De man is het hoofd van zijn vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Bambi » 08 aug 2014 15:30

Als alleenstaande vrouw mis ik het hoofd.
Ik moet alles zelf doen en dat werd teveel.
Ik snap nu waarom ik een burn-out heb en mijn hoofd (daardoor) niet goed werkt. :-oo

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 aug 2014 16:01

@Bambi

Misschien tijd om eens op zoek te gaan? :)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 16:23

Bambi schreef:Als alleenstaande vrouw mis ik het hoofd.
Ik snap nu waarom ik een burn-out heb en mijn hoofd (daardoor) niet goed werkt. :-oo

Bedoel je dan ook het huishouden?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 aug 2014 16:46

xsidd schreef:@Bambi

Misschien tijd om eens op zoek te gaan? :)

Naar mijn hoofd. :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 aug 2014 16:54

Spreeuw schreef:
Bedoel je dan ook het huishouden?

Ik ben en kostwinner en huisvrouw.
En op mijn werk stond ik er ook nog vaak alleen voor.

Dus hoe werkt dat dan, ik moet me volgens de Bijbeltekst gedragen als het lichaam, moet me onderdanig gedragen naar het hoofd.
Terwijl ik allebei de funkties zelf moet vervullen.
En dan staat er ook nog dat de vrouw als hulpe voor de man gemaakt is.
Ben ik dan een overschotje, sorry ééntje teveel gemaakt?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 aug 2014 09:52

@Bambi

Ja ;) Anders ga je op zoek naar een hoofd :P Ik wilde het woord hoofd niet zeggen ,maar nu zeg je het zelf ;)

Goed weekend!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 10:14

Bambi schreef:Ik ben en kostwinner en huisvrouw.
En op mijn werk stond ik er ook nog vaak alleen voor.

Dus hoe werkt dat dan, ik moet me volgens de Bijbeltekst gedragen als het lichaam, moet me onderdanig gedragen naar het hoofd.
Terwijl ik allebei de funkties zelf moet vervullen.
En dan staat er ook nog dat de vrouw als hulpe voor de man gemaakt is.
Ben ik dan een overschotje, sorry ééntje teveel gemaakt?

De vrouw neemt in de Bijbel een betere plaats in dan in de koran:
In Bijbel en Koran staat vermeld dat man en vrouw als gelijken geschapen zijn (Hoofdstuk 3). In beide boeken spelen mannen de hoofdrol, maar er komen ook tal van bijzondere, sterke, hoogstaande vrouwen voor. Het begint al met de Bijbelse Eva, de moeder van alle levenden. In de Koran (waarin vrouwen meestal niet bij name genoemd worden), slechts als vrouw van Adam aangeduid. De koningin van Saba/Seba (Hoofdstuk 11) toont dat ook een vrouw de hoogste positie in een land kan bekleden. Maria/Marjam valt de hoge geestelijke eer toe als maagd Jezus/’Isa te baren.

bron: bijbelenkoran

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2014 11:06

En welke positieve bijdrage probeer je met deze opmerking te communiceren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 11:10

Mortlach schreef:En welke positieve bijdrage probeer je met deze opmerking te communiceren?

Onder meer dat de ongehuwde vrouw zeker geen mindere plaats inneemt dan een gehuwde Mortlach. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2014 11:16

schelpje3 schreef:Onder meer dat de ongehuwde vrouw zeker geen mindere plaats inneemt dan een gehuwde Mortlach. :D

Dan mag je me toch eens aanwijzen waar ik dat uit dat stukje had moeten halen. Het komt namelijk op mij over als "ja, bij ons is het rot, maar bij hun is het nog veel erger!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 11:24

Mortlach schreef:
Dan mag je me toch eens aanwijzen waar ik dat uit dat stukje had moeten halen. Het komt namelijk op mij over als "ja, bij ons is het rot, maar bij hun is het nog veel erger!"

Ik dacht dat jij me langer kende dan vandaag Mortlach, om dit er zo uit te halen. [-X
In de koran worden vrouwen niet bij name genoemd, in de Bijbel wel!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 aug 2014 14:02

Marnix schreef:En:

Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven.

Mannen worden opgeroepen als Christus hun vrouw lief te hebben. Christus beroemde zich niet op Zijn positie maar diende en offerde zich op voor ons.

Ik zal nooit betwisten dat de bijbel oproept om de naaste lief te hebben. (als jezelf) en het lijkt me vanzelfsprekend dat een man z'n vrouw lief moet hebben. Het zou m.i. dan ook heel fout zijn als de man z'n bovengeschikte positie zou misbruiken om haar te slaan of wat dan ook.
broos vaatwerk vindt ook weer overdreven :-oo
Ook gif is geschapen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 07:17

Bambi:

Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen. Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.

Niet te hard zoeken dus volgens Paulius.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 aug 2014 08:41

Bambi schreef:Als alleenstaande vrouw mis ik het hoofd.

En als je een hoofd hebt niet meer zeker? LOL, doe mij maar onthoofd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 10:34

Wat opmerkelijk is:

De tekst die vaak gebruikt wordt is:

11 Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. (1 Tim 2)

Als je stelt dat dit in een bepaalde cultuur wordt gezegd wordt dat snel als onjuist afgeserveerd. Maar als we bijvoorbeeld 3 verzen terug staan lezen we daar:

8 Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.

En dan is er opeens geen gereformeerde die de culturele context in twijfel trekt. Niemand die deze opdracht letterlijk neemt en stelt: We moeten onze handen opheffen bij het bidden. Neeeeeeee, dat is een cultuurgebonden ding. Dat hoeven wij niet te doen. Maar als het om de positie van de vrouw gaat, 3 verzen verder staan de mannen vooraan om te roepen dat dat toch totaal niet een culturele boodschap is maar voor alle tijden en plaatsen geldt.

En zo worden wel vaker dingen door mannen aangepast zodat het goed in hun eigen straatje past. In Romeinen 16 lezen we:

7 Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.

Junia is een vrouwennaam uit die tijd. Ze was dus een vrouwelijke apostel. Een jaar of duizend later bedacht men dat dat natuurlijk niet kon en heeft men in sommige vertalingen de naam veranderd in Junius. Maar Junios is helemaal geen naam uit die tijd. Junia wel. Een vrouwennaam. Gelukkig staat dat nu in de NBV weer goed.... maar zo zie je maar weer wat er allemaal gebeurt als mannen het voor het zeggen hebben.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”