Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor Faramir » 06 sep 2014 17:36

jaapo schreef:@faramir: een zenuwtje geraakt?

Klopt, ik kan niet zo tegen emo-gezever.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2014 18:52

jaapo schreef:En als maar de helft van de christenen uit mijn omgeving, vroeger en nu, zich bekommert om "goed rentmeesterschap" dan vind ik dat weinig, ja. En dan vind ik dat ook nog verbijsterend.

Was het maar de helft... maar nee, men gaat met de auto naar de kerk terwijl het 10 minuten lopen is, propt zich vol met vlees op de barbecue van de kerkenraad en neemt elk jaar (of meer) het vliegtuig.

Gelukkig zijn er inderdaad ook christenen die zich hier wel om bekommeren en bijvoorbeeld een column met milieutips in het kerkblad schrijven. Zo worden anderen weer aangezet om na te denken over wat ze eten en hoe dat geproduceerd en verpakt wordt. Iedereen kan zijn steentje bijdragen op z'n eigen manier. Als je maar niet denkt dat jouw gedrag niets uitmaakt, want als consumenten hebben we samen een heleboel macht.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 sep 2014 20:03

@faramir: ook ik houd niet van emo-gezever. Mijn bijdrage was het dan ook niet. Ik ben ook geen vegetariër, maar wel matig in vlees eten. En ik weet ook niet altijd, waar het vandaan komt of wat er in zit. Op dit punt word je keer op keer belazerd. Dus ik heb wel een zenuw geraakt bij jou, maar jij vergist je in de veroorzaker. Een beetje overprikkeld, lijkt me.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 07 sep 2014 08:16

als je de oude bijbel goed leest staat er geen bloed eten,je mag dus best vlees eten zonder bloed.

"gij zult pas vlees eten als all de levende ziel het vlees verlaten heeft"

de half rauwe biefstuk moet je maar achter wegen laten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 sep 2014 08:33

jaapo schreef:@faramir: een zenuwtje geraakt? Ik heb geen enkele reden, ook maar iets toe of af te doen aan mijn reactie hierboven. En als maar de helft van de christenen uit mijn omgeving, vroeger en nu, zich bekommert om "goed rentmeesterschap" dan vind ik dat weinig, ja. En dan vind ik dat ook nog verbijsterend. Ik doe er nog iets bij: ook de helft van de christelijke boeren en burgers bekommert zich niet om de dieronterende transporten van vee. Soms zijn de stallen dan wel wat diervriendelijker, maar gaat het bij de transporten weer onchristelijk toe. Verder gaf ik al aan, dat de manier van actievoeren bij o.a. Wakker Dier niet altijd fraai is. Maar dat was in deze discussie niet het hoofdpunt. Doorzichtige zijpad-manoeuvre.

@rotterdam suggereert, dat die verhalen over plofkippen verzonnen, c.q. gelogen zijn. Ik kan je verzekeren, dat dat niet het geval is.

Ik ben m'n hele leven al werkzaam in deze sector, er zijn maar weinig landen op de wereld waar dierenwelzijn zo goed geregeld is als in Nederland.
Een verdere aanscherping van wetten en regels zijn de doodsteek voor de sector.
Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn opmerking t.a.v. het vrij verkeer binnen de E.E.G.

Een goed voorbeeld is wel het verbod op ritueel slachten.
Een verbod in Nederland ? En dan ? Wat denk je gaat er gebeuren ?
Stoppen de moslims en Joden met resp. halal en kosher vlees eten ?
Uiteraard niet, de dieren worden gewoon ritueel geslacht in het buitenland en het halal/kosher vlees rijdt gewoon de grens over.
Resultaat ? Nederlandse boeren en slachthuizen de nek omgedraaid en verder ? Noppes.

Nog een voorbeeld ? Bontfokkers verbieden - hopla de hele handel naar China.
Waar denk je dat de nertsen beter worden gehuisvest ? In China of in Nederland ?

Onchristelijke transporten ? Varkens hebben meer vierkante meter ruimte dan toeristen in een Easyjet vlucht. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2014 13:03

rotterdam schreef:Nederland kent strenge wetten t.a.v. dierenwelzijn.

Nog diervriendelijker maken ? (in ons land moet dat zeker kunnen, zeg je)

Dus uit de E.E.G. ? Vrij verkeer van goederen maar afschaffen.
Als je onze boeren gaat opzadelen met strengere eisen dan hun collega's in andere landen, weet je wat er dan gebeurd ? Je draait de veehouderij in ons land vakkundig de nek om.
Vlees en eieren komen de grens overrijden, resultaat ? Immense problemen in onze boerengezinnen en verder nul,komma,nul.
Beetje makkelijk praten als je zelf niet je brood hoeft te verdienen in deze sector.
Heb je ook nog een realistisch alternatief ?

En waarom bestaan er dan keurmerken als beter leven en zo? Probleem is inderdaad dat men met elkaar concurreert en daarom dingen niet aan wil passen. Want dan snij je jezelf in de vingers. Maar of dat nou de reden moet zijn om de bio-industrie te laten zoals die is omdat we er anders financieel minder op kunnen worden en als andere landen het niet kunnen we doen, het niet goed os voor de concurrentie.... Dat zijn precies dezelfde argumenten waarmee men de afschaffing van de slavernij lang heeft uitgesteld en waarom na die afschaffing er nog steeds mensen tegen waren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 sep 2014 14:10

Marnix schreef:
En waarom bestaan er dan keurmerken als beter leven en zo?

alles te laten zoals die is omdat we er anders financieel minder op kunnen worden en als andere landen het niet kunnen we doen, het niet goed os voor de concurrentie.... Dat zijn precies dezelfde argumenten waarmee men de afschaffing van de slavernij lang heeft uitgesteld en waarom na die afschaffing er nog steeds mensen tegen waren.

Keurmerk beter leven ; als jij je karbonaadje uitsluitend wil afsnijden van een varken die 0,2 m2 meer ruimte gehad heeft tijdens het vetmesten en je wil daar ook nog een keurmerk aanhangen is voor mij geen enkel probleem, vrijheid-blijheid.
Die keurmerk jongens en meisjes zijn overigens altijd gevestigd in de mooiste kantoren en bedelen zichzelf een riant salaris toe. Een salaris wat wordt doorbelast aan de aangesloten boeren.
Het probleem is dat je het tot norm wil verheffen en het jan-en-alleman door de strot duwen.

Financieel minder van worden ? Voor de duidelijkheid nog even een vraagje "ben je zelf ook werkzaam in deze sector of ben je principieel op andermans kosten"?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2014 11:34

Ik ben niet werkzaam in die sector.... En als je dat wel bent snap ik dat je graag genoeg wil verdienen. Het probleem is dan ook wel wat complex..... Ik constateer wel dat vanwege het gedrag van de consument (wil iedere dag vlees maar het moet wel heel goedkoop zijn) er misstanden zijn.... en het is lastig dat terug te draaien.... juist omdat de consument niet meer wil betalen voor "eerlijk vlees". Dus ik wil de schuld niet in eerste instantie bij de vleesbedrijven leggen.... En het is niet makkelijk om zomaar een goede oplossing te bedenken. Maar daarmee is wat er gebeurt nog niet goed (ik noem daarom de situatie dat men zo afhankelijk was van slaven dat de slavernij afschaffen ook financieel slechte gevolgen had op de korte termijn).

Een echte oplossing op korte termijn weet ik zo niet, er moet bij de consument een stuk bewustwording komen... en zelf eet ik een aantal dagen in de week geen vlees en als ik wel vlees haal betaal ik meer. Het is een misschien een druppel op een gloeiende plaat maar van "ik kan met wat ik doe toch niets veranderen dus maak ik me er niet druk om" is de wereld nog nooit beter geworden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 10:11

In de eerste berichten van dit topic wordt Hand. 10 genoemd, waarbij gesteld wordt dat het nu (sinds Hand. 10) het ook voor Joden (iig voor Christenen) het toegestaan zou zijn om alle dieren en vissen te eten. Dit zou in afwijking zijn van de Torah, met name Leviticus, waar een uitgebreide lijst wordt genoemd wat wel rein is en wat niet rein is.

Het is een onjuiste conclusie dat het eten van alle dieren en vissen nu toegestaan is, op grond van Hand. 10. Dat kunnen jullie ook heel goed lezen in vers 28: "En hij zei tegen hen: U weet dat het een Joodse man niet toegestaan is om met iemand van een ander volk om te gaan of bij hem binnen te gaan; maar God heeft mij laten zien dat ik geen mens onheilig of onrein mag noemen."

Het visioen gaat niet over dieren, of over wat je wel of niet mag eten, het gaat over mensen!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 sep 2014 08:52

Arco schreef:In de eerste berichten van dit topic wordt Hand. 10 genoemd, waarbij gesteld wordt dat het nu (sinds Hand. 10) het ook voor Joden (iig voor Christenen) het toegestaan zou zijn om alle dieren en vissen te eten. Dit zou in afwijking zijn van de Torah, met name Leviticus, waar een uitgebreide lijst wordt genoemd wat wel rein is en wat niet rein is.

Het is een onjuiste conclusie dat het eten van alle dieren en vissen nu toegestaan is, op grond van Hand. 10. Dat kunnen jullie ook heel goed lezen in vers 28: "En hij zei tegen hen: U weet dat het een Joodse man niet toegestaan is om met iemand van een ander volk om te gaan of bij hem binnen te gaan; maar God heeft mij laten zien dat ik geen mens onheilig of onrein mag noemen."

Het visioen gaat niet over dieren, of over wat je wel of niet mag eten, het gaat over mensen!

Hoezo over mensen? Vers 28 van Handelingen 10 wel, maar de verzen 10-16 gaan toch duidelijk over dieren! Petrus zegt duidelijk tegen de Here dat hij nog nooit iets gegeten heeft dat onheilig of onrein is. Maar God zegt in het visioen dat Hij het rein verklaard heeft.

Handelingen 10:10-16
10 En hij werd hongerig en verlangde te eten, en terwijl men iets gereed maakte, geraakte hij in zinsverrukking, 11 en hij zag de hemel geopend en een voorwerp nederdalen in de vorm van een groot laken, dat aan de vier hoeken nedergelaten werd op de aarde; 12 hierin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en allerlei vogelen des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet! 14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Here, want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was. 15 En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden. 16 En dit geschiedde tot driemaal toe, en terstond werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 08:59

Arco schreef:In de eerste berichten van dit topic wordt Hand. 10 genoemd, waarbij gesteld wordt dat het nu (sinds Hand. 10) het ook voor Joden (iig voor Christenen) het toegestaan zou zijn om alle dieren en vissen te eten. Dit zou in afwijking zijn van de Torah, met name Leviticus, waar een uitgebreide lijst wordt genoemd wat wel rein is en wat niet rein is.

Gelukkig ben ik een heiden die alles mag eten wat het vleeshuis aanbiedt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 sep 2014 12:18

Het is natuurlijk een raar verhaal als je bepaalde teksten niet letterlijk zou nemen, zoals de voorschriften over rein en onrein eten, en dat je een visioen wel letterlijk neemt.

Het visioen is het middel die God gebruikt om Petrus duidelijk te maken dat hij naar de heiden, Cornelius, mag gaan om het Evangelie te vertellen. En zoals ik al zei, wist Petrus dat het om mensen ging, niet om dieren. Gelukkig maar, want ik mag meer zijn dan een dier. Ik ben een parel in Gods Hand.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 sep 2014 13:24

Aangezien hier veel gesproken wordt over wet-gerelateerde zaken, is dit artikel misschien wel interessant om ernaast te lezen (is wel in het Engels):

http://theresurgence.com/2013/08/13/the ... tament-law
Laat je leiden door Hem!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 14:01

Ik hou het op de bijbelse, christelijke vrijheid:
23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.
24 Laat niemand zijn eigen voordeel zoeken, maar ieder dat van de ander.
25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
26 Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 sep 2014 08:11

Tijn schreef:Aangezien hier veel gesproken wordt over wet-gerelateerde zaken, is dit artikel misschien wel interessant om ernaast te lezen (is wel in het Engels):

http://theresurgence.com/2013/08/13/the ... tament-law

Het artikel maakt een onderverdeling tussen burgerlijk, ceremonieel en moreel in de Torah. Die onderverdeling staat nergens in de Bijbel, dus een dwaalleer.

mealybug schreef:Ik hou het op de bijbelse, christelijke vrijheid:
23 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.
24 Laat niemand zijn eigen voordeel zoeken, maar ieder dat van de ander.
25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
26 Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.

Context, context, context.

Het gaat hier om de omgang met een ongelovige. Pas op met tekst-shoppen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”