Christen niet naar het leger?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 11:31

ik ben gewoon pacifistisch ingesteld... okay als we worden aangevallen wil ik best wat handgranaatjes gooien... maar dan ga ik toch voor de guerilla techniek... paar keer schieten en weg wezen niet van de zinloze veldslagen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 17 mar 2004 13:35

Mariamagdalena, dat ik het stuk op deze topic zet betekent nog niet dat ik het er mee eens ben: ik wil er alleen over discussieren.

Ik vind het zelf nogal een rare stellingname. Als je zo gaat redeneren mag je ook geen rechter, advocaat of verpleegster worden. Met zo'n redenatie gaat heel de reformatorische zorg er ook aan.

Trouwens: wordt je in het leger aangespoord tot zonde?

Voor de rest zeg ik: waar in deze wereld komt je geen zonden tegen?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 13:41

ja ... lijkt me toch duidelijk, wat denk jij als je zo'n pop een x aantal kogels door zijn lijf hebt gejast? (eureka! ik heb het) of (hah, weer een dooie) dat laatste lijkt mij het logisch, het is net als een computerspelletje, daar schiet je ook mensen in dood... dat is de daad, of gedachte en net zo verkeerd..

en waarom de zorg?

Jezus zegt dat christenen elkaar niet voor de rechter moeten slepen als het anders kan...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 13:47

Nu ja, er zijn goede argumenten voor christenen niet in het leger zouden moeten gaan. Maar niet om de redenen die in het artikel genoemd worden. Het geldt ook niet alleen voor christenen, maar voor iedereen. Het is niet verantwoord om als mens in het leger te gaan.

Leger mijden om de eedzwering en liederlijk gedrag lijkt me inderdaad vergezocht.
If you want world peace, fight for justice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2004 14:58

Raido, ik ben het geheel met je eens!

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Moet je het leger in?

Berichtdoor Fly29 » 18 mar 2004 15:43

Hoi Allemaal,

Moet je het leger in? Ik zeg van niet. Maar er zijn landen die de macht willen hebben. Veldslagen genoeg in het verleden. Mag je je niet verdedigen tegen het kwaad? De meeste soldaten schieten niet voor hun plezier op anderen. Hetzij ze worden gedwongen of hetzij ze doen het omdat ze een goede zaak ermee willen verdedigen. De kwade mens heeft de oorlog uit gevonden. Of moet ik me durven vertrouwen op God en gaan wachten tot ie(de vijand) dood neer valt? Ik vind het een moeilijke kwestie. Het druist toch tegen je in als een macht je land of een ander land aanvalt alleen maar om te doden? Waarom zijn we tegen napoleon op getrokken? tegen de nazies? Dat was toch een goede zaak om het kwaad te bestrijden? Vanuit die gedachte lijkt het me te rechtvaardigen om ten strijd te trekken. En wat de rest betreft. Het gewone leven bied net zoveel verleidingen tot misbruik.. Een oorlog rechtvaardigd niets. Dus wanneer je het kwaad kunt uit schakelen dan moet dat! Waarom gingen de Israelieten in oorlog? Een vraag om over na te denken! Ik blijf bij mijn mening: Als je het kwade er mee kunt stoppen en rechtvaardig blijft, dan is het in mijn ogen goed. Je wilt toch niet aanzien dat honderen of nog meer mensen nodeloos worden gedood?

Of zie ik het nu verkeerd?

Groet,

Fly29

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 18 mar 2004 15:50

Wat Fly zegt daar ben ik het wel mee eens, er staan verhalen in de bijbel dat israel moest vechten tegen de filistijnen en noem maar op...ook in opdracht van God.

Maar er staat ook een geschiedenis in de bijbel waar israel de vijandelijke goddeloze volken uit hun midden weg moest jagen, en daar bij al het vee enz moesten doden...dit werd niet gedaan want het vee was nog mooi en gezond dus ze bewaarden het. Toen strafde God de koning omdat hij niet naar God had geluisterd..Dus God keurde het goed om de vijanden te verjagen maar niet om ervan te profiteren...snap je? ik denk dat je dat met het leger nu deze tijd ook zo moet zien...niet om macht vechten maar om recht..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Terug naar “Archief”