nu?

Het woord refo betekent voor velen een stigma, de benaming van (de karikatuur van) een bepaald soort mensen, die tot de ger. gez. behoren, tegen van alles zijn, kortzichtig zijn, min of meer hypocriet, enz. Of dit soort mensen ook echt bestaat weet ik niet, maar dat is wel waarvoor het woord refo vaak staat.

Verder zijn gergemmers hier ook niet echt in de meerderheid ofzo.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 mar 2004 18:21

Je bent niet kortzichtig en je hebt gelijk dat ik protesteer tegen het woord refo. Maar ik protesteer tegen hokjes, dus ook tegen deze. Nog even een opmerking: ik denk dat er hier toch ook wel erg veel niet-refo's zitten (om maar bij de hokjes te blijven :S)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 mar 2004 18:26

Aapje schreef:Wat mij opvalt is in deze discussie het commentaar op het woord REFO!!

Tegen het woord refo ja. Het woord refo wordt in de meeste gevallen bnegatief gebruikt: cynisch, of zelf als scheldwoord.
Daarom krijg ik een wansmaak bij het woord 'refo'. Zoals Kurt al zei: het is een hokjesplaaterij. Ik vind mijn reformatorische achtergrond zeer waardevol. Ik zou dus refo genoemd kunnen worden, wat overigens nog nooit iemand gedaan heeft toen hij/zij mij zag 8) Maar reformatorisch zegt dus iets over mijn kerkelijke ahctergrond ecct. Maar niet dat ik tot een soort behoord. Ik ben gewoon Meschianza. Ik wil nergens bijhoren, alleen bij God.

En zo voelt dat als mensen mij tot refo bestempelen, alsof ik een bepaald type mens ben. Vandaar dat ik, en ik denk meer met mij, nogal irri reageren wanneer 'refo's' weer aan de orde komen.

Als je naar een evangelische kerk ga, wordt je toch ook niet als evi bestempeld, of een katholieke kerk als Katho.

Vandaar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:32

een katho... :mrgreen:
Maar de term evo wordt hier weleens gebruikt volgens mij.

Terug naar “Archief”