Arco schreef: Waarom zou de Schepper niet met dezelfde 'bouwstenen' verschillende schepselen kunnen maken, die daardoor onderlinge verbanden hebben?
Omdat God geen mens is en je de scheppingsdaad dus niet kunt vergelijken met een menselijke activiteit. Dat beperkt God in mijn ogen. Het kan natuurlijk dat God dat zo gedaan heeft met sommige organismen, maar het blijkt gewoon dat ALLE organismen een aanwijsbare plaats hebben in de filogenie. Van een oneindige God zou je toch net zo goed kunnen verwachten dat er wel ergens een uitzondering zou zijn.
Ander argumentje. Je kunt bepalen in hoeverre organismen genetisch verschillen. Stel, je pakt een paard, een giraf en een zalm. De getallen zijn eventjes willekeurig want dat maakt voor het argument niet uit. Stel het paard en de giraf verschillen genetisch 4% van elkaar. Het paard en de zalm verschillen 20%. Hoeveel verschillen de giraf en de zalm dan van elkaar? Antwoord: ook 20%!
Zo'n drievoudig verband is voor letterlijke elke combinatie van 3 organismen op te stellen. En de enige verklaring is gemeenschappelijke afstamming. Met goddelijke schepping is er geen enkele reden waarom dit op zou moeten gaan, dus is het belangrijk te verklaren waarom het dan toch opgaat. Dat bedoel ik dus te zeggen: met goddelijke scheppig zijn alle verbanden een illusie en betekenisloos. Er vallen in ieder geval geen enkele conclusies aan te verbinden.
Misschien omdat het begin getal geen 7000 talen is, maar 70. Waarom 70? Zie Gen. 10, de 70 volken. Als daarna die 70 talen, als gevolg van verspreiding, door zijn ontwikkeld, dan leidt dat uiteindelijk tot iets wat wij bestempelen als een andere taal.
Tja. Als ik die redenering had opgeschreven bij mijn tentamen Algemene Taalwetenschappen, was ik niet voor dat college geslaagd, vrees ik. Want die 70? Heb je daar nog een andere grond voor dan een regeltje uit de bijbel? Ik vermoed sterk van niet.