Vaste plaatsen in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 10:19

schelpje3 schreef:Lees eens even in je Bijbel, hoe de tempel er uit zag. In opdracht van God!

Ja dat weet ik ook wel.
Maar in het NT lees ik niets over met goud bekleedde kerken en met allerlei andere edelstenen.

Jezus was een mens als wij, de discipelen in het boek Handelingen leefden eensgezind en in eenvoud.
Daar zie je toch ook niet terug nadat ze all hun bezittingen verkochten dat ze er een kerk van bouwden die miljoenen gekost moest hebben?

Jezus gaf om de armen, de wezen, de mensen waar tegenwoordig iedereen vaak met grote boog omheen loopt.

Nu weet ik niet of ik dit goed zeg, maar mijn lichaam is een tempel van de Heilige Geest.
Want Jezus zou iemand sturen die altijd bij ons zou blijven.
God zelf woont in mij.
Ik leef in Hem en Hij in mij.... Galaten 2:20

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 11 aug 2014 10:20

schelpje3 schreef:De ene keer zit ik links :mrgreen: en de andere keer rechts. :D
Jíj links? :x

:wink:
"Een libelle zweeft over het water..."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 10:37

schelpje3 schreef:O Marnix, dan weet ik nog wel een paar van die onbijbelse gewoontes.

Dat lijkt me dan een goede zaak. Beter dan zeggen: ach ja, we hebben zo allemaal onze gewoonten.... dus een lampje waarbij gasten moeten wachten tot de gevestigde orde die hun plekjes hebben gekocht de beste plaatsen hebben ingenomen is toch helemaal niet erg? Ik denk dat Jezus, als Hij die kerk zou bezoeken, dat lampje zou verwijderen....

En als je dan nog meer dingen weet die totaal onbijbels zijn en juist helemaal in strijd met wat Christus ons leert hoor ik ze graag, die dienen dan ook aangepakt te worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 10:42

schelpje3 schreef:O Marnix, dan weet ik nog wel een paar van die onbijbelse gewoontes.

Marnix schreef:En als je dan nog meer dingen weet die totaal onbijbels zijn en juist helemaal in strijd met wat Christus ons leert hoor ik ze graag, die dienen dan ook aangepakt te worden.

Ja ik hoor ze ook graag.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 11 aug 2014 11:31

Het is toch zoals zoveel dingen in het leven, hoe ga je er mee om?
Als gasten als vreemdelingen achterin moeten wachten totdat een lampje uitgaat of ontvang je de gasten met een grote G? Zie eerdere post.
Wil je met het hele gezin bij elkaar zitten dan kan het wel tot nut zijn..

Vroeger had je in kerken luxere en mooiere banken voor notabelen en de gegoede burgerij.
Maar voor extra kussentjes en stoven moest je wss ook dokken, een betaalde plaats in de kerk om je stand op te houden.
Standen en klassen dus ook in de kerk!
Zo zijn er koninklijke kerbanken in 8 plaatsen te NL, maar die worden niet zoveel gebruikt.

Als je deze stoelendansen afzet tegen de positie van vervolgde christenen in andere landen dan moet het je wel tot nadenken stemmen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 11:41

Marnix schreef:
En als je dan nog meer dingen weet die totaal onbijbels zijn en juist helemaal in strijd met wat Christus ons leert hoor ik ze graag, die dienen dan ook aangepakt te worden.

Kun je ergens lezen dat je bloemen in de kerk moet zetten? Of dat een orgel aangevuld moet worden met een piano en andere muziekinstrumenten?
Velen lezen in de Bijbel dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de kerk mag zitten.
Of in mannenkleding.
Dat je de onderlinge samenkomsten niet onnodig moet verzuimen, wordt door sommige mensen ook met voeten getreden.
Dus... als we het over onbijbelse zaken gaan hebben, dan denk ik dat we hier allen aan schuldig zijn!
Dan is dat collecte- of plaatsengeld maar bijzaak.
De diaconie was er o.m. voor de armen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 11:42

Pcrtje schreef: Jíj links? :x

:wink:

Ik slaap ook in de linkerhelft van de echtelijke sponde. :lol:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 11 aug 2014 11:51

Hoi Schelpje,

Moet je voordat je je plek inneemt in de echtelijke sponde niet wachten tot het lampje uit is? :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 12:02

moderngelovige schreef:Hoi Schelpje,

Moet je voordat je je plek inneemt in de echtelijke sponde niet wachten tot het lampje uit is? :mrgreen:

:lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 12:19

schelpje3 schreef:Kun je ergens lezen dat je bloemen in de kerk moet zetten? Of dat een orgel aangevuld moet worden met een piano en andere muziekinstrumenten?
Velen lezen in de Bijbel dat een vrouw niet met ongedekt hoofd in de kerk mag zitten.
Of in mannenkleding.
Dat je de onderlinge samenkomsten niet onnodig moet verzuimen, wordt door sommige mensen ook met voeten getreden.
Dus... als we het over onbijbelse zaken gaan hebben, dan denk ik dat we hier allen aan schuldig zijn!
Dan is dat collecte- of plaatsengeld maar bijzaak.
De diaconie was er o.m. voor de armen.

Het kan zijn dat we allen schuldig zijn, ik denk dat dat heel waarschijnlijk is. Maar dat is geen reden om iets wat niet goed is goed te praten met: Ach we hebben zo allen onze zwakheden, foute gewoonten... dus hoeven we daar niets aan te doen.

Wel moet je onderscheid maken tussen gewoonten die niet schadelijk zijn en die niet tegen de Bijbel ingaan en dingen die rechtstreeks tegen de Bijbel ingaan.

Zo zegt de Bijbel nergens dat het orgel gebruikt moet worden in de kerk dus als men andere instrumenten gebruikt is dat niet verkeerd. Welke instrumenten gebruikt worden laat de Bijbel redelijk in het midden (hoewel het enige instrument wat niet wordt genoemd... het orgel is.
De Bijbel zegt ook niet dat je geen bloemen in de kerk mag zetten. Als mensen dat men goede motieven doen is daar niets mis me.
Dat een man niet als vrouw en een vrouw niet als man gekleed moet gaan wordt gewoon gehandhaafd in alle kerken.

enz.

Maar de Bijbel roept ons wel op om gastvrij te zijn. De Bijbel roept ons ook op zelf niet de beste plaatsen te claimen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 12:39

Marnix schreef:
Het kan zijn dat we allen schuldig zijn, ik denk dat dat heel waarschijnlijk is. Maar dat is geen reden om iets wat niet goed is goed te praten met: Ach we hebben zo allen onze zwakheden, foute gewoonten... dus hoeven we daar niets aan te doen.

Wel moet je onderscheid maken tussen gewoonten die niet schadelijk zijn en die niet tegen de Bijbel ingaan en dingen die rechtstreeks tegen de Bijbel ingaan.

Zo zegt de Bijbel nergens dat het orgel gebruikt moet worden in de kerk dus als men andere instrumenten gebruikt is dat niet verkeerd. Welke instrumenten gebruikt worden laat de Bijbel redelijk in het midden (hoewel het enige instrument wat niet wordt genoemd... het orgel is.
De Bijbel zegt ook niet dat je geen bloemen in de kerk mag zetten. Als mensen dat men goede motieven doen is daar niets mis me.
Dat een man niet als vrouw en een vrouw niet als man gekleed moet gaan wordt gewoon gehandhaafd in alle kerken.

enz.

Maar de Bijbel roept ons wel op om gastvrij te zijn. De Bijbel roept ons ook op zelf niet de beste plaatsen te claimen.

Ik bedoel maar, je kunt zo recht praten wat krom is. :wink:
En wie zegt hier dat je niet gastvrij moet zijn? Ik ken geen enkele kerk waar entreegeld geheven wordt hoor.
En wel het topic blijven volgen, want ik zei o.m. dat plaatsengeld bij ons al heel lang is afgeschaft, in veel kerken trouwens.

En ik praat ook niet goed dat we zo allemaal onze zwakheden hebben, integendeel!
Maar het ging over zogenaamde onbijbelse zaken zoals plaatsengeld. Waar haalt iemand vandaan dat dit tegen de Bijbel ingaat?
Het ene wordt goedgepraat en het andere fel bekritiseerd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 12:55

schelpje3 schreef:Lees eens even in je Bijbel, hoe de tempel er uit zag. In opdracht van God!
Ah , net als de farizeers heb jij (na herhaaldelijk vermanen) ook nog steeds niet door dat Jezus die Tempel heeft afgebroken en in 3 dagen weer heeft opgebouwd.
Deze overgang naar het geestelijke staat nota bene direkt na deze woorden van hem erbij opgetekend !!!
En nog ga je weer terug naar het stoffelijke.
De eredienst is wat Paulus leert in Romeinen 12, de samenkomst gaat om het een zijn in de heilige Geest, welke in ons woont,
Dat is de huidige Tempel.% keer staat het er wel in het NT, dat het nu gaat om een tempel die NIET met handen gemaakt is.

Waarom blijf je daar tegenin gaan?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 aug 2014 13:03

Anoniem_89 schreef:Maar in het NT lees ik niets over met goud bekleedde kerken en met allerlei andere edelstenen.

dat ze er een kerk van bouwden die miljoenen gekost moest hebben?

Jezus gaf om de armen, de wezen, de mensen waar tegenwoordig iedereen vaak met grote boog omheen loopt.

Miljoenen ? Laten we er eens een kerk bij pakken, en niet de kleinste ;

Delft, de Nieuwe kerk ; Deze kerk, ontworpen door de architect Gise, ligt bij het Begijnhof. De totale bouwkosten bedroegen ƒ 28.244. De parochie had slechts ƒ 9718 en dus betaalde pastoor Broedersen het ontbrekende bedrag uit eigen zak! Tijdens de Reformatie (Kerkhervorming) in de 16e eeuw werd de Nieuwe Kerk protestants.
De meeste grote oude protestante kerken hebben niets gekocht, ze zijn n.l. gepikt van de R.K.K.

Het nieuwe testament zegt niets over mooie rijkelijk versierde kerken ?
Christus bezocht de Tempel in Jeruzalem vele malen, zonder ooit de rijkdom van de versiering aan te klagen. Hetzelfde gold voor de apostelen die de Tempel bleven bezoeken na de dood van Christus (Hand. 3:1, 5:42). En dat de eerste christenen geen prachtige kerken bouwden, heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat ze drie eeuwen lang vervolgd werden.

Nog even een vraag ; wie loopt er "tegenwoordig" met een grote boog om armen en wezen heen ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 13:21

rotterdam schreef:
Het nieuwe testament zegt niets over mooie rijkelijk versierde kerken ?
Christus bezocht de Tempel in Jeruzalem vele malen, zonder ooit de rijkdom van de versiering aan te klagen. Hetzelfde gold voor de apostelen die de Tempel bleven bezoeken na de dood van Christus (Hand. 3:1, 5:42). En dat de eerste christenen geen prachtige kerken bouwden, heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat ze drie eeuwen lang vervolgd werden.

Nog even een vraag ; wie loopt er "tegenwoordig" met een grote boog om armen en wezen heen ?

Ach, jij snapt het ook niet he, Farizeeër? :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 13:32

Schelpje schreef:k bedoel maar, je kunt zo recht praten wat krom is. :wink:
En wie zegt hier dat je niet gastvrij moet zijn? Ik ken geen enkele kerk waar entreegeld geheven wordt hoor.
En wel het topic blijven volgen, want ik zei o.m. dat plaatsengeld bij ons al heel lang is afgeschaft, in veel kerken trouwens.

En ik praat ook niet goed dat we zo allemaal onze zwakheden hebben, integendeel!
Maar het ging over zogenaamde onbijbelse zaken zoals plaatsengeld. Waar haalt iemand vandaan dat dit tegen de Bijbel ingaat?
Het ene wordt goedgepraat en het andere fel bekritiseerd.

Het gaat niet om geld. Het gaat om gastvrijheid. Tegen gasten zeggen: Wacht maar in de hal totdat het lampje uit is en de gemeente de beste plekken heeft ingenomen en dan mogen jullie kiezen uit de plaatsen die nog over zijn..... dat gaat zeker tegen de Bijbel in.

Terug naar “[Religie] - Open forum”