Gaat het negende gebod in alle situaties op?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Gaat het negende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Boerin » 13 jul 2014 08:31

Spreeuw schreef:Het negende gebod luidt:
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. (Exodus 20:16, NBG'51)

Maar gaat dit gebod in alle situatie op?
Bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog kon liegen uitkomst bieden om mensen te behouden. Als je Joden in huis had, en als de Duitsers kwamen om te vragen of er Joden in huis waren, dan zou je "ja" moeten antwoorden, maar dan weet je dat de Joden worden meegenomen en ze zeer waarschijnlijk vermoord worden. Als je in dit geval liegt, dan redt je de levens van de Joden die je verborgen hebt.

Kortom: is het in bepaalde gevallen geoorloofd om het negende gebod te overtreden?

Corrie ten Boom vond dat het mocht, lijkt me ook. Ze had er toen ruzie over met haar zus, die geloofde dat het niet mocht en toen de Duitsers kwamen binnenvallen en vroegen waar de Joden waren zei ze: Daar onder de tafel. Er zat een gat in de grond onder die tafel, ze haalden het tafelkleed weg en er zat natuurlijk niemand direct onder en toen dachten ze dat ze ze voor de gek had gehouden en gingen weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 aug 2014 10:12

Jvslooten schreef:De uitdrukking die gebruikt wordt in het Hebreeuws voor "vals getuigenis" is veel breder dan "niet liegen". Iemand verraden of door je taalgebruik valse verwachtingen scheppen valt er net zo goed onder. Ook dingen als valse profetie, het onnodig (of leugenachtig) eedzweren of het voeren van nutteloze, 'ijdele' gesprekken zijn allemaal te vatten in die ene uitdrukking "vals getuigenis". Eigenlijk alle zonden "met de tong".

Ik heb ook weleens gelezen dat je het negende gebod zo mag lezen:

"Gij zult geen vals getuigenis spreken ten koste van uw naaste." Dit dus in plaats van "tegen uw naaste".

Volgens mij wordt de strekking van dit gebod dan ook een stuk duidelijker.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 09 aug 2014 13:00

Je hoort geen vals getuigenis te spreken TEN NADELE VAN je naaste.
Je mag wel een vals getuigenis geven TEN VOORDELE van je naaste.
Dat hoort bij het gebod: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

In de tweede wereldoorlog waren veel valse getuigenissen TEN VOORDELE van de naaste, en daar is niets mis mee.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 aug 2014 13:11

@Julian Brasser

Ik het met je eens dat in de tweede wereldoorlog, door een vals getuigenis er toch velen gered zijn. Ik concludeer daaruit, dat wat het motief is nog belangenrijker is dan het gebod op zichzelf.

Alleen het is wel zo dat oorlog, iets op leven en dood inhoud. En ja als je dan mensen kan redden door te liegen, heb ik daar niks op tegen.

Begin Citaat"Je mag wel een vals getuigenis geven TEN VOORDELE van je naaste."Einde citaat.

Je kan toch dit niet als absoluut stellen? In de contekst van oorlog ja, maar in tijd van vrede en openheid toch niet? Voor zover je nog kan spreken van vrede in deze tijd...

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 09 aug 2014 13:17

xsidd schreef:@Julian Brasser

Ik het met je eens dat in de tweede wereldoorlog, door een vals getuigenis er toch velen gered zijn. Ik concludeer daaruit, dat wat het motief is nog belangenrijker is dan het gebod op zichzelf.

Alleen het is wel zo dat oorlog, iets op leven en dood inhoud. En ja als je dan mensen kan redden door te liegen, heb ik daar niks op tegen.

Begin Citaat"Je mag wel een vals getuigenis geven TEN VOORDELE van je naaste."Einde citaat.

Je kan toch dit niet als absoluut stellen? In de contekst van oorlog ja, maar in tijd van vrede en openheid toch niet? Voor zover je nog kan spreken van vrede in deze tijd...

Omdat een leugen vaak zowel ten voordele als ten nadele van je naaste is, blijft het altijd iets wat je moet aanvoelen in relatie met Jezus.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 aug 2014 13:28

@Julian Brasser

Amen, met Jezus ja. Oftewel door Zijn Heilige Geest. Maar ik geef je wel mee, dat waarheid een hoogstaand iets is. Je mag niet de waarheid onder de tafel stoppen.

Ik zie het dus zo, dat slechts in enkelen gevallen het oorbaar is. Bijvoorbeeld in oorlog, en levensbedreigende situaties. Maar de Heilige Geest, word ook de Geest van de Waarheid genoemd. En ik ga er zeker niet standaard van uit dat liegen vaak oorbaar is.

Hoe zou ik anders de gordel van de waarheid in mijn wapenuitrusting moeten dragen? Die gordel van de waarheid, houd ook in dat je in de waarheid mag staan door genade. Ik wil daar geen gaten in hebben, die door leugens worden veroorzaakt, anders zit de vijand van God, contant pijlen in die opening te schieten..

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 aug 2014 16:10

Het lijkt wel, of er af en toe mensen zijn, die er behagen in scheppen, omtrent de bijbel iets heel ingewikkeld te maken, wat in feite heel eenvoudig is. Welke bedoeling zit daar toch achter? Je komt het vaak tegen, ook in dit forum. Vals getuigen tegen je naaste, betekent niks meer of minder, dat je geen verhalen mag rondstrooien, die je naaste beschadigen of valselijk beschuldigen. Zo simpel is het. Dus een levenreddende leugen kan nooit een zonde zijn. Je naaste, ieder die op je weg komt, liefhebben en dus in geen enkel opzicht benadelen, geestelijk of lichamelijk of materieel, is door Jezus gelijkgesteld aan het liefhebben van God. Hoe moeilijk kan het zijn? Soms is de bijbel moeilijk te begrijpen, maar even vaak zo simpel als wat.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 aug 2014 19:41

Jezus loog nooit, ook niet ten voordele van een ander.

Als je niet wil liegen kun je ook in noodsituatie daar wat op verzinnen.
Als je bijv. overvallen word en een familielid ligt boven te slapen en de overvaller vraagt dan of er nog meer mensen in huis zijn, dan hoef je niet te liegen.
Dan kun je ook met woorden in de aanval gaan of hardop gaan bidden of iets dergelijks.
Zolang je denkt dat je altijd een vraag moet beantwoorden, zet je jezelf al klem en kom je tot de valkuil dat je wel mag liegen ten voordele van je naaste.
Dat is een valkuil van de duvel, want die weet dat je niet mag liegen.
En als je tegen God zegt dat je niet wil liegen en vraagt of Hij je daarmee wil helpen, zul je ook nooit hoeven liegen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 10 aug 2014 22:43

Bambi schreef:Jezus loog nooit, ook niet ten voordele van een ander.

Als je niet wil liegen kun je ook in noodsituatie daar wat op verzinnen.
Als je bijv. overvallen word en een familielid ligt boven te slapen en de overvaller vraagt dan of er nog meer mensen in huis zijn, dan hoef je niet te liegen.
Dan kun je ook met woorden in de aanval gaan of hardop gaan bidden of iets dergelijks.
Zolang je denkt dat je altijd een vraag moet beantwoorden, zet je jezelf al klem en kom je tot de valkuil dat je wel mag liegen ten voordele van je naaste.
Dat is een valkuil van de duvel, want die weet dat je niet mag liegen.
En als je tegen God zegt dat je niet wil liegen en vraagt of Hij je daarmee wil helpen, zul je ook nooit hoeven liegen.

Met een pistool op je hoofd kan dit wel eens lastig worden Bambi.
Een mens is trouwens feilbaar, dus van nature zijn wij allen leugenaars.
De geschiedenis, laten we ons beperken tot die in de Bijbel zou dan een heel ander verloop hebben gehad?!?!

Over leugenaars:
De 2 mooiste voorbeelden zijn natuurlijk Jakob, de bedrieger, de geschiedenis hoe hij zijn vader bedroog met het 1e geboorterecht. De bedrieger werd later zelf bedrogen door zijn oom Laban met Lea en Rachel.
En David die Uriah de man van Bathseba naar de frontlinie stuurde met geen andere bedoeling Bathseba voor zichzelf te hebben. Hij moest diep door het stof.
Maar er was en is toch altijd vergeving!!
Da's natuurlijk weer geen vrijwaring voor ongestraft liegen dat moet ook gezegd!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 aug 2014 22:43

xsidd schreef:

Nou lekkere tijd van vrede, dan ken je de Jeugdzorgmaffia nog niet. Ik ben blij dat ik nu van het gelazer en verplicht liegen af ben, had af en toe het idee of ik hier wat mensen ondergedoken had zitten.
Voel me een stuk beter nu ik deze uitleg lees. Bambi, soms worden die gebeden wel verhoord. Ze wilde de oudste uithoren een half jaar terug of ie ook bij mij sliep en ik had gebeden ervoor, want ik wil m'n kinderen niet gaan leren om te liegen en ze stelde 'm een vraag en hij bleef maar doorgaan over al z'n knuffelbeesten hoe of ze heetten, nou en die heet Dirk, maar dat is een meisje en dan heb ik er nog 20. Jaja, nou, ga nu maar even naar je kamer. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2014 23:52

Bambi schreef:Als je niet wil liegen kun je ook in noodsituatie daar wat op verzinnen.

](*,)

Mensen liegen altijd en jij nu ook weer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”