emeth schreef:Daarom laat ik dat soort dingen over aan mannen als Drs Joris Kregting van het KASKI die daar hele mooie onderzoeken naar doet en rapporten over schrijft. Genoeg andere deskundigen die tot dezelfde conclusies komen.
Een citaat van hem met een link voor de verdere wetenschappelijke onderbouwing volstaat ook prima.
In 1971 was het getelde katholieke kerkbezoek gedurende het weekend nog bijna 2 miljoen mensen, dit nam af naar bijna 1,3 miljoen in 1980, toen naar bijna 730.000 in 1990, en daalde verder naar bijna 440.000 in 2000 en nu zitten we op zo'n 200.000 katholieke kerkgangers.
Indien je verstand van statistiek had dan zie je al dat de lijn niet recht is, dat er een zware curve in zit. Zelfs een kind kan dat zien (groep 7 zo ongeveer)
1971 - 1980 afname 700.000
1981 - 1990 afname 570.000
1991 - 2000 afname 290.000
2001 - 2010 afname 240.000
Er zal nog wel een grote afname zijn. Er zullen vele kerken gesloten worden, deels om de daling van de laatste decennia te corrigeren deels om de daling van de komende decennia op te vangen. Er zullen echter altijd wel katholieke Kerken overblijven in Nederland. Stellen dat de laatste katholiek het licht uit zal doen in Nederland is niet meer dan wensdenken. Ik zie dan ook zeer graag een letterlijk citaat van de Drs waarin blijkt dat hij zegt wat jij hier zegt. Het zou namelijk niet netjes zijn om anderen woorden in de mond te schuiven die ze nooit hebben gezegd.
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat er een trendbreuk komt. Zo genoeg onderbouwd?
Nee. Daarnaast voeg je inhoudelijk niets toe aan het topic, je helpt de topicstarter niet. Dat jij graag ziet dat de katholieke Kerk uit Nederland (en de wereld) verdwijnt is algemeen bekend.
Ps; ben jij dezelfde Emeth als die van kerknieuws.nl? Ik ben er voor het gemak maar even vanuit gegaan vandaar de toon.