Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rotterdam schreef:Begrijp jezelf nog wat je zegt ?
Theologie betekent letterlijk 'godsleer'. Theos is Grieks voor 'God' en logos is Grieks voor 'woord', 'leer', 'kennis' of 'verhandeling'.
Wat jij doet is theologie bedrijven.
Nog even over dat wijwater - hoe kijk jij naar de genezing van de blinde door Christus ? Speeksel met aarde - een modderpapje op de ogen ?
En die vrouw die Zijn kleding aanraakte ?
Het gezegende water haalt de kracht niet uit H2O maar uit Hem die Zijn zegen eraan verbind.
Heb je een antwoord/verklaring voor b.v.
2 Kon. 13 - 21 Toen de plunderaars eraan kwamen, werd er juist iemand begraven. Snel wierpen ze de dode in Elisa’s graf. Zodra hij in het graf in aanraking kwam met het gebeente van Elisa, kwam de dode weer tot leven en stond hij op.
Hand. 5:15 15 en ze legden zelfs zieken op draagbedden of matrassen buiten op straat, in de hoop dat toch ten minste de schaduw van Petrus, wanneer hij voorbijkwam, op een van hen zou vallen.
Hand. 19:11 Door Gods toedoen verrichtte Paulus buitengewoon grote wonderen: 12 zelfs de doeken en de werkkleren die hij gedragen had werden naar de zieken gebracht, zodat ze genazen en de boze geesten hen verlieten.
rotterdam schreef:Je beroept je namelijk op een Bijbel die is samengesteld door de bisschoppen en patriarchen.
mealybug schreef:Nee, onder de goedkeuring en toelating van Hem.
EenVasteBurcht schreef:Je snapt toch zelf ookwel dat een topic over het katholicisme altijd tegenstand opwerkt op een protestant forum? Er zijn ook katholieke fora op het internet , dat weet ik zeker. Er zijn namelijk veel meer katholieken dan protestanten Waarom moet je dan per se proberen een katholieke visie op dit forum te krijgen waar maar 2 katholieken zijn als er elders veel meer kennis rondloopt en als je per se géén anti-katholieke geluiden wil zien?
Ik post zelf juist mijn mening over dit topic en daar heb ik als protestant alle recht toe op een protestants forum. Vragen of mensen dat niet willen doen heeft geen zin en daar heb je geen recht toe, ga dan naar een katholiek forum.
Als ik op een niet-christelijk forum dingen post over het christendom, krijg ik ook een berg stront over me heen. Als ik op een katholiek forum dingen zou posten over het protestantisme (of op een niet katholiek forum waar toevallig vrij veel katholieken 'rondlopen'), krijg ik ook een berg stront over me heen. Zo werkt het leven.
ineke-kitty schreef:Gravo: " zou je echt moeten gaan twijfelen aan de echtheid van het predikaat " christen".
Het predikaat "christen" kan men uiteraard toepassen op allerlei tradities/gebruiken van verschillende denominaties binnen het christendom, waar niet mee gezegd is, dat de "echtheid" van een christen daarmee vaststaat.
De 'echtheid' van een christen staat of valt met het aannemen van Christus Jezus als onze Verlosser/Redder voor onze zonden, m.a.w. wedergeboorte.
Zolang iemand die zich het predikaat "christen" toeeigent, niet is wedergeboren, blijft er een bedekking op het Evangelie. [ 2 Kor. 3:16,17].
Alleen IN Christus Jezus wordt die bedekking weggenomen.
Anoniem_89 schreef:Ja ik weet wel wat de betekenis van theologie is, maar iedereen gelooft verschillend en theologie als opleiding zie ik als een studie waarbij je de visie volgt die de school heeft.
Yep maar jij doet ook aan theologie, zonder opleiding maar het blijft theologie.
Als je dit zou erkennen zou het een stuk eenvoudiger praten.
Die teksten die je aanhaalt zijn voor mij erg bijzonder.
Ik zie het als bovennatuurlijke kracht van God, niet van een mens die water zegent waarna het iemand tot genezing brengt.
Wat denk je nu eigenlijk ? dat de R.K.K./de orthodoxe kerk enz. meent dat de kracht van het water "van zichzelf is of van de mens die de zegening uitspreekt ? Kom, Anoniem-89, ik heb ze beter van je gelezen.
Waarom dan ook wijwater gebruiken om zaken aan God te wijden (je huis, baan enz).
Dat kan toch door gewoon te bidden?
Ja dat kan ook maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen jouw systeem moet volgen ? en wat denk je van "Johannes 9,6 ; Na deze woorden spuwde hij op de grond. Met het speeksel maakte hij wat modder, hij streek die op de ogen van de blinde.
Dat had toch ook zonder gekund of niet ?
Daarnaast moet of kan men volgens mij wijwater kopen.
Waarom zou je moeten betalen om genezing te ontvangen?
Heb zo iets in ieder geval een keer meegemaakt.
Zelfs al zou dit zo zijn, wist je b.v. dat de Oosterse kerken geen collecte hebben?, dat vinden ze niet passen binnen de eredienst.
Je beroept je namelijk op een Bijbel die is samengesteld door de bisschoppen en patriarchen.
mealybug schreef:Nee, onder de goedkeuring en toelating van Hem.
gravo schreef:Ik proef dat een beetje in je reactie. Een soort van onvermijdelijk: "dat krijg je ervan, als je als katholiek op dit forum blijft".
Hoe hebben we het nou? Zit je dat hiermee soms goed te praten? Als dat zo is, zou je echt moeten gaan twijfelen aan de echtheid van het predikaat "christen" dat je op jezelf van toepassing verklaart.
Zoek het dan maar in de wereld, zou ik zeggen.
Maar dan heb je niet begrepen wat het doel is van dit topic. Ayla, de topicstarter, wilde een aantal vragen stellen over de leer van de RKK. Ayla wilde graag weten wat de onderbouwing van en ervaring met bepaalde RKK-gebruiken en leerstellingen. Het resultaat is een totaal uit de hand gelopen discussie die over off-topic-onderwerpen gaat. Immers, de bedoeling van de topicstarter was niet om een discussie over bepaalde leerstukken te creëren maar om een onderbouwing te hebben. Sommige mensen snappen dan niet dat het dan niet de bedoeling is om die onderbouwingen te weerleggen of het over andere leerstukken te gaan hebben.EenVasteBurcht schreef:Ik vind het juist heel goed dat er ook katholieke op het forum zitten.
Maar dan moet je niet verwachten dat we de katholieke leer voor zoete koek aannemen, maar dan kun je natuurlijk bij voorbaat al veel kritische geluiden en discussie verwachten als je een katholiek standpunt uitdraagt.
Ik proef dat een beetje in je reactie. Een soort van onvermijdelijk: "dat krijg je ervan, als je als katholiek op dit forum blijft".
Hoe hebben we het nou? Zit je dat hiermee soms goed te praten? Als dat zo is, zou je echt moeten gaan twijfelen aan de echtheid van het predikaat "christen" dat je op jezelf van toepassing verklaart.
Zoek het dan maar in de wereld, zou ik zeggen./
Ayla schreef:Nou ik heb maar gewoon een afspraak gemaakt met een pater, ik denk dat ik daar de beste antwoorden kan krijgen op mijn vragen.Ik ben benieuwd!
Ayla schreef:Nou ik heb maar gewoon een afspraak gemaakt met een pater, ik denk dat ik daar de beste antwoorden kan krijgen op mijn vragen.
Hoe kan iemand nou behoefte hebben aan een kritisch tegengeluid wanneer diegene niet eens weet heeft van de veronderstelde grond onder bepaalde stellingen?mohamed schreef:Als je dat de beste antwoorden vindt dan ben je kennelijk niet op zoek naar een kritisch tegengeluid over de RKK maar heb je je keuze al gemaakt.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten