Spreeuw
Begin citaat"Ik zette een streep onder "priester", maar dat moest onder "profeet" komen te staan uiteraard, want daar gaat dit topic over. Dat Christus profeet, priester en koning is, wordt o.a. verwoord in Zondag 12 van de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 31.
Degenen die aan typologie doen, zeggen dat personen lijken op Christus (een soort kleine Christus zijn). Ze zeggen dan ook dat een christen een kleine profeet, priester en koning is. Ik weet niet of dat terecht is. Ik houd niet van dat soort typologie namelijk, omdat er vaak verkeerde accenten gelegd kunnen worden. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, begrijp me goed.
Je haalde negen keer een Bijbeltekst aan, waarin je telkens vermeldde dat je uit de Herziene Statenvertaling citeert. Ik denk dat het goed is om je bron te vermelden, maar 1 keer is wel genoeg... (je zegt dan gewoon: de Bijbelteksten die ik aanhaal, komen alle uit de HSV).Einde citaat.
Bedankt voor je openheid, over dat herhalen van, de woorden Herziene Statenvertaling.. Had het inderdaad 1 keer kunnen benoemen, en zal er rekening mee houden. Ook bedankt voor het antwoord, dat voor hen die aan Typologie nastreven, zulke conclusies trekken.