Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor Bambi » 16 aug 2014 13:35

In onze familie werd er vroeger ook met verjaardagen (tussen de gesprekken over de gewone dingen van het leven door) gecommuniceerd in de tale Kanaäns.
Ik noemde het altijd: Communiceren met Bijbelteksten.
Dan viel er een soort stilte en kwamen er emoties om de hoek kijken.
En werden er over en weer Bijbelteksten gezegd, om tot uitdrukking te brengen hoe groot en goed God was.
De ene helft van de familie deed er aan mee en de andere helft keek toe.
Het klonk allemaal heel gewichtig en het deel wat toe keek, had het gevoel er niet bij te horen.

Als ik er nu op terug kijk, denk ik: "Zo gewichtig was het niet".
Iedere gelovige heeft het als het goed is.
Dan zie je dat God je ergens op een wonderlijke manier mee geholpen heeft, of je beseft de grote Liefde van Christus toen Hij op aarde rondwandelde, of je beseft ineens als je even je vertrouwen in God kwijt was maar dat Hij je toch niet los gelaten heeft, of je beseft ineens dat de Heere Jezus ook voor die specifieke zonde van jou aan het kruis gehangen heeft, of je krijgt een antwoord van God in je hart, of je beseft ineens dat God (ook) van jou houdt.
Op zulke momenten word je geraakt van binnen en krijgen je emoties de boventoon en herinner je je vaak een Bijbeltekst die op dat moment je gevoel verwoordt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 13:36

naamloos: " maar ze leggen het niet vast in een synode"

Nee, dat niet, echter bestaat er wel zoiets als een overkoepelend orgaan zoals de "orde van Pinkstergemeenten". En de gemeenten die daarbij zijn aangesloten, hebben zich daaraan te houden, m.a.w. ze zijn dan niet meer autonoom.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 14:02

ineke-kitty schreef:naamloos: " maar ze leggen het niet vast in een synode"

Nee, dat niet, echter bestaat er wel zoiets als een overkoepelend orgaan zoals de "orde van Pinkstergemeenten". En de gemeenten die daarbij zijn aangesloten, hebben zich daaraan te houden, m.a.w. ze zijn dan niet meer autonoom.
Nooit van gehoord, onze gemeente dus niet.
Ik heb laatst gehoord dat er alleen in Nederland al 120 verschillende evangelische (pinkster) gemeentes bestaan.
De meeste daarvan staan op zichzelf gelukkig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 14:38

ineke-kitty schreef:naamloos: " maar ze leggen het niet vast in een synode"

Dat is niet waar Ineke-Kitty, elke plaatselijke gemeente heeft een zekere vrijheid om een andere keuze te maken, c.q. de regels te versoepelen.
Veel kerkelijke gemeentes kennen door de jaren heen een soort "eigen ligging".
De GerGem in Vlissingen is van een ander karakter dan de GerGem in Tholen.
De kerk waar Marnix lid van is en waar ik lid van ben, zijn verschillend, maar toch beide CGK.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 14:46

schelpje

Ik spreek niet over Geref.Gem. maar over gemeenten die zijn aangesloten bij het overkoepelende orgaan van de "orde van Pinkstergemeenten", die zich wel degelijk moeten houden aan de regels die daarin zijn opgetekend/opgesteld.
Ik kan het weten, want heb 25 jaar deel uitgemaakt van zo'n gemeente.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 14:56

ineke-kitty schreef:schelpje

Ik spreek niet over Geref.Gem. maar over gemeenten die zijn aangesloten bij het overkoepelende orgaan van de "orde van Pinkstergemeenten", die zich wel degelijk moeten houden aan de regels die daarin zijn opgetekend/opgesteld.

Ook de Herst Herv en CGK hoor. :D
Maar met de Pinkstergemeente ben ik niet zo bekend.
Maar op zich klinkt het mij niet onredelijk als een kerkverband regels opstelt. Iedere sportclub, vereniging en genootschap, doet dit.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 15:13

schelpje: " maar op zich klinkt het mij niet onredelijk als een kerkverband regels opstelt"

Dat ligt dus maar aan WELKE regels men dan opstelt. Zijn die Bijbels te onderbouwen, of zijn het eigengemaakte regels en wetten?

In mijn plaatselijke gemeente hanteerde men een zogenaamd " huishoudelijk regelement" , waar ik verder niet over zal uitweiden, want dat is het onderwerp niet hier.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 15:15

ineke-kitty schreef:Ik spreek niet over Geref.Gem. maar over gemeenten die zijn aangesloten bij het overkoepelende orgaan van de "orde van Pinkstergemeenten", die zich wel degelijk moeten houden aan de regels die daarin zijn opgetekend/opgesteld.
Dus jou ervaring is maatgevend?
Ik ken zat gemeentes waar dat niet zo is, gewoon niet generaliseren is wel realistisch denk ik.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 15:16

ineke-kitty schreef:schelpje: " maar op zich klinkt het mij niet onredelijk als een kerkverband regels opstelt"

Dat ligt dus maar aan WELKE regels men dan opstelt. Zijn die Bijbels te onderbouwen, of zijn het eigengemaakte regels en wetten?

In mijn plaatselijke gemeente hanteerde men een zogenaamd " huishoudelijk regelement" , waar ik verder niet over zal uitweiden, want dat is het onderwerp niet hier.

Ik heb nooit zoveel moeite met regels en wetten.
Wij moesten onze kinderen ook regels en wetten opleggen, anders zou het een bende worden.
Maar het gaat erom, proef je de liefde erachter!
Het moet geen kille wet, van zonder meer, zijn. Of als puur machtsmiddel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2014 15:18

naamloos schreef:Dus jou ervaring is maatgevend?

Naamloos, dit is nu al de 2e keer in amper 2 uur tijd, dat je dit tegen iemand zegt.
Het gaat toch ook om de ervaring van I.K. of jou, of mij?
En natuurlijk is die niet maatgevend, dat weet zij ook wel en ik ook.
Net zomin als ik die had over die ontharingskwestie, die komt op mij, en vele anderen, ongeloofwaardig over.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 15:24

naamloos

Ik sprak ook uitsluitend over gemeenten die daarbij zijn aangesloten, en niet over ALLE pinkstergemeenten. Mijn "ervaring" is dus voor mij persoonlijk "maatgevend" inderdaad.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 15:28

schelpje3 schreef:Naamloos, dit is nu al de 2e keer in amper 2 uur tijd, dat je dit tegen iemand zegt.
Het gaat toch ook om de ervaring van I.K. of jou, of mij?
En natuurlijk is die niet maatgevend, dat weet zij ook wel en ik ook.
Net zomin als ik die had over die ontharingskwestie, die komt op mij, en vele anderen, ongeloofwaardig over.
Nou nee, het gaat om feiten. Wat I.K. opnoemt geloof ik heus wel, maar net zoals er in jouw kerk stromingen zijn (links, rechts en er tussenin) kun je pinkster en evangelisch ook niet over één kam scheren.

Ik kom in de verleiding om man en paard te noemen met die ontharingskwestie, maar iets zegt me dat ik het niet moet doen.
Trouwens, als je op zoek gaat in de vragenrubriek over deze kwestie dan kom je ook al één en ander tegen. (ik weet alleen niet meer of dat van een ggin ds komt)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 16 aug 2014 15:32

schelpje: "of als puur machtsmiddel"

Precies.

Uiteraard hebben wij onze kinderen opgevoed met regels die wij als ouders hadden opgesteld, maar inderdaad altijd vanuit liefde en voor hun "bestwil".
Echter, zij zijn inmiddels volwassen, de oudste wordt 40 jaar. Onze "taak" ligt er allang op, en zo zou het in de gemeente eveneens moeten zijn. Baby's en kleuters moeten "opgevoed" worden met "melk" , maar zodra zij de volwassenheid bereikt hebben, zouden zij vast voedsel moeten verdragen, en zelf weer "jonggelovigen" op moeten voeden met het Woord.
Maar goed, ook DAT is weer een apart onderwerp.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 17:15

rotterdam schreef:Interessant maar blijft dus nog steeds de vraag "waarom zou je hiermee bemoeien ? als je die kerk zelf niet bezoekt heb je er toch ook geen last van?" #-o

mealybug schreef:Trekt een waar christen zijn broeder niet uit het vuur?
IS een christen zo zelfzuchtig dat alles waar hij persoonlijk geen last van heeft, verder niets kan schelen?

Daar is het antwoord dus.

naamloos schreef:Natuurlijk niet, dat laat ik aan sektes over.
Als er in evangelische kringen ooit iets dergelijks gebeurt, dan ben ik de eerste die er weggaat.
Zelfs ik zou dan weggaan :lol:

rotterdam schreef:Ik heb hier op refoweb wel eens gelezen dat meisjes hun laarzen moesten uitrekken zodat er gecontroleerd kon worden of ze een maillot of legging aanhadden.
De zondaars die een legging aanhadden kwamen er niet in ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) =; =; =;

Ah.. wat vreselijk triest.
Gelukkig denkt niet iedere refo zo, dat scheelt dan weer (:
Toch kan ik het haast niet geloven..

quote="ineke-kitty"]
Ik kan het weten, want heb 25 jaar deel uitgemaakt van zo'n gemeente.[/quote]

Ja goede bron.
Je spreekt over één enkele gemeente =D>

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 16 aug 2014 17:23

Anoniem_89 schreef:Ja goede bron.
Je spreekt over één enkele gemeente =D>

Misschien moet je eens ophouden met die sarcastische reacties.
Natuurlijk is dit een goede bron. Wanneer er sprake is van een top-down structuur, is het vanzelfsprekend dat regels in elke lokale gemeente hetzelfde zijn. Daar wordt dan ook op toegezien. Zeker in vele pinkstergemeenten is deze controle sterk. Als je lid bent van 1 lokale gemeente, mag je dat dus best generaliseren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”