de werkplaats van de Heilige Geest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor benefietdiner » 10 sep 2014 21:11

mona schreef:Mee eens of niet mee eens?
Oneens.
Bron: CIP.nl Wouter Hazeleger http://www.cip.nl/artikel/44177/God-hee ... te-stoppen
Hazeleger heeft ongelijk omdat, zoals Marnix schreef: een handje vol mensen aan het avondmaal gaan van die 2500 mensen. Als God Geest zo overvloedig zou werken zouden er toch wel, laat ik zeggen 2000 mensen aan gaan als hun zaligmaker hen zou roepen.
Nee dat is niet zo daar, God Geest werk daar niet. Ds. Roos de predikant aldaar in Barneveld wordt gezien als de opvolger van Ds. Mallan.
Ik durf te beweren dat die grote kerk door angst geregeerd wordt in plaats dat God Geest daar werkzaam zou zijn. Dit is mijn bevinding van verschillende mensen die ik daar ken. Lopen diep in zonden en schuld overtuiging maar verlossing…….. dat kunnen ze daar echt niet.
Zeker geen werkplaats van de Heilige Geest daar in Barneveld.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 sep 2014 21:14

Als ik je verhaal zo lees dan kun je daar ook net zo goed gaan evangeliseren. :roll:

Tja, als je alles gelooft wat de voorganger zegt en geen persoonlijk geloof hebt..
Enerzijds is dit wel erg triest, andere kant ook wel een beetje dom van mensen om zelf niet alles uit te zoeken en alles te toetsen zoals de bijbel ons leert.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 11 sep 2014 13:17

mona schreef:Mee eens of niet mee eens?

Net als de meesten ben ik het ook oneens.
In de kerkgeschiedenis zijn talrijke voorbeelden aan te geven dat een volle kerk (ofwel : veel aanhangers) niet betekent dat alles naar de Schrift is.
Dat geldt wat mij betreft ook voor de toevallig (?) ook uit Barneveld afkomstige Doorbrekers, die hun gelijk ook lijken te willen halen uit de groei van de gemeente.

Dat is veel te simpel, denk ik .

Het moet overigens vast wel fijn wonen zijn in Barneveld. :-k
Vooruit met de geit!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 sep 2014 13:46

GDK schreef:Net als de meesten ben ik het ook oneens.
In de kerkgeschiedenis zijn talrijke voorbeelden aan te geven dat een volle kerk (ofwel : veel aanhangers) niet betekent dat alles naar de Schrift is.
Dat is de vraag niet. De vraag is of de Geest in een christelijke gemeente werkt. Als je daar nee op antwoordt, is het geen christelijke gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 15:11

De Geest zal er vast werken, anders waren er geen gelovigen. Het probleem is dat je je niet zomaar op basis van ledental (zeker niet in dit geval) beroepen / beroemen en stellen dat de Geest daar dus wel werkt en in gemeenten waar ze de HSV of NBV of NBG lezen bijvoorbeeld niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 sep 2014 15:41

elbert schreef:Dat is de vraag niet. De vraag is of de Geest in een christelijke gemeente werkt. Als je daar nee op antwoordt, is het geen christelijke gemeente.
De vraag is: of groei van het ledenaantal gelijk staat aan de groei van Gods Koninkrijk. En dat komt in dit berichtje van Wouter Hazeleger niet naar voren. Hij zegt: God heeft ons groei beloofd. Maar Wouter meet dit af aan menselijke aantallen.
Bovendien claimt hij de ware verkondiging binnen zijn kerkverband, door te zeggen:
De kerk heeft namelijk al meer dan 3200 leden. Volgens Hazeleger heeft het alles te maken met 'de ware verkondiging van Gods woord'. "Dat mag hier nog klinken.
Voor deze uitspraken ben ik erg huiverig. Hiermee sluit hij uit dat de Geest van God ook in andere kerken kan werken.
Grote aantallen zeggen nog niets over de geestelijke staat van mensen.
Als de Geest groei belooft is dit altijd gerelateerd aan uitbreiding van Gods koninkrijk, of in het persoonlijk groeien in het geloof in Jezus Christus (vrucht dragen).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 sep 2014 20:58

Gaat het om de plaats waar Hij altijd werkt of Hij kan werken?
De kerk, als zijnde een gebouw, kan de werkplaats van de Heilige Geest zijn maar kan ook in de kroeg zijn.

@Anoniem en Moderngelovige, wij zijn de kerk niet. Het volk Israel is de kerk en wij zijn de gemeente.

Als we een ontmoeting met de Heere willen hebben kunnen we beter naar een christelijke bijeenkomst gaan als naar de kroeg natuurlijk maar God is niet aan tijd en plaats gebonden.

De kerk, als zijnde een instituut, zeg me niet zoveel, vroeger vroeg ik als eerste aan mensen naar welke kerk ze gingen, de laatste jaren vraag ik als eerste of ze geloven en verzekerd zijn dat hun zonden vergeven zijn. De kerk is van ondergeschikt belang.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 sep 2014 21:04

Mooi gezegd Mona, daarom wordt er zoveel waarde aan grote gebouwen en grote aantallen mensen gegeven, hoe groter des te beter. Hoe groter de kerken des te huiveriger ik word.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Algemeen”