basubachs schreef:het is maar voor 6 jaren daarna hoeft gij geen slaaf meer te zijn.
en je mag je vrouw houden enzo......
ik had er best mee kunnen leven....
mijn baas moet immers dan voor mijn brood,slaapverblijf, en verder onderhoud zorgen,inclusief vrouw en kind indien u die had.
Correctie de vrouw die je baas voor je had uitgekozen.
Lees ook even Exodus 21:4-6
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan. 5 Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, 6 dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf.
Oftewel, jij bent een slaaf. je baas geeft je een vrouw die een kind baart. Na 6 jaar mag je kiezen: je vrouw en kind waar je ondertussen aan bent gehecht verlaten of voorgoed slaaf zijn.
Maar ik heb dat argument wel vaker gehoord hoor, zelfs voor de Amerikaanse slavernij. Wat lopen die zwarten nou te klagen: ze hadden werk, eten, een onderdak en kregen nog een cruise ook. De idioot die dit argument maakte werd - volledig terecht - het gebouw uitgejouwd.
christelijke slavernij was best goed geregeld...
het contract mag niet langer dan 6 jaar duren van de heer.
Ah, dat geldt echter alleen als Hebreëers andere Hebreëers als slaaf hielden. Dat staat expliciet genoemd in 
Exodus 21:2. Behoorde jij toevallig tot een omringend volk, dan is slavernij voor het leven. Maar dat schijnen christelijke slavernij-verdedigers wel vaker te vergeten.
Als je toch in exodus bezig bent:
20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.
Inderdaad: prima geregeld, zolang je maar precies hard genoeg slaat.
slavernij was vroeger lang niet zo barbaars als dat we ons voorstellen,je kon je zelf ook vrij kopen of tot vrij man gemaakt worden.
En met welk geld zou je jezelf moeten vrijkopen? Het hele concept dat mensen ontmenselijk en tot object maakt is barbaars.
alleen wie weigerde voor zijn baas te werken,werkte zichzelf in de problemen,je moest doen wat je meester zei.
anders stond er uiteraard een straf op....
Inderdaad, dus als je baas zei dat jij voor zijn plezier een ezel moest ***ken, dan had je dat maar te doen.