Hoe spiritueel ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Hoe spiritueel ben jij?

Berichtdoor mannetje1977 » 22 aug 2014 07:53

Hoewel steeds meer Nederlanders zich nauwelijks meer verbonden voelen met de kerk of traditionele godsdiensten wil dit niet zeggen dat zij niet op de een of andere wijze zoeken naar een manier om zin en betekenis aan hun leven te geven.

Er bestaan in deze tijd veel alternatieve vormen van zingeving en er is veel op 'de markt' wat betreft spiritualiteit.

In hoeverre betitel je jezelf als spiritueel? Gaan spiritualiteit en godsdienst voor jou hand in hand? Is spiritualiteit belangrijk of verwerp je het in totaal? Zo ja, waarom?
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe spiritueel ben jij?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 08:09

Volgens mij gaan Godsdienst en spiritualiteit goed samen als het om God en de Geest gaat. Anders gaat het niet samen. Vrij eenvoudig, als je in God gelooft geloof je niet in andere goden en alleen in slechte geesten. Dus beperk je spiritualiteit tot wat Hij door Zijn Geest doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 aug 2014 14:44

Marnix schreef:Dus beperk je spiritualiteit tot wat Hij door Zijn Geest doet.

en hoe uit spiritualiteit zich dan concreet in jouw leven?
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 25 aug 2014 18:24

Blijkbaar is er weinig belangstelling voor dit onderwerp.

Mag ik hieruit concluderen, dat er blijkbaar in de reformatorische kerken weinig aandacht is voor spiritualiteit?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 aug 2014 18:57

mannetje1977 schreef:Blijkbaar is er weinig belangstelling voor dit onderwerp.

Mag ik hieruit concluderen, dat er blijkbaar in de reformatorische kerken weinig aandacht is voor spiritualiteit?
Dat zou kunnen. Ik denk dat het begrip spiritualiteit te zweverig is. Op wikipedia staat het als volgt:

Na WOII werden spiritualiteit en religie begripsmatig van elkaar losgekoppeld. Er ontstond een nieuw discours waarin (humanistische) psychologie en mystieke tradities worden vermengd: het ‘ware zelf’ kan bereikt worden door selfdisclosure, vrije expressie en meditatie. Spiritualiteit is steeds meer gaan betekenen dat iemands beleving meer persoonlijk, minder dogmatisch en met meer openheid voor nieuwe ideeën en invloeden en meer pluralistisch is dan het geloof van de gevestigde religies.

Dit zegt denk ik genoeg waarom het onderwerp niet zo bij de reformatorische kerken leeft.
Of het in andere kerkelijke richtingen wel leeft, weet ik niet goed.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 25 aug 2014 19:07

mona schreef:Dat zou kunnen. Ik denk dat het begrip spiritualiteit te zweverig is.

Het klopt dat voor veel mensen Spiritualiteit een zweverig begrip is, toch komt het woord spiritualiteit uit de christelijke traditie en is het ten diepste van oorsprong een christelijk woord.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 aug 2014 19:14

Spiritualiteit: spirituele wegen, belevingen en ervaringen die als "goddelijk" beschouwd en gevoeld worden en niets te maken hebben met de door Gods Woord geijkte omgang tussen God en mens.

h.g.
Learsi

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 aug 2014 19:18

mannetje1977 schreef:Het klopt dat voor veel mensen Spiritualiteit een zweverig begrip is, toch komt het woord spiritualiteit uit de christelijke traditie en is het ten diepste van oorsprong een christelijk woord.
Ja dat is waar, het is van oorsprong christelijk. Maar zo wordt dat nu niet echt meer gezien (zie wikipedia). Er is een verschuiving ontstaan, richting het innerlijke zelf, dit begon al heel vroeg, al in de elfde eeuw. Later kwam het nog meer in opmars met de New Age beweging. Maar een christen zoekt het niet bij zichzelf en daarom denk ik dat het woord spiritualiteit een christen niet warm doet worden. Eerder woorden als: geloofsbeleving, bevinding, relatie met de Heere Jezus.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 aug 2014 19:22

mannetje1977 schreef:Het klopt dat voor veel mensen Spiritualiteit een zweverig begrip is, toch komt het woord spiritualiteit uit de christelijke traditie en is het ten diepste van oorsprong een christelijk woord.

Vertaal "Heilige Geest" in het latijn en je hebt wat jij bedoelt.

Echter de connotatie dat "spiritueel" afkomstig is van de Heil. Geest, is heden ten dage niet meer vol te houden.

Christelijke spiritualiteit bestaat in die zin wel, dat klopt.
Maar dan moeten we wel eerst definieren wat er onder "christelijke spiritualiteit" verstaan dient te worden.
Anders haal je iets spiritueels binnen, wat niet perse "Geestelijk" hoeft te zijn.

Daarom ook mijn definitie (vandaag verzonnen) :D
h.g.
Learsi

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 25 aug 2014 19:27

learsi schreef:Anders haal je iets spiritueels binnen, wat niet perse "Geestelijk" hoeft te zijn
Inderdaad. Boeddha kan heel spiritueel zijn, maar niet Geestelijk en al helemaal niet Heilig.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 25 aug 2014 20:40

Spiritualiteit is een vak dat aan verschillende theologische opleidingen wordt gegeven, dus er bestaat wel degelijk iets zoals christelijke spiritualiteit.

Wat is spiritualiteit?

Spiritualitate werd in de Vulgaat gebruikt om het Griekse pneumatikos mee te vertalen. Daarmee ligt er een direct verband met het woord Pneuma. de Griekse vertaling van het Hebreeuwse woord Roeach. Beide woorden worden zowel gebruikt om de geest van de mens als de Geest van God (= heilige Geest) mee aan te duiden.Pneuma/Roeach kan vertaald worden met geest/adem/wind. Spiritualiteit is dan zoiets als be-zieling, be-ademing, be-geestering.

Als je daar dan een even bij stilstaat dan is het helemaal geen vage term, maar heeft het een concrete betekenis: dat wat je ten diepste gelooft of dat waar je ten diepste voor leeft is niet alleen maar een theoretisch verhaal, dat je rationeel aanneemt. Het is ook iets wat je ervaart en je in beweging zet. In de christelijke betekenis heeft spiritualiteit te maken met de relatie God-mens. Het gaat dan om de God's geest en de menselijke geest die een band met elkaar aangaan, en waarbij de mens in beweging gezet wordt.

Ik moet hierbij denken aan Johannes 3:8 De wind (geest) waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest (wind) geboren is. (zowel wind als Geest zijn vertalingen van pneuma)

Terug naar “[Religie] - Open forum”