Boekenlezer schreef:Vandaag kwam ik nog twee zinnen tegen, aan het einde van een pericoop, die het verschil tussen het christelijke en het islamitische godsbeeld treffend samenvatten.
Trinitarian theology asserts that love is ultimate because God is love, because he is three persons in undivided loving communion. By contrast, Islam asserts that Allah is powerfull and that his will is ultimate, before which submission (islam) is required.
Robert Letham, The Holy Trinity, blz. 446
Voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn, zal ik het trachten te vertalen:
Trinitarische theologie stelt dat liefde fundamenteel is, omdat God liefde is, omdat Hij drie personen is in ongescheiden liefhebbende gemeenschap. Ter vergelijking, de Islam stelt dat Allah machtig is en dat zijn wil fundamenteel is, waarvoor onderwerping (islam) vereist is.
Ik begrijp het woord ultimate wel goed - mijn taalgevoel weet er wel raad mee en voelt de betekenis wel aan - maar worstel een beetje met de vraag: hoe geef je dat nou goed weer in het Nederlands? Ultimate, dat is: het uiteindelijke, het fundamentele grondprincipe, waar het om draait. Ik heb maar gekozen voor het woord: fundamenteel. Een vertaling die ik ook letterlijk kon terugvinden in het Grote Van Dale woordenboek Engels-Nederlands.Het geeft meteen mooi aan, waaraan te denken valt bij een tekst als "God is liefde" (
1 Johannes 4:
8).
Laatst hoorde ik een preek waarin het verschil tussen het christendom en de islam heel kernachtig naar vorig komt.
Een moslim kan zeggen: "ik geloof in God (Allah), de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde".
Een christen zegt: "ik geloof in God,
de Vader, de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde" (plus wat er verder volgt natuurlijk).
Ik vond dat heel verhelderend: het Vader zijn van God wordt in de christelijke belijdenis nog voor Zijn almacht genoemd. In de islam ontbreekt dit geheel.
Ja, er wordt wel gezegd dat Allah de meest barmhartige en genadevolle is, maar daarbij is Allah altijd een strenge rechter die ertoe gebracht moet worden om genadig te zijn. En dat ertoe brengen gaat door je aan Allah's regels te houden. Pas dan wordt er in de islam over liefde van Allah gesproken. Dus de mens moet eerst Allah's liefde verdienen en dan pas krijgt hij/zij die. Maar Vader wordt Allah nooit. Wat een tegenstelling met het christendom dat ook de Zoon belijdt, door Wie ook wij kinderen van God mogen zijn!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)