Het afleggen van een eed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het afleggen van een eed

Berichtdoor mealybug » 12 sep 2014 09:43

Marnix schreef:En als je niet gelooft heeft het ook geen zin om dat te zeggen...

Spreeuw, in de kamer kunnen mensen zeggen: "Zo waarlijk helpe mij God almachtig" of "dat beloof ik" als ze in de kamer worden geïnstalleerd.... en dat heeft tegenwoordig de zelfde waarde ja. Logisch ook, anders zou je geen seculiere regering kunnen hebben.

Iemand die zweert bij een almachtige God, waarin hij niet eens gelooft, heeft zijn belofte ter plekke al verbroken, en liegt...

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 12 sep 2014 17:51

Volgens mij stamt het ergens in de buurt van,Ik geloof in god,ik weet hoe god werkt,ik kan voor god werken,en ik hou mij in mijn werk aan god en hoe hij werkt.

Gelijk vragen zij of god hun wilt bijstaan in deze taak,want of ze het ook echt kunnen is naar mijn mening nog betwijfelbaar.
Zo waar is het een zware taak goddelijke regels te handhaven,maar als gelovige moet je er aan houden al kost het je misschien je baan.
maar anders kost het je misschien god.....

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2014 09:45

mealybug schreef:Iemand die zweert bij een almachtige God, waarin hij niet eens gelooft, heeft zijn belofte ter plekke al verbroken, en liegt...

Een politicus liegt toch per definitie ;-)
Althans, dat idee krijg je af en toe...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2014 10:09

Overigens heeft het mij enorm geschokt dat bij de kroning van WA ook de christelijke partijen de NIET VERPLICHTE eed aflegden.
Zweren mag niet tenzij de overheid het EIST, maar voor het toneelstukje van de inhuldiging maakten CU en SGP gewoon een uitzondering...

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 15 sep 2014 14:30

Mag ik nogmaals de volgende tekst onder de aandacht brengen?

"Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet" - Matt. 5:34a
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 sep 2014 22:36

Arco schreef:Mag ik nogmaals de volgende tekst onder de aandacht brengen?

"Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet" - Matt. 5:34a

Is een eed afleggen hetzelfde als zweren als bedoeld in Matt. 5:34?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 sep 2014 08:48

Spreeuw schreef:
Is een eed afleggen hetzelfde als zweren als bedoeld in Matt. 5:34?

Wat zou het anders kunnen zijn?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 18 sep 2014 10:10

ik ben het met Arco en de Heere Jezus eens: niet doen!

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 sep 2014 12:28

Het is misschien een beetje flauw, maar ik wilde een punt duidelijk maken.

De eed afleggen of zweren, daarvan zegt de Griekse grondtekst dat het niet mag, volgens Matth. 5:34. Echter, in de Torah staat dat het wel mag, maar je mag niet vals zweren, zie Lev. 19:12.

Dit leverde voor mij een probleem op: want in Deut. 18 staat dat na Mozes nog een grote Profeet zal komen. Ik geloof dat die grote Profeet Jezus is. Maar in Deut. 13 staat dat een profeet niet zal toedoen of afdoen van de Torah (geboden). Dus als het klopt wat in Matth. 5:34 (je mag niet zweren) staat, dan is dat in conflict met Lev. 19:12 (je mag niet vals zweren).

Gelukkig heb ik het antwoord mogen ontvangen. Er is een Hebreeuwse tekst van het Mattheusevangelie. Hoewel die tekst wellicht niet origineel is, heb ik redenen om aan te nemen dat deze tekst wel authentiek is. Verschillende kerkvaders hebben getuigd dat het Mattheusevangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws is geschreven. Als ik dan Matth. 5:34 lees, vertaald uit het Hebreeuws, dan lees ik: "Maar Ik zeg tot jullie om niet vals te zweren bij het geven van een antwoord, niet bij de hemelen, dat is de troon van God," (bron)

Kortom: de Griekse grondtekst geeft aan niet te mogen zweren, maar zowel de Torah als de Hebreeuwse tekst geven aan: je mag zweren, maar niet vals.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 23 sep 2014 13:09

ik meen dat de Heere Jezus hier meer een advies geeft, dan een voorschrift.
Dat is m.i. ook logisch, want bij zweren roep je eigenlijk God, de Rechtvaardige aan om je kwaad te doen als je liegt. Maar liegen is buiten de waarheid begeven en dat kan een mens eerder overkomen als dat hij/zij zich soms bewust is.

zelf ben ik ook eens onder ede (in mijn geval dus belofte) staande door een rechter aangesproken op het bewaren van de zuiverheid van spreken.
(nou kon ik dat nader verklaren door haar heur blik op het monopoliespel te laten richten, waarbij ook Rotterdam een duurdere stad is als ons dorp. 'kijk mevrouw de edelachtbare, ons bouwwerk ligt op het hoekje van Blaak en Coolsingel en verwerkt dagelijks 70.000 passagiers, mag ik daar a.u.b. wat meer kritisch de bouwconstructies op hun kwaliteit beoordelen dan bij mij thuis?') :)

de Heere Jezus trekt natuurlijk wel meer touwtjes wat strakker aan, zoals van het huwelijk, ons oordelen, de liefde tot de naaste en denk er zelf maar verder over door. Christen zijn is nou eenmaal ook van een hogere orde dan slechts gewoon mens zijn en leidt ook naar een hogere hemelse toekomst. En in die hemel heb je ook nog eens lagere en hogere gezaligden. Nou daar komt zweren helemáál niet meer voor hoor, toch?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 sep 2014 20:50

Arco schreef:Het is misschien een beetje flauw, maar ik wilde een punt duidelijk maken.

De eed afleggen of zweren, daarvan zegt de Griekse grondtekst dat het niet mag, volgens Matth. 5:34. Echter, in de Torah staat dat het wel mag, maar je mag niet vals zweren, zie Lev. 19:12.

Dit leverde voor mij een probleem op: want in Deut. 18 staat dat na Mozes nog een grote Profeet zal komen. Ik geloof dat die grote Profeet Jezus is. Maar in Deut. 13 staat dat een profeet niet zal toedoen of afdoen van de Torah (geboden). Dus als het klopt wat in Matth. 5:34 (je mag niet zweren) staat, dan is dat in conflict met Lev. 19:12 (je mag niet vals zweren).

Gelukkig heb ik het antwoord mogen ontvangen. Er is een Hebreeuwse tekst van het Mattheusevangelie. Hoewel die tekst wellicht niet origineel is, heb ik redenen om aan te nemen dat deze tekst wel authentiek is. Verschillende kerkvaders hebben getuigd dat het Mattheusevangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws is geschreven. Als ik dan Matth. 5:34 lees, vertaald uit het Hebreeuws, dan lees ik: "Maar Ik zeg tot jullie om niet vals te zweren bij het geven van een antwoord, niet bij de hemelen, dat is de troon van God," (bron)

Kortom: de Griekse grondtekst geeft aan niet te mogen zweren, maar zowel de Torah als de Hebreeuwse tekst geven aan: je mag zweren, maar niet vals.

Oh interessant, ik dacht dat je niet mocht zweren en dus niet zeggen: Zo waarlijk helpe mij God Almachtig, dus met de ambtseed heb ik gezegd: dat beloof ik. LOL dat was voor als je niet geloofde.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 sep 2014 22:01

Arco schreef:Kortom: de Griekse grondtekst geeft aan niet te mogen zweren, maar zowel de Torah als de Hebreeuwse tekst geven aan: je mag zweren, maar niet vals.

Onzin natuurlijk, want liegen includeert vals zweren al.

De christen hoort bekend te staan als een betrouwbaar mens, wiens ja ja is en wiens nee nee is.
Zweren komt niet eens in aanmerking.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 sep 2014 07:12

mealybug schreef:Onzin natuurlijk, want liegen includeert vals zweren al.

De christen hoort bekend te staan als een betrouwbaar mens, wiens ja ja is en wiens nee nee is.
Zweren komt niet eens in aanmerking.

Het vervelende is alleen dat je voor sommige beroepen toch echt beëdigd moet zijn...
Nu is een groot aantal van deze beroepen wellicht niet heel geschikt voor christenen, maar er zijn ook beroepen (zoals bijvoorbeeld artsen) die je ook prima vanuit een christelijke overtuiging kunt beoefenen!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 sep 2014 08:54

StillAwake schreef:Het vervelende is alleen dat je voor sommige beroepen toch echt beëdigd moet zijn...
Nu is een groot aantal van deze beroepen wellicht niet heel geschikt voor christenen, maar er zijn ook beroepen (zoals bijvoorbeeld artsen) die je ook prima vanuit een christelijke overtuiging kunt beoefenen!

Wat zou het mooi zijn, wanneer de handtekening van een christen nog meer waard was dan een eed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”