Geloof dat mensen afhankelijk maakt van bepaalde autoriteitspersonen en grijpt naar middelen om deze afhankelijkheid af te dwingen is moreel verwerpelijk.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Geloof dat mensen afhankelijk maakt van bepaalde autoriteitspersonen en grijpt naar middelen om deze afhankelijkheid af te dwingen is moreel verwerpelijk.
ben db bd schreef:@ gravo: de BGT - wij hebben hem nu ook - laat zich m.i. redelijk lezen als een Stabu bestek (weet u nog wat u daarover zei?); dus met gewoon lezen.![]()
"iedereen kan meedoen, welke achtergrond, opleiding of voorkennis hij of zij ook heeft," zo lees ik met gewone woorden in het voorwoord.
ik ben blij met de BGT, ondanks mijn persoonlijke voorkeur voor archaïsch woordgebruik. Ja dat woord leerde ik van u, met voortgaande erkentelijkheid.
"de kracht en de directheid van gewone taal kunnen je verrassen. Daardoor laat de Bijbel in Gewone Taal je de Bijbel op een nieuwe manier beleven," zo eindigt het 'Over deze Bijbel'.
Weet u, het verdraaide theologisch interpreteren is door de theologen TEGENOVER de gewone betekenis van de Bijbelteksten geplaatst. Daarom heb ik in de titel van dit topic het woord versus gebruikt. Er wordt bij het toekennen van een andere betekenis als wat er gewoon staat een tegenstelling gecreëerd.
Het ooit hier op slot gegooide voorbeeld van "en ook de zee was er niet meer", u weet wel, als vervolg op "de hemel en de aarde van vroeger waren verdwenen" (Openb.21:1 BGT) draagt voor mij de rijke belofte in zich dat er (bij gelijke grootte) drie maal zoveel gezaligden op de aarde kunnen wonen als nu. Dat is toch een heerlijke gedachte voor allen welke niet uitverkoren zijn als hemelingen in het koninkrijk der hemelen?, de ongelovigen dus. In Openb.21 als de volken welke zalig worden geduid, wiens namen staan in het boek van het leven.
Van heel die belofte blijft niks over als we de gereformeerd theologische verdraaiing ('interpretatie') uit mijn gereformeerde Bijbelverklaring aanhouden, dat bij "en ook de zee was er niet meer" alleen gedacht moet worden aan duistere chaosmachten welke er dan niet meer zijn, omdat zee overdrachtelijk moet worden gelezen.
Op zich komt dat ook wel voor in Gods Woord, zoals bij het beest uit de zee in Openb.13, wat natuurlijk geen krab of zeemeerman is, zodat allegorie zich m.i. altijd wel laat herkennen in de Bijbel.
De Bijbel als Gods Woord bedoelt immers geen - sorry voor de filosofisch theologen - mystiek, delfisch, mythologisch boek te zijn, doch een duidelijke blijde boodschap verkondiging.
'Lees wat er staat - in de BGT zo duidelijk en simpel als mogelijk - geloof wat er staat en doe wat er staat!' Weten we nog?
gravo schreef:
Wie biologie gestudeerd heeft krijgt een enorme berg informatie te verstouwen. Als je de moeite neemt om het curriculum van zo'n universitaire studie eens te bekijken valt bijna om van de geweldige omvang van dit vakgebied. Het is niet moeilijk om in te zien dat een startende student vele jaren nodig heeft om enig inzicht in die omvangrijke wetenschappelijke literatuur te krijgen. Laat staan dat hij ook een helder beeld heeft van het gehele vakgebied, de openstaande vragen, de dilemma's en de mogelijkheden om nieuw onderzoek te doen naar relevante zaken in de biologie.
En nu het vervelende. Stel dat zo iemand, die tot over zijn oren geïnformeerd is over het vakgebied van de biologie, iemand anders tegenkomt die er bijna niets van weet, maar wel met grote stelligheid beweert "dat het allemaal onzin is, dat het allemaal een complot is, dat het allemaal bedenksels zijn".
Wat doe je dan?
Al je kennis op tafel leggen?
Zinloos, lijkt me!
In discussie gaan?
Ja, zeker met iemand die van toeten nog blazen weet! Kom nou!
Er tegenin gaan?
Waar tegenin eigenlijk? Het zijn allemaal grove algemeenheden!
De best keuze is om zo iemand vriendelijk aan te horen, maar hem verder maar te negeren. Er is immers geen uitwisseling van kennis en argumenten mogelijk! Bovendien loop je het gevaar om verzeild te raken in een oeverloos en onredelijk debat, waarin domheid en onnadenkendheid de boventoon voeren.
Tegen domheid is niets te doen.
Je treft namelijk iemand die zijn mening al klaar heeft, zonder ook maar één inhoudelijk argument op tafel te leggen. Iemand die geen complexe dingen wil, niet van dat moeilijke. Niet al die studie, die boeken. Allemaal onzin. Het moet simpeler. Nee alles moet simpel zijn, duidelijk, gewoon.
Een begrijpelijke wens, maar helaas. Juist om dingen helder, duidelijk en kernachtig te kunnen zeggen, is veel studie en kennis nodig.
Net zoals een huisarts 10 jaar opleiding nodig heeft om het verschil te zien tussen aanstellerij en een echt probleem, zo heeft een bioloog al die jaren van studie nodig om het gehele organisme van het leven, van virus tot mammoet te overzien.
Ja, en zo moet een theoloog ook alle ins en outs van Bijbel, geloof, kerkgeschiedenis, dogmatiek, hermeneutiek, exegese, filologie en ethiek kennen, om klare taal te spreken.
Het zij zo.
gravo
mealybug schreef:[
Ben blij dat Paulus niet een dergelijke ''wijsheid van woorden'' predikte.
Menige theoloog mag dan 10 jaar met zijn neus in de boeken hebben gezeten, net als de farizeers en tegenwoordig de geestelijkheid, veel van hen zijn zo blind als een mol en vinden zichzelf heel wat.
gravo schreef:Wat een zwaktebod weer. Als je zo met de Bijbel moet omgaan, verlies je wel alle geloofwaardigheid.
Als je eens een stukje moet lezen dat uit meer dan 10 woorden bestaat (ik heb het echt niet over 10 jaar studeren), dan kom je gelijk maar onterecht met de Bijbelse vermaning "wijsheid van woorden" aanzetten. Ik vind het puur misbruik van Gods Woord om een populistisch puntje te scoren.
En inhoudelijk is het ook nog eens niks.
Het lijkt wel of het onder sommige niet-kerkelijke christenen de gewoonte wordt iedereen die serieus werk maakt van zijn studie als voorganger, dominee, theoloog of religiewetenschapper af te zeiken en voor gek te verslijten.
Alles wat de geschiedenis van het christendom heeft voortgebracht is verkeerd: de Kerk, de belijdenis, de kerkvaders, kerkleer en dogma's. Origenes, Athanasius, Augustinus, Thomas van Acquino, Meister Eckhart, Luther, Calvijn, Kohlbrugge, Bonhoeffer, om maar eens met zevenmijlslaarzen door die geschiedenis te lopen....allemaal op de vuilnisbelt. Allemaal gezeur. Allemaal vals. Allemaal gevaarlijk. Allemaal werk van de Satan? Wat is dat voor verraderlijk gepis in eigen nest?
O, de "vrije" groepen. Dat is het. Daar moeten we onze hoop op vestigen. Eindelijk verlost van het officiële christendom.
Eindelijk wordt het Paradijs gesticht door de een of andere charismatische broeder X in Luttekeveendorpje, waar een stel dolblije zangmariekes de goeroe aan geld helpen en met gesloten luiken opgewonden zitten wachten tot de wereld bloederig uiteenspat en de Opname Der Uitverkorenen plaatsvindt.
De Weg-Met-De-Schepping-Jihadisten.
De Bloed-en-Vuur-en-Rookdamp-Christenen.
Dat zal het zijn. In die broeierige sfeer van ongecontroleerde charismatische extremisten bloeit geloof, hoop en liefde natuurlijk op. Ja, ja. En maar schreeuwen, schelden en op de trommel slaan.
Met uiteraard De Spectaculaire Hemelvaart van de Luttekeveendorpse Heiligen, die hun hersens hebben ingeruild voor een wondergeloof.
Nou, mij niet gezien. Ik heb al teveel onzin uit die kringen gezien en gehoord.
Ze hebben altijd de kerk en de traditionele christenen nodig om tegen aan te pissen.
Dat zegt mij genoeg.
Ga lekker een Alles-Behalve-Refoweb oprichten, zou ik zeggen.
gravo
Ik denk dat je daar al op zit Gravo.gravo schreef:Ga lekker een Alles-Behalve-Refoweb oprichten, zou ik zeggen.
Nee, dat ontkent toch niemand.mealybug schreef:Christus kan je behouden,
Augustinus, Calvijn, Luther niet.
ben db bd schreef:mijnheer...(...)... 'gewoon'.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten