antoon schreef:Overduidelijk wordt Demotion genoemd en daarvoor praxiergus
Archont was een aanstelling voor een jaar ik heb je de wiki lijst gegevenduidelijk genoeg, dat je wil volhouden komt mij vreemd over.
Ik heb niets tegen die lijst van archonten. Integendeel. (Leesfout van jou nr. 1)
Maar stel dat je gelijk hebt en dat de data voor zijn dood onduidelijk is dan nog blijft de verkeerde plaatsing voor xerxes en artaxerxes.
Leg uit?
Hij had het over de dood van de persoon en komt dan meteen op demotion als archont, ik ben het met je eens dat de
Volgorde moeilijk in te schatten is, maar waar je niet omheenkan is dat demotion ruim voor 475 archont was
Wat Diodorus doet, is dat hij in 11.54.1 Praxiergus noemt (471 vC) en in 11.60.1 Demotion (470 vC) en zo gaat hij steeds door: elke sectie begint met het noemen van de archont en de belangrijke gebeurtenissen van dat jaar. Dat is de overkoepelende structuur.
Binnen zo'n jaar kan Diodorus echter allerlei uitweidingen plaatsen. Hij werkt dan ook de avonturen van Themistocles uit, die zeker meer dan een jaar geduurd moeten hebben (dit wordt bevestigd door andere bronnen zoals Thucydides en Plutarchus). Deze eerste uitweiding eindigt in 11.58.1 als volgt:
"Themistocles, being now relieved of the fear which he had felt when among Greeks, the man who had unexpectedly, on the one hand, been driven into exile by those who had profited most by the benefits he had bestowed and, on the other, had received benefits from those who had suffered the most grievously at his hands,
spent his life in the cities we have mentioned, being well supplied with all the good things that conduce to pleasure, and at his death he was given a notable funeral in Magnesia and a monument that stands even to this day."
Dan wordt er een alternatieve versie van zijn dood gegeven (11.58.2-3). De dood van Themistocles leidt dan tot de reflectie op de verdiensten van de man (11.58.4-11.59.4). Daar noemt hij zijn verhaal over T. expliciet een grote uitweiding (εἰ καὶ πεπλεονάκαμεν παρεκβάντες). Dan keert Diodorus terug naar 471 met de stichting van Pyxus, waarna het volgende jaar aanvangt in de overkoepelende structuur.
Themistocles moet dood geweest zijn, dus voor dat aanstellingschap, wil je dat niet inzien dan word het een woordspelletje, ikhou mij liever aan de gegevens
Nee, jij houd je niet aan de gegevens, je leest Diodorus verkeerd (leesfout 2). Zowel op basis van Diodorus zelf als een vergelijking met andere bronnen zoals Thucydides en Plutarchus blijkt dat je er volledig naast zit.