Taize

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Taize

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 17:14

Taize viert feest en herdenkt

De oecumenische gemeenschap van Taize in Frankrijk viert in 2015 een feest- en herdenkingsjaar. Het jaar zal in het teken staan van 75-jarig bestaan van Taize, alsmede de honderdste verjaardag van diens stichter, broeder Roger. Thema van het feestjaar is solidariteit, laat broeder Alois weten aan het katholieke News Agency (KNA).

Broder Alois: "Samen met de jongeren willen we meer dan ooit naar manieren zoeken om het geloof in solidariteit met anderen uit te dragen".

16 augustus is het tien jaar geleden dat broeder Roger overleed nadat hij werd neergestoken door een geesteszieke vrouw tijdens het avondgebed in 2005. De oecumenische gemeenschap telt vandaag de dag rond de honderd mensen uit meer dan 25 landen, afkomstig uit de protestantse en katholieke kerken.

Bron: IKON

Dat het maar een mooi jaar mag worden vol met inspiratie.

Wie is er wel eens in Taize geweest of heeft er wel eens bijeenkomsten van meegemaakt en wil daar wat over delen?

hettys
Majoor
Majoor

Re: Taize

Berichtdoor hettys » 26 aug 2014 19:13

Ik heb erover gelezen. tenminste, over de jongeren bijeenkomsten. Ik vindt het prachtig dat het bestaat.
Ook gif is geschapen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2014 20:13

Mooi :) Ik ben twee keer in Taizé geweest en heb daar hele goede herinneringen aan. Hier in Amersfoort hebben we elke maand een Taizé-viering, net zoals in veel andere plaatsen. Dat zijn hele mooie diensten.
Laatst gewijzigd door Lalage op 26 aug 2014 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 20:15

Ik heb Taizévieringen in Nederland meegemaakt. Inspirerend en verstillend. Ik zou er graag vaker aan deel willen nemen, maar bij ons in de streek zijn ze er helaas niet vaak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 aug 2014 07:55

Ik ben er een keer een week geweest met een uitje van de middelbare school, voor godsdienst. Was heel goed en allemaal van die gespreksgroepen hadden ze, ook veel mensen die zoekend waren. Vond het heel leuk.
Laatst gewijzigd door Boerin op 27 aug 2014 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 08:01

Is er ergens een overzicht te vinden waar die vieringen in Nederland plaats vinden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2014 09:08

Terug naar “[Religie] - Open forum”