elbert schreef:De Bijbel zegt dat de mens een slaaf is van de zonde. Dat is niet te rijmen met een vrije wil. Daarom is de wil onderworpen en niet vrij.
Grapjas, dat is het niet het enige wat de bijbel hierover zegt.
Over het algemeen gaat de bijbel er vanuit dat de mens moet kiezen, dus jammer van je zeldzame teksten (al dan niet uit de context)
Ik ervaar me geheel vrij om te kiezen wat ik doe of laat hoor.
Ik ben bijv. verslaafd geweest aan roken, maar bij elke sigaret was het steeds mn eigen keuze of ik die wel of niet opstak. (ook bij elke roddel, leugen o.i.d.)
elbert schreef:Precies, dus is de wil nooit absoluut vrij geweest. Je bent of een slaaf van de zonde, of een dienstknecht (kind) van God. De Bijbel kent dus ook maar 2 smaken: je hoort bij God, of niet. Het hele concept van de vrije wil is een filosofisch concept dat allang achterhaald is: door de Bijbel en ook door de psychologie.
Trouwens: als een mens niet geboren wordt uit vrije wil, waarom zou wedergeboorte dan wel een gevolg zijn van vrije wil? Het is eerder andersom: onze wil wordt pas echt vrij als we wedergeboren zijn. Degene die echt vrij is, is God.
De natuurlijke geboorte en de wedergeboorte staat niet één op één. Dat is niet meer als een aanname.
De mens wordt wedergeboren door het geloof: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren.
God is vrij, absoluut. Maar iedereen die in Christus is, heeft hij ook vrijgemaakt. (dat staat er in mijn bijbel)
Niet omdat God daartoe verplicht is, maar omdat hij dat zo besloten heeft.
elbert schreef:Jouw wil is jouw verantwoordelijkheid, want dat is deel van jezelf. En het is niet zo dat je het niet zou kunnen, het is zo dat je het niet doet terwijl je het in principe wel zou kunnen, omdat je gevangen bent en onder de beheersing van de zonde staat.
Je zegt eerder dat we het
niet kunnen, en nu dat we het
wel kunnen. Wat is het nou?
Voor mn eigen wil ben ik verantwoordelijk, ik kan tegen mn eigen wil in kiezen wat goed is.
Zo kan ik -ondanks dat ik graag een peuk wil opsteken- het toch nalaten.
En zo kan ik mn 'tot zonde geneigde, onwillge hart' aan Hem overgeven omdat ik geloof dat
dat beter voor me is.
elbert schreef:In de tweede plaats: de Bijbel zegt dat we "in Adam" gezondigd hebben. Dus zijn zonde, is ook de onze, want wij doen precies dezelfde zonde, dagelijks.
Niet waar, verkeerd vertaald. Ik heb niet in Adam gezondigd, toen was ik er nog niet eens.
Het is andersom, de zonde van Adam werkt in ons door, omdat we met
zijn zondige natuur geboren zijn.
Verder doe ik niet dezelfde zonde als Adam, hij zondigde vanuit een volmaakte staat, en ik vanuit een onvolmaakte.
Met een defecte auto is het moeilijk rijden hè

Je knalt overal tegenaan, zelfs als je je best doet om het goed te doen.
elbert schreef:De verkeerde keuze van Adam was ongeloof....
Dat kan. Hoogmoed en onafhankelijk van God willen zijn enzo kunnen ook een rol gespeeld hebben lijkt me.
Of misschien verkoos hij 'gewoon' Eva boven God, laten we de reden(en)
waarom maar laten rusten, het staat er niet bij
elbert schreef:....Dat is de kern van de vraag: geloof je in de vrije wil, of in de Heilige Geest?
Zo scherp ligt de grens tussen gereformeerden en niet-gereformeerden.
Ik zie geen grens hoor, ik geloof het allebei.
elbert schreef:De teksten die jullie noemen zijn prima, maar geloof je ook dat de geboorte uit God iets is van God?
Mijn vraag aan jullie is: toen jullie tot bekering kwamen, wilde je toen nog hetzelfde als voordat je tot bekering kwam? En als je toch iets anders wilde dan daarvoor, hoe kwam dat?
1. Het één sluit het ander niet uit.
2. Na bekering-geloof wilde ik graag dingen
wel waar ik eerder geen zin in had, en juist van
die dingen waar eerder mn hart naar uitging, heb ik nu een afkeer.
3. En hoe dat kwam? Gelukkig hangt mn ziel en zaligheid niet af van het juiste antwoord. (waarom willen mensen dat zo graag weten?)
Ik heb het gewoon ervaren vanuit mn mens-zijn. Hij ging echt niet bij me 'inbreken' om me geloof en bekering op te dringen, en mn wil te 'kraken'.
Ieder zn eigen verhaal, wat boeit het? Het is geen toegangskaartje

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)