Schrift & Traditie of Sola Scriptura

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Schrift & Traditie of Sola Scriptura

Berichtdoor Faramir » 12 sep 2014 08:32

Het verhaal bied gewoon een hele droge blik op de geschiedkundige ontwikkeling van de bijbel.

Zijn Woord is Jezus Christus en daarvan kunnen we lezen en leren in de bijbel. Het lijkt wel of de bijbel een goddelijke positie is toebedeeld in sommige kringen. De bijbel wordt zelf welhaast aanbeden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:33

Arco schreef:De Heilige Schrift is geen toevallige verzameling van geschriften. En dat verhaal over dat het pas tijdens de ballingschap in Babylon op schrift is gezet, dat ondersteun ik niet. Daarnaast is een mondelinge traditie in de oosterse cultuur anders dan het bekende spelletje van het doorvertellen van een verhaaltje om te kijken wat er overblijft.

De samenstelling van de canon, daar kan je heel trots de katholieke kerkvergadering voor prijzen. Maar wat valt op: de samenstelling van het Oude Testament (vreselijke term) is gelijk aan de samenstelling van de Tenach (Hebreeuwse canon) en de samenstelling van het Nieuwe Testament is gelijk aan de samenstelling door de Nazarenen (die een sekte worden genoemd).

Ook als het OT wél zo laat daadwerkelijk gecanoniseerd is (wat ik, in tegenstelling tot jou, wél geloof) zegt dat niets over de juistheid of de onjuistheid ervan.
Opvallend is dat Jezus de Joden een hoop verweten heeft, maar nooit bestreden heeft dat de Canon zoals de Joden deze in gebruik hebben foutief zou zijn.
Met andere woorden: de Joodse Canon klopt, en dus ons OT ook (de juistheid van het NT is met deze theorie niet aan te tonen).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 sep 2014 08:39

StillAwake schreef:Met andere woorden: de Joodse Canon klopt, en dus ons OT ook (de juistheid van het NT is met deze theorie niet aan te tonen).

Wat is ons OT? Ik hanteer waarschijnlijk een ander OT dan jij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:43

Faramir schreef:Wat is ons OT? Ik hanteer waarschijnlijk een ander OT dan jij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

Met "ons" OT bedoel ik de boeken die in zowel de Katholieke, de protestantse als de Orthodoxe kerken als canoniek worden beschouwd.
De verschillen waar jij nu op wijst zitten hem (vooral) in de deutero-canonieke (of apocriefe) boeken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 sep 2014 08:45

StillAwake schreef:Met "ons" OT bedoel ik de boeken die in zowel de Katholieke, de protestantse als de Orthodoxe kerken als canoniek worden beschouwd.
De verschillen waar jij nu op wijst zitten hem (vooral) in de deutero-canonieke (of apocriefe) boeken.

Die bij mij gewoon een integraal onderdeel zijn van het OT. Zonder beschouw ik het niet als volledig OT. :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 sep 2014 08:46

Faramir schreef:Het verhaal bied gewoon een hele droge blik op de geschiedkundige ontwikkeling van de bijbel.

Zijn Woord is Jezus Christus en daarvan kunnen we lezen en leren in de bijbel. Het lijkt wel of de bijbel een goddelijke positie is toebedeeld in sommige kringen. De bijbel wordt zelf welhaast aanbeden.

Niet zo vreemd.
De liefdesbrief van je eerste geliefde heeft een vergelijkbare status :-)
Laatst gewijzigd door mealybug op 12 sep 2014 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:48

Faramir schreef:Die bij mij gewoon een integraal onderdeel zijn van het OT. Zonder beschouw ik het niet als volledig OT. :)

Dat zou kunnen (ik kan vanaf mij PC-tje niet beoordelen wat jij vindt ;-) ), maar de katholieke traditie kent wel degelijk onderscheid tussen Canoniek en Deutero-canoniek. De Deutero-canonieken zijn er na de reformatie door de protestanten uitgegooid.
Over de canonieken bestaat (volgens een bevriend priester die lesgeeft aan een seminarie) echter géén verschil van mening tussen de katholieke, orthodoxe en protestantse traditie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:49

mealybug schreef:Niet zo vreemd.
De liefdesbrief van je eerste geliefde heeft een vergelijkbare status :-)

De liefdesbrieven van mijn ex zijn gewoon bij het oud papier terechtgekomen hoor! Alleen de foto's zijn verbrand ;-)

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 09:04

StillAwake schreef:Opvallend is dat Jezus de Joden een hoop verweten heeft, maar nooit bestreden heeft dat de Canon zoals de Joden deze in gebruik hebben foutief zou zijn.
Met andere woorden: de Joodse Canon klopt, en dus ons OT ook (de juistheid van het NT is met deze theorie niet aan te tonen).

Het opvallende is, maar dat staat niet in de tekstverwijzingen, is dat er door Jezus ook wordt aangehaald uit de boeken: Tobi-JAH (Tobit) en Sirach. Het Feest van de Tempelwijding, dat is Chanoeka, is afkomstig van Makkabeeën (Joh. 10:22-42). En Judas, in de brief van Judas, haalt een tekst aan uit Henoch.

De samenstelling van de Septuagint, de vertaling die door zeventig Joden is gemaakt van het Hebreeuws naar het Grieks, wijkt af van de samenstelling van de Hebreeuwse Bijbel (Aleppo Codex). Dus ja, wat vat je onder de Joodse canon?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”