Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 17:14

Boerin schreef:De ouders van een vriendin van mij hadden een melkveebedrijf en die hadden gewoon hun eigen koe in de vriezer hoor
Dat is ook geen probleem, alle koeien mogen in mijn vriezer terecht komen maar als je zelf een eigen koe hebt, die je van kalf af aan 'vertroetelt' hebt, dan is het opeten van haar opeens wat lastiger...
Dan krijg je last van het welbekende 'flappie-syndroom'.
Voor degene die niet weet wat dat is, volgt hier een uitleg:

https://www.youtube.com/watch?v=aVnxuGW7eIg
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2014 17:23

Grappig, ik denk niet dat ik daar last van zou hebben. We hebben hier ruimte voor wat kippen en evt een varken ofzo, en ik vermoed dat ik die tzt met smaak zal verorberen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 18:52

Nee, mijn man zou daar ook echt niet om malen, en gewoon nog een extra stukje vlees nemen :wink:
Maar vrouwen zijn anders hé...
Die zijn wat gevoeliger...
Of zoals mannen zeggen: die janken eerder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2014 20:15

Toch (sorry dames) is het kortzichtig. Dat varken en die kippen hebben een fantastisch leven gehad. En die kippen van de kiloknallers niet. Maar daar worden weinig tranen om gelaten...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 20:36

Marnix schreef:Maar daar worden weinig tranen om gelaten...
Ja dat is droevig genoeg. Dierenleed is verwerpelijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2014 22:57

mona schreef:Maar vrouwen zijn anders hé...
Die zijn wat gevoeliger..

Nooit wat van gemerkt. :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2014 22:58

Marnix schreef:Maar daar worden weinig tranen om gelaten...

mona schreef:Ja dat is droevig genoeg. Dierenleed is verwerpelijk.

Mee eens, maar is het niet de vraag waarin voorzien wordt? Veel mensen vinden dierenleed vreselijk maar nog veel erger vinden ze hogere prijzen. Helaas gaat dat niet samen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 sep 2014 00:39

En daar duikt het weer op: de meesten zijn ervan overtuigd, dat de wetten uit het O.T. voor ons niet meer van toepassing zijn, maar die over homoseksualiteit gaan toch weer wel. Ik verbaas me elke keer zeer over hen die de bijbel als een soort supermarkt gebruiken. Af en toe met het eigenzinnige winkelwagentje erheen en uit de schappen halen, wat jou op dat moment het beste uitkomt.
Over vlees eten: ik doe het met mate en probeer zo veel mogelijk vlees te eten van dieren die een goed en waardig leven hebben gehad. Maar je weet het niet altijd precies. Gelukkig beginnen de kritische geluiden over de bio-industrie steeds luider te klinken. Terecht. Christenen zouden uit zichzelf, om hun geloof, dit moeten afwijzen. Maar dat gebeurt niet. Niet bij de chr. producenten en niet bij de chr. consumenten. Nou ja, ten dele dan. Er zijn ook vele medegelovigen die wel terdege om hun geloofsprincipes de bio-industrie afwijzen of op z'n minst zeer kritisch benaderen. Maar dat kan in diverse geloofskringen nog stukken beter.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2014 15:48

mohamed schreef:
Mee eens, maar is het niet de vraag waarin voorzien wordt? Veel mensen vinden dierenleed vreselijk maar nog veel erger vinden ze hogere prijzen. Helaas gaat dat niet samen.

Dat is inderdaad het probleem. De mens wil iedere dag vlees eten maar er niet een schappelijke prijs voor betalen.... Dat is de kant van de consument. Van de producent heb je de kant dat men met elkaar concurreert en daarom manieren zoekt om de kosten te verlagen zodat ze met een lagere prijs kunnen komen. Want de mens is zo naief om het goedkoopste stukje vlees uit de schappen te halen.... en staat zo ver van de voedselindustrie dat het niet weet en niet deert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2014 09:25

Het verbaast me nogal dat het milieu jullie niets lijkt te schelen. Veel van jullie hebben kinderen. Wil je de aarde dan zo vervuilen dat zij in de problemen komen?

Jullie zouden ook kunnen zeggen als: 'Wow, ik wist niet dat het zo'n invloed had, vanaf nu ga ik één dag in de week geen vlees eten.'

Over dat veganisme ongezond zou zijn: dat ligt er maar aan hoe je het invult. Er zijn bestaan obese veganisten die leven op wit brood en cola, dat is inderdaad ongezond. Maar als je groente, fruit, granen, knollen en zoveel mogelijk onbewerkt eet, is dat een heel gezond dieet. Mocht je daar meer over willen weten, kijk dan maar eens op http://www.eetvoorjeleven.nu. B12 is daarnaast het enige dat je perse moet slikken om gezond te blijven als veganist.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2014 09:50

Dan slik ik wel een hamburger en voer de B12 aan de gootsteen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 09:55

Lalage schreef:Het verbaast me nogal dat het milieu jullie niets lijkt te schelen. Veel van jullie hebben kinderen. Wil je de aarde dan zo vervuilen dat zij in de problemen komen?

Ik denk dat we al genoeg doen de laatste decennia en met behulp van de techniek zullen we nog meer doen om een leefbare omgeving voor onze kinderen (die ik niet heb) achter te laten.
Jullie zouden ook kunnen zeggen als: 'Wow, ik wist niet dat het zo'n invloed had, vanaf nu ga ik één dag in de week geen vlees eten.'

Dat zou kunnen.
Over dat veganisme ongezond zou zijn: dat ligt er maar aan hoe je het invult. Er zijn bestaan obese veganisten die leven op wit brood en cola, dat is inderdaad ongezond. Maar als je groente, fruit, granen, knollen en zoveel mogelijk onbewerkt eet, is dat een heel gezond dieet. Mocht je daar meer over willen weten, kijk dan maar eens op http://www.eetvoorjeleven.nu. B12 is daarnaast het enige dat je perse moet slikken om gezond te blijven als veganist.

Als veganisme gezond zou zijn dan zou je niet B12 hoeven te slikken.

Ook wel zwakjes natuurlijk, wel als veganist door het leven willen gaan en je moreel superieur voelen maar dan niet de minpunten er van als een man dragen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2014 10:04

Veganisten zijn B12 doetjes. :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2014 20:01

Ik ben geen 100% veganist, ik voel mij niet moreel superieur en ik ben geen man :mrgreen:
Vroeger kregen mensen B12 vanzelf binnen omdat ze contact hadden met de grond. Nu leven we zo hygiënisch dat dat niet meer vanzelf gebeurt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2014 19:13

Lalage schreef:Vroeger kregen mensen B12 vanzelf binnen omdat ze contact hadden met de grond. Nu leven we zo hygiënisch dat dat niet meer vanzelf gebeurt.

Heb je deze onzin helemaal zelf bedacht ? ](*,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”