Priesterboord voor dominees?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2014 15:01

benefietdiner schreef:Is de grootste dwaling in de christelijke kerk.

Ik denk dat als iemand dwaalt, dat jij dat bent - een "christen" die geen lid is van een kerk, daarom ook niet deel kan nemen aan het Heilig Avondmaal (of de Eucharistie). Je bent een eenling, je maakt geen deel uit van de Gemeente van Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 sep 2014 16:10

Optimatus schreef:Ik denk dat als iemand dwaalt, dat jij dat bent - een "christen" die geen lid is van een kerk, daarom ook niet deel kan nemen aan het Heilig Avondmaal (of de Eucharistie). Je bent een eenling, je maakt geen deel uit van de Gemeente van Christus.
Dat mag jij denken. Het lidmaatschap van een gemeente is geen grond voor het avondmaal en ben daardoor ook geen eenling. En….. niemand maakt uit met een mantel, baret op, kraag of mantel om of toga aan of ik in Christus ben of tot mijn deel heeft dan Hij alleen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2014 16:18

Jaja, wel de lusten en niet de lasten van een gemeente. Dat stinkt naar parasitair protestantisme.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2014 20:50

benefietdiner schreef:Is de grootste dwaling in de christelijke kerk.
Het is de zondige neiging van de mens om de een boven de ander te plaatsen met een of ander kledingstuk. Een predikant (en andere) is niet meer dan een mens in de gemeente al mag hij dan toevallig voorgaan in de gemeente.
Afschaffen en Bijbels gaan Matteüs 6:24-34

Als dit 'de grootste dwaling in de christelijke kerk' is, dan valt de rest wel mee, lijkt me.
Beetje raar als je denkt dat dit 'de zondige neiging van de mens is om de een boven de ander te plaatsen met een of ander kledingstuk'.
Het zorgt voor herkenbaarheid en onderscheid.

Neem een politieagent. Er stopt echt niemand voor hem als hij een stopteken geeft zonder uniform.
Met uniform is het ineens anders.
Een verpleegkundige in uniform is als zodanig herkenbaar en aanspreekbaar...

En een dominee dus ook...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2014 20:56

"Wat de boer niet kent, eet-ie niet" luidt het spreekwoord.
Alles wat anders is, is vreemd: we zijn immers 'behoudend', oftewel: we houden wat we hebben?

Maar wat is er nou werkelijk op tégen dat een predikant ook doordeweeks als zodanig herkenbaar en dus ook aanspreekbaar is? We leven in een wereld waar christenen een minderheid vormen. Dan is die herkenbaarheid toch juist goed?

In het artikel vaar Mona naar linkte, wordt verwezen naar het boekje "100 tips & stops voor de missionaire gemeente" dat door de PKN is uitgegeven. Daar staat als tip 92: ‘Doe eens gek, draag een boordje.’
Ds. André van den Bor, predikant van de Protestantse Gemeente Bathmen, vond het idee in eerste instantie vond ik het idee belachelijk, maar later dacht hij: waarom eigenlijk niet, waarom gaan predikanten anoniem over straat?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 sep 2014 21:08

schelpje3 schreef:Maar in je eentje H.A. vieren, lijkt mij tamelijk bespottelijk.

Welnee, als je relatie met God goed is, wat is dan het probleem?
Ik doe het ook bij voorkeur in de gemeente of met een groep, maar als het niet anders kan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 sep 2014 21:11

JeeWee schreef:In het artikel vaar Mona naar linkte, wordt verwezen naar het boekje "100 tips & stops voor de missionaire gemeente" dat door de PKN is uitgegeven. Daar staat als tip 92: ‘Doe eens gek, draag een boordje.’
Ds. André van den Bor, predikant van de Protestantse Gemeente Bathmen, vond het idee in eerste instantie vond ik het idee belachelijk, maar later dacht hij: waarom eigenlijk niet, waarom gaan predikanten anoniem over straat?

Wij wonen in een flat, 4e verdieping. Hebben nu sinds vandaag de sleutel.
Ik ga een groot stuk papier over de balustrade hangen met een bijbeltekst erop. :mrgreen:
Even nog kijken welke. Heerlijk man, 80% allochtoon hierzo, ik ben benieuwd hoe de buurt reageert.. 8)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2014 21:59

Anoniem_89 schreef:Wij wonen in een flat, 4e verdieping. Hebben nu sinds vandaag de sleutel.
Ik ga een groot stuk papier over de balustrade hangen met een bijbeltekst erop. :mrgreen:
Even nog kijken welke. Heerlijk man, 80% allochtoon hierzo, ik ben benieuwd hoe de buurt reageert.. 8)

Ja? En wat is je punt?
Het gaat hier niet over de herkenbaarheid als christen, maar als ambstdrager.

Ds. Joost Röselaers van de Nederlandstalige gemeente in Londen liep met boord in de Engelse hoofdstad langs enkele zwervers die hem toeriepen: 'Father, help me!' Hij raakte daardoor inderdaad met hen in gesprek. Ook in de trein werd hij op zijn geestelijke beroep aangesproken, namelijk door aangeschoten bankiers. Röselaers kan dan ook niet anders dan concluderen dat de reacties voluit positief waren in de zin van uitnodigend. Mensen herkenden hem als zijnde van een kerk....

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 sep 2014 22:14

JeeWee schreef:Ja? En wat is je punt?
Het gaat hier niet over de herkenbaarheid als christen, maar als ambstdrager.

Ds. Joost Röselaers van de Nederlandstalige gemeente in Londen liep met boord in de Engelse hoofdstad langs enkele zwervers die hem toeriepen: 'Father, help me!' Hij raakte daardoor inderdaad met hen in gesprek. Ook in de trein werd hij op zijn geestelijke beroep aangesproken, namelijk door aangeschoten bankiers. Röselaers kan dan ook niet anders dan concluderen dat de reacties voluit positief waren in de zin van uitnodigend. Mensen herkenden hem als zijnde van een kerk....

Mijn punt is dat ik sinds ik gebeden heb of God door mij heen mocht werken om zo een getuige van Hem te mogen zijn, dat mensen mij zien 'stralen'. Dat hebben div. mensen gezegd, ik heb toen getuigd dat het van God kwam, toen heb ik ook wat over het evangelie kunnen delen.

Ook zien mensen mij snel als een moslim (ik ben licht getint), dus als ik zeg dat ik christen ben dan heb ik gelijk weer een praatje..

Ik ben toch ook ambtsdrager?
Ik ben ambassadeur van het koninkrijk van Jezus Christus.

Omdat ik mijn dagelijkse leven wil laten leiden door Zijn Heilige Geest geeft Hij mij de woorden die ik moet spreken.

Galaten 2:20
20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2014 22:44

Anoniem_89 schreef:Ik ben toch ook ambtsdrager?
Ik ben ambassadeur van het koninkrijk van Jezus Christus.

Ja en toch is het anders.
Niet iedereen is rechter, of politieagent...
Het gaat hier simpelweg even over predikanten.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 04 sep 2014 23:44

"Wat de boer niet kent, eet-ie niet" luidt het spreekwoord.
Alles wat anders is, is vreemd: we zijn immers 'behoudend', oftewel: we houden wat we hebben?

Tja, de predikanten in onze gezindte zijn altijd al als zodanig te herkennen. Volgens mij niets met behoudend te maken dat ik het onzin vind om daar ook nog een extra boordje aan toe te voegen 8)
(zie m al gaan, zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas, waar moet dat boordje dan nog, om zn arm ofzo? 8-[ )

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 sep 2014 07:02

jamillah schreef: Tja, de predikanten in onze gezindte zijn altijd al als zodanig te herkennen.

Tja, 'in onze gezindte' is inmiddels een redelijk in zich zelf gekeerd clubje met weinig missionaire ideeën....
Maar is hij voor buitenstaanders te herkennen? En denk je dat buitenstaanders dan zo iemand aansp[reken? Die denken hooguit dat-ie naar een begrafenis gaat of into gothic is...

jamillah schreef:Volgens mij niets met behoudend te maken dat ik het onzin vind om daar ook nog een extra boordje aan toe te voegen 8)
(zie m al gaan, zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas, waar moet dat boordje dan nog, om zn arm ofzo? 8-[ )

Als je goed het openingstopic had gelezen, had je kunnen zien dat ik juist niet op de behoudende groep doelde. Daar is verandering vaak synoniem aan afglijden..

Tot op heden heb ik nog geen enkel argument kunnen lezen waarom een dominee dat niet zou doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 07:12

Emm, wat een heibel om niks weer hier.

Nergens worden voorgangers, apostelen enzovoorts opgeroepen bepaalde kleding aan te doen. Nergens wordt het ze ook verboden, tenzij ze aan hun kleding status willen gaan ontlenen.

Dus, als iemand specifieke kleding aan doet, een boordje, een pak, tot eer va God, met goede bedoelingen, dan is dat prima. En als iemand dat niet doet om goede redenen en tot eer van God, dan is dat ook prima. Maak je niet zo druk om uiterlijkheden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 sep 2014 07:16

Marnix schreef:Maak je niet zo druk om uiterlijkheden.

Daar ben ik inderdaad wars van...
Maar als uiterlijkheden er letterlijk voor kunnen zorgen dat in een geseculariseerde wereld predikanten zichtbaar en aanspreekbaar zijn, dan kan het alleen maar winst opleveren.
Toch?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 sep 2014 07:40

Zo te lezen is het vooral angst om wat anders, angst omdat iets buiten de eigen traditie valt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”