rotterdam schreef:Dat had ook gekund - ja - maar God werkt door mensen.
God geeft Zijn kerk de belofte "Ik zal u niet als wezen achterlaten".
En dus hebben we de H, G. ontvangen. Leven door de Geest, je laten leiden door de Geest ... levert dat foutloze mensen op?
In theorie zou dat kunnen als we Hem altijd goed begrijpen en tevens altijd gehoorzaam zijn.
Echter geloof ik niet dat zulke mensen bestaan, dus moet je altijd rekening houden met fouten.
rotterdam schreef:Zelfs met een Bijbel waarvan de inhoud niet "ter discussie" staat hebben we door verschillende interpretaties al 30.000 kerken.
Ook binnen eigen kerkverband worden zaken verschillend geïnterpreteerd, ik lees van linkse en rechtse stromingen binnen dezelfde kerkverbanden.Ik denk dat het in de praktijk nauwelijks verschil maakt of de inhoud van de bijbel wel of niet ter discussie staat.
Als de Geest niet met het woord gemengd is, blijft het toch 'maar' een letter.
Dan kun je geloven dat het rechtstreeks van God komt, maar zonder de Geest werkt het niets wezenlijks uit.
Eerder werkt het meningsverschillen en ruzie uit.
rotterdam schreef:Als we jouw systeem gaan volgen "iedereen (laat zich leiden door de Geest) en bepaald wat wel of niet in de Schrift thuishoort" dan schat ik het aantal kerken op 10 miljoen.
Als je je laat leiden door de Geest, dan bepaalt de mens niet wat wel of niet in de schrift thuis hoort maar de H.G. bepaalt wat waar is.
De bijbel is mn God niet! Eigenlijk ben je op deze manier meer afhankelijk van God dan aan de letter.
En het boeit me heel niet hoeveel kerken er zijn. Samen zijn we één lichaam: what's in a name?
rotterdam schreef:Verder, binnen jouw beredenering, kunnen ook de brieven van b.v. Paulus vol met menselijke fouten staan. Dus mijn vraag "wat is de meerwaarde van de Bijbel t.o.v. een normaal boek ?"
Ik lees en hoor hoe vaak God de bijbel gebruikt om mensen te veranderen.
Als mensen tot geloof komen door een normaal christelijk boek, dan is het wezenlijke daarvan weer terug te vinden in de bijbel.
Als God Anne v.d. Bijl -op soms wonderlijke wijze- helpt om bijbels wereldwijd te verspreiden, dan maak ik daaruit op dat de bijbel een bijzonder werktuig van God is.
Echter overtuigd het me nog steeds niet dat de bijbel foutloos is.
Mensen zijn ook niet foutloos, en toch gebruikt God hen ook als een werktuig in zijn hand, en de meest Geestvervulde mensen als een 'bijzonder' werktuig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)