caprice schreef:Loezje schreef:Even terugkomend op het verschil GG en GGiN: dit bestaat idd hoofdzakelijk uit het verschil in aanbod van genade (in GGiN wordt de bijzondere (!) genade alleen aangeboden aan de uitverkorenen).
De motivatie in hedendaags Nederlands: als een dominee ook de bijzondere genade aan niet-uitverkorenen aanbiedt, betekent dat dus dat deze genade geweigerd kan worden (want: ze zijn niet uitverkoren, dus de bijzondere genade is niet voor hen). Deze weigering strookt niet met de totale doodstaat van de mens (dood in Adam), waardoor de mens dus helemaal niet meer kan kiezen.
Niet bij iedereen is de verkiezing vastgemaakt. Niet iedere uitverkorene weet ook dat hij uitverkoren is.
Ik vrees dat in die kerk het kleine geestelijke leven (veelvuldig?) vertrapt wordt.
Je moet uitverkiezing nooit los maken van God (die door Jezus) zei: Een ieder die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.
Die tekst en uitverkiezing mag je nooit loskoppelen!!! Dan krijg je hele vreemde situaties.