Ik heb hieronder een aantal reacties uit dat draadje neergezet.
Protestanten beroepen zich voor hun geloof op Sola Sciptura. Zodra er een aantal onderwerpen voorbij komen die typisch gerelateerd zijn aan het katholieke geloof zie je dan ook steeds dat er een beroep gedaan wordt op dit principe om een aantal katholieke leringen en gebruiken af te wijzen als on-Bijbels. Traditie wordt daarbij afgewezen.
Katholieken doen echter ook een beroep op de traditie, maar de Schrift blijft ook voor hen ook de belangrijkste bron voor hun geloof. Katholieken geloven niet in Solo Traditio (alleen de traditie), maar in Schrift en Traditie.
mannetje1977 schreef:Ik zie weer langzamerhand reacties voorbij komen die de 'foutheid' van katholieke gebruiken moet aantonen. Jammer!
Wat betreft traditie: we zijn allemaal afhankelijk van de traditie.
Hoe je het ook wendt of keert de bijbel is bewaard gebleven vanwege de traditie. De moeite die mensen hebben getroost om de woorden op schrift te zetten, te verzamelen, te bundelen, te kopiëren en te vertalen is ook een vorm van traditie.
Op die wijze zijn namelijk de woorden uit de bijbel doorgegeven (Latijn: tradere, waar ons woord traditie van is afgeleidt)).
Traditie hoeft dus niet iets verkeerds te zijn.
De traditie reikt ons een context aan waarbinnen we zaken interpreteren. Dat doen niet alleen katholieken, maar protestanten (refo's) net zo goed. Het alleen gebruiken van de SV, de eerbied voor de oudvaders, de drie formulieren van enigheid vormen net zo goed een bepaalde traditie waaraan men bovendien zeer gehecht is.
naamloos schreef:Voor mij is het Woord en Geest, geen traditie en cijfers. Maar een ander laat ik daar heus vrij in hoor.
Ayla schreef:Ik moet zelf ook even lachen, om mensen die denken dat zij daadwerkelijk niets met traditie te maken hebben. Waar denk je dat de apostolische geloofsbelijdenis die elke zondag in de kerk voorgelezen wordt vandaan komt? Uit diezelfde traditie die door velen hier zo wordt geminacht.
ineke-kitty schreef:Ik sta elke keer weer verbaasd als ik lees dat er christenen zijn die 'sola scriptura' afwijzen.
Traditie en/of kerkelijke gebruiken worden dan boven de Schrift geplaatst, die immers geinspireerd is door de Heilige Geest.
En wanneer het N.T. is samengesteld, doet er voor mij persoonlijk niets toe, het is het geschreven Woord van God, waarin Hij Zichzelf aan de gelovige openbaart.
Als je DAT afwijst, vraag ik me af welke waarde dat Woord nog heeft in je persoonlijke geloofsleven.
mannetje1977 schreef:helaas heeft de reformatie en het sola scriptura idee voor velen (protestanten) geleid tot letterknechterij -de Bijbel is verwoorden tot een papieren paus - onfeilbaar en niet tegen te spreken.
Optimatus schreef:Zonder traditie geen schrift en zonder schrift geen traditie. En wat is het woord? Tellen de deutero-kanonieke boeken mee of niet en wie bepaalt dat?