Wanneer laat God zich zien?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harmonica
Mineur
Mineur

Re: Wanneer laat God zich zien?

Berichtdoor Harmonica » 05 sep 2014 17:27

RogerS schreef:Ik ben momenteel geen christen. Ik geloof in God, maar ik vind het moeilijk om me te laten overtuigen door de Bijbel omdat ik veel dingen die ik daar lees moeilijk vind om te geloven.

Ik kom uit een milieu waar vrijwel niemand christen is. De normen en waarden die mij zijn bijgebracht stroken ook niet altijd met de christelijke normen en waarden. Ik probeer goed voor mensen te zijn, maar ik zou het bijvoorbeeld vanuit m'n eigen normen en waarden niet slecht vinden om seks te hebben om seks te hebben met een meisje voor het huwelijk, zolang je dat maar op een verantwoorde manier doet. Zo zijn er wel meer zaken die ik zelf graag doe, maar die vanuit het perspectief van het christelijk geloof niet wenselijk zouden zijn.

Ik heb het idee dat, als er iets als een "ware religie" bestaat, ik niet zal gaan geloven puur door de tekst te lezen; iets in mij moet a.h.w. "getriggerd" worden omdat ik rationeel gezien veel dingen erg moeilijk te geloven vindt.

Mijn vraag is dan ook: wanneer laat, in jullie ogen, God zich zien? Zijn er bepaalde zaken die je kunt doen die dit proces makkelijker maken? En zijn er dingen die je juist beter kunt laten (bv. seks hebben zonder huwelijkspartner) waardoor God zich makkelijk aan je kan openbaren?

Ik zit gewoon in dubio omdat ik wel graag het geloof wil ontvangen als zoiets bestaat, maar ik vind het ook nogal radicaal om me aan de regels van een religie te houden wanneer ik nog niet een aanhanger ben van deze religie......

Goede vragen! Ik ben zelf geen wedergeboren christen maar er wel van overtuigd dat het (iig in grove lijnen) waar is. Ik herken wel wat van de fase waar je doorgaat, ben zelf Agnost geweest die ook wel in God geloofde maar geloofde niet echt in religie en in alle specifieke regeltjes die erbij kwamen kijken.

Allereerst is er niks mis met je scepticisme , je zou inderdaad niet zomaar iets wat geschreven is voor waar moeten nemen (een fout die vele christenen en religieuzen in het algemeen ook begaan).

Voordat je echter bezwaar maakt tegen allerlei specifieke regels (seks voor het huwelijk) lijkt het me verstandiger om eerst eens te kijken of de fundamentele punten van het christendom je aanspreken en je 'waar' lijken. Om te kijken of er een rationele basis is voor die claims en wat die claims nou eigenlijk precies inhouden. Ken namelijk genoeg christenen die anders denken over seks voor het huwelijk maar in mijn ogen toch zeker 'echte' christenen zijn. Het lijkt me dus verstandiger eerst uit te zoeken wat nou echt fundamenteel is om jezelf een christen te mogen noemen.

Verder geloof ik zelf (niet mainstream christelijke opinie ofzo) dat een van de redenen dat God zich verborgen houdt is omdat dit je extra vrijheid en verantwoordelijkheid geeft. Ik denk dat God niet alleen wil dat je hem zoekt, maar dat hij het ook belangrijk vindt dat je zelf vrijwillig ervoor kiest om tijd en moeite te steken in de belangrijkste vragen die er zijn; Wie ben ik, waarom besta ik, waar ga ik naartoe, en wat zou ik moeten doen?

Ikzelf besteedde nauwelijks aandacht aan deze vragen omdat ik teveel focus had op mezelf of op meer materiële, oppervlakkige dingen. Totdat ik wat nare dingen meemaakte en besloot dat ik nu definitief wou weten of er een doel zat achter mijn bestaan etc.

Dus zonder te beweren dat je te weinig moeite hebt gedaan (geen idee hoeveel tijd je erin hebt gestoken) kan het sowieso geen kwaad om je in ieder geval af te vragen wat je nog meer zou kunnen doen. Heb je bijvoorbeeld al de beste verdedigingen van het christendom opgezocht? Heb je het verhaal van Jezus al onderzocht en gekeken wat de bewijzen zijn daarvoor?

Toen ik begon aan mijn zoektocht dacht ik al te weten hoe het christendom in elkaar stak en wat de 'bewijzen' waren daarvoor, maar ik kwam erachter dat ik eigenlijk geen idee had. Als je denkt dat je nog meer kan doen, zou ik bv eens zoeken op William Lane Craig, Stephen Meyer, Hugh Ross, Rob Collins of in Nederland Emanuel Rutten. Hebben mijn beeld op het christendom echt radicaal veranderd :)
Laatst gewijzigd door Harmonica op 06 sep 2014 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
My 2 cents is free

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 sep 2014 18:15

Anoniem_89 schreef:Jezus kwam in mijn leven toen ik bad; 'Als echt U bestaat, laat het mij dan zien'.

Simpel, maar God hoort wie Hem aanroepen.
Pcrtje schreef: Waarom gebeurt dat dan niet altijd?

Het staat in de bijbel.
Waarom het niet altijd zo gaat weet ik niet.
Misschien omdat er nog bepaalde zaken zijn waar je mee moet breken?

Ik bid en hoop dat jij God weer mag vinden zoals vroeger.
In het begin had ik ook moeite om te accepteren dat Jezus voor alle zonden gestorven is. Die zekerheid mag je eigenlijk al hebben zonder het echt te beseffen.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 05 sep 2014 20:11

Anoniem_89 schreef:Het staat in de bijbel. Waarom het niet altijd zo gaat weet ik niet. Misschien omdat er nog bepaalde zaken zijn waar je mee moet breken? Ik bid en hoop dat jij God weer mag vinden zoals vroeger. In het begin had ik ook moeite om te accepteren dat Jezus voor alle zonden gestorven is. Die zekerheid mag je eigenlijk al hebben zonder het echt te beseffen.

Jezus is gestorven voor al onze zonden destijds, dat is zeker zo. Er stelt zich de vraag wie er dan vandaag hetzelfde gaat doen, we hebben immers een nieuwe berg zonden opgebouwd. Tenzij we allen zonder zonden leven, wat twijfelachtig is. Het is elke dag zichtbaar.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 sep 2014 21:30

Anoniem_89 schreef:Ik bid en hoop dat jij God weer mag vinden zoals vroeger.
Haha, dat is lief van je maar eerlijk gezegd wil ik niet terug naar vijf jaar terug. 8-[
"Een libelle zweeft over het water..."

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 06 sep 2014 07:59

Pcrtje schreef:Haha, dat is lief van je maar eerlijk gezegd wil ik niet terug naar vijf jaar terug. 8-[
Wat doe je nu concreet met dat geschenk?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 sep 2014 08:30

tandem schreef:Jezus is gestorven voor al onze zonden destijds, dat is zeker zo. Er stelt zich de vraag wie er dan vandaag hetzelfde gaat doen, we hebben immers een nieuwe berg zonden opgebouwd. Tenzij we allen zonder zonden leven, wat twijfelachtig is. Het is elke dag zichtbaar.

Rom 8:1
Zo is er dan geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.

Ik geloof dat God ons altijd wilt reinigen wilt van alle zonden, dat we niet elke zonde hoeven te belijden als we in Hem blijven.
Wanneer we niet in Jezus blijven door bewust te zondigen (bijvoorbeeld dronken worden, overspel plegen) dan moeten we daar wel vergeving voor vragen.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 06 sep 2014 09:28

Anoniem_89 schreef:Rom 8:1
Zo is er dan geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.

Ik geloof dat God ons altijd wilt reinigen wilt van alle zonden, dat we niet elke zonde hoeven te belijden als we in Hem blijven. Wanneer we niet in Jezus blijven door bewust te zondigen (bijvoorbeeld dronken worden, overspel plegen) dan moeten we daar wel vergeving voor vragen.

Zo is dat, God oordeelt niet maar geeft continu vingerwijzingen om een vredig en deugdelijk bestaan te leiden, dit in tegenstelling tot het lijden dat we onszelf op de hals halen door niet naar God te luisteren. Anno 2014 is het geen zaak om nog meer boeken hierover te schrijven, het wordt nu kunst om dat in daden om te zetten. Er ontbreekt niets om dat ook te doen, ook vroeger niet waardoor het zogeheten 'dwalen' mag bevestigd worden. En dat we dwalen mag zich vandaag meer dan ooit uiten in de vorm van een zogeheten 'economische' crisis, antwoorden om dit te herstellen liggen op de tafel, letterlijk. Ook hier zien we dat God ons genegen is, in weerwil van wie het tegendeel beweren wil. 'Dronken' is een andere term voor 'dwalen', niet onmiddellijk iets met alcohol te maken.

Res Non Verba

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 07 sep 2014 08:20

nooit,wij mogen geen beeltenis van god maken,hij laat zichzelf nooit zien makkelijk opgelost.
wie ik niet kan zien kan ik ook niet afbeelden.

RogerS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RogerS » 07 sep 2014 10:48

Hi allemaal, thanks dat jullie allen de moeite nemen om te reageren op mijn vragen! Een aantal reacties riepen bij mij ook nieuwe vragen op:

Julian Brasser schreef:@RogerS Ik daag je uit om te doen wat in mijn onderschrift staat. En bedenk dat je niet terug bij af bent als je faalt. Want als je het vervolgens belijdt aan Jezus met een goed voornemen erbij, dan zijn je zonden vergeven, en ben je wéér een stukje gegroeid in je relatie met Jezus.

Heb je daar niet meer geloof en vertrouwen voor nodig dan ik momenteel heb?

Anoniem_89 schreef:
Het staat in de bijbel.

In het begin had ik ook moeite om te accepteren dat Jezus voor alle zonden gestorven is. Die zekerheid mag je eigenlijk al hebben zonder het echt te beseffen.

Met wat voor zaken zou je dan moeten breken? Is er in de Bijbel een tekst te vinden die zegt dat we met bepaalde zaken moeten breken voordat we het geloof ontvangen?

Daarnaast zeg je dat ik die zekerheid mag hebben zonder het echt te beseffen. Kun je me uitleggen wat je daarmee bedoelt?

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 07 sep 2014 11:05

basubachs schreef:nooit,wij mogen geen beeltenis van god maken,hij laat zichzelf nooit zien makkelijk opgelost. wie ik niet kan zien kan ik ook niet afbeelden.

Waarmee je tegelijkertijd zegt dat je God onmogelijk kan missen, zij het nonduaal.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2014 11:24

God laat zich zien wanneer valse redeneringen worden afgebroken.

antoon

Berichtdoor antoon » 07 sep 2014 12:46

Ik heb persoonlijk twee problemen met dit idee. Ten eerste dat zolang je geen resultaat boekt, je dus niet oprecht genoeg hebt gezocht. Er is dus bij voorbaat slechts 1 uitkomst mogelijk en zo lang je die niet bereikt, ligt dat aan jezelf.

Het twee probleem is dat het brein bijzonder goed is om gewenste ervaringen te simuleren. Dus als je je brein maar lang genoeg vertelt dat je iets zou moeten ervaren, zal je brein je die ervaring uiteindelijk ook wel geven. Maar die ervaring staat dus geheel los van zaken buiten je brein en je zult dus een manier moeten vinden om onderscheid te maken tussen 'gesimuleerde ervaringen' en 'echte ervaringen'.

Boeiend in zijn vormgeving
vaak word er geen response ervaren, klopt, toch zegt Paulus dat hij God niet ver is van iedereen, ik vind dat ikzelf kan praten over een duidelijke ervaring van het bestaan en belangstelling van God.

Dan onderscheid maken in ervaringen, want ik geloof ook dat het brein een gewenste of ongewenste rol kan spelen, echter als de ervaring geheel buiten je zelf staan zonder dat je er enige invloed op hebt dan kan het mogelijk van God komen

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 07 sep 2014 17:29

antoon schreef:Boeiend in zijn vormgeving. Vaak word er geen response ervaren, klopt, toch zegt Paulus dat hij God niet ver is van iedereen, ik vind dat ikzelf kan praten over een duidelijke ervaring van het bestaan en belangstelling van God. Dan onderscheid maken in ervaringen, want ik geloof ook dat het brein een gewenste of ongewenste rol kan spelen, echter als de ervaring geheel buiten je zelf staan zonder dat je er enige invloed op hebt dan kan het mogelijk van God komen

Van die strekking inderdaad, God staat dichter bij ons dan we kunnen en zelfs durven vermoeden. God zit in ons aller denken als de bron en creator van al het kenbare, als we ons diep bewust worden van dit eenvoudige feit, dan stroomt God binnen als een geschenk, door merg en been.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 sep 2014 19:16

Anoniem_89 schreef:
Het staat in de bijbel.

RogerS schreef:Met wat voor zaken zou je dan moeten breken? Is er in de Bijbel een tekst te vinden die zegt dat we met bepaalde zaken moeten breken voordat we het geloof ontvangen?

Daarnaast zeg je dat ik die zekerheid mag hebben zonder het echt te beseffen. Kun je me uitleggen wat je daarmee bedoelt?

Ik bedoel dan bijvoorbeeld verslavingen waar je vast aan wilt houden, of aan occulte zaken.

Er staat in Johannes 3:16 dat als iemand in Hem gelooft niet verloren zal gaan maar het eeuwig leven zal ontvangen.

Ook staat in de bijbel dat Jezus zei dat Hij de Heilige Geest zou zenden die altijd bij ons zal zijn.

Als ik Hem oprecht volg, Hem dien met heel mijn hart, dan mag ik toch de zekerheid hebben dat ik in Zijn ogen het 'goede' doe. Ik hoef niet te twijfelen of Hij nog wel van mij houdt en voor mij zorgt.

RogerS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RogerS » 20 sep 2014 20:17

mohamed schreef:God laat zich zien wanneer valse redeneringen worden afgebroken.

Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”